بارندگی‌های امسال برای کاشان فقط خسارت به‌بار آورد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: متوسط میزان بارندگی کاشان طی 11 سال گذشته از 125 به کمتر از 100 میلی‌متر کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا اسدی» یک‌شنبه ۳ تیرماه در فرمانداری کاشان، با بیان این‌که مساحت شهرستان کاشان ۷هزار و 800 کیلومتر مربع است و بیشترین وسعت آن‌را دشت تشکیل می‌دهد، افزود: این وضعیت سبب به‌هم‌خوردگی تعادل آب در این منطقه شده است.

به گفته وی دشت کاشان یک سال پس از انقلاب (1358) به عنوان نخستین دشت ممنوعه کشور اعلام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان مجموع برداشت آب شرب از سفره‌های زیرزمینی برای 12 شهر زیر پوشش این شرکت را 25 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد و افزود: سهم شهر کاشان 70 درصد این رقم یعنی حدود 16 میلیون مترمکعب آب است.

وی بااشاره به گذشت 9 ماه از سال آبی جاری گفت: بارندگی‌های امسال نه‌تنها سودی برای کاشان نداشت، بلکه به علت ضعف مدیریت در استفاده از نزولات جوی، خسارت‌هایی نیز به این شهرستان وارد کرد.

اسدی همچنین با تاکید بر این‌که هرگز نباید نسبت به مدیریت مصرف آب احساس بی‌نیازی کنیم، گفت: شهروندان این مهم را نه تنها در فصل‌های گرم سال بلکه در زمستان نیز مد نظر قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به کمبود آب در کاشان و افزایش تبخیر این مایع حیاتی در پی افزایش دمای هوای این شهرستان از اعمال محدودیت شدید آب در صنایع این شهرستان خبرداد و افزود: اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود، احتمال سهمیه‌بندی آب شرب کاشان نیز وجود دارد.

اسدی با یادآوری فرونشت دشت کاشان به علت برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی طی چند سال گذشته گفت: آب شرب مردم منطقه کاشان افزون بر انتقال بخشی از آب زاینده‌رود از 70 حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق تامین می‌شود.

به گفته وی طی یک‌سال گذشته 16 حلقه چاه آب در کاشان به دلیل آلودگی در پی نفوذ فاضلاب (نیترات) از مدار خارج شده است.

وی بیان کرد: زمین در حالت طبیعی، وقتی لایه‌های مختلف آن از بین نرفته است، قابلیت پالایش و تصفیه آب را دارد اما وقتی به علت برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، نشست کند، نمی‌تواند فاضلاب را تصفیه کند و در نتیجه منابع آبی آلوده می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.