آیت الله صبوری، مرید پرور نبود

روز عرفه برای مردم کاشان یادآور ارتحال آیت الله صبوری، یکی عالمان محبوبِ این شهر است.

 

«شیخ جعفر صبوری»، فرزند سوم حسین صبوری در سال 1290 شمسی در منزلی واقع در کوچه‌ی لک‌ها، در محله چهار مردان قم دیده به دنیا آمد.

 

در نوجوانی به مکتب خانه رفت و کتاب های نصاب الصبّیان ، گلستان سعدی و قرآن را فراگرفت و تا زمانی طلبگی به پدرش در کشاورزی کمک می کرد .

 

او به سبب علاقه‌ای که به علوم حوزوی داشت  وارد مدرسه‌ی «آقا سید صادق» قم شد و در طول دوران تحصیل خود از محضر بزرگانی چون آقا میرزا محمد علی ادیب تهرانی، شیخ فاضل لنکرانی، حاج میرزاسید محمود روحانی، میرزا محمد ثابتی همدانی، آیت الله حاج آقا حسین بروجردی، آیت الله میرزا احمد آشتیانی، حاج شیخ عبدالکریم حائری، آقا سید صدرالدّین صدر، آقا سید محمد تقی خوانساری، و آیت الله خمینی بهره برد و توانست از بزرگانی چون آیت الله سید حسین بروجردی، آیت الله سید عبدالهادی شیرازی، آیت الله سید محمد هادی میلانی،آیت الله خمینی، آیت الله سید شهاب الدّین نجفی مرعشی، آیت الله سید ابوالقاسم خویی،آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی و آیت الله شیخ محمد علی اراکی اجازه اجتهاد و نقل روایت بگیرد.

 

شهید مرتضی مطهری، امام موسی صدر، آیت الله سید کاظم اخوان مرعشی، آیت الله سید مهدی اخوان مرعشی، آیت الله سید مهدی روحانی، آیت الله سید صادق روحانی، آیت الله سید محمد علی روحانی، آیت الله شیخ احمد آذری، حجه الاسلام آقای میرزا علی محدث زاده، شیخ حسین راستی، شیخ محمد امامی کاشانی، شیخ علی اصغر مسلمی، سید اسداله خراسانی از جمله کسانی بودند که از درس آیت الله صبوری بهره برده‌اند.

 

همزمان با تبعید آیت الله «محمد خالصی زاده» به کاشان، این روحانی مبارز در نامه‌یی به مراجع قم از آنان می‌خواهد که یک روحانی فرهیخته را برای احیای حوزه علمیه به کاشان بفرستند. مراجع وقت به پیشنهاد آیت الله خمینی این مسئولیت را به آیت الله صبوری می‌سپارند. ایشان در سال 1322 به کاشان مهاجرت کرد و در مدت حضورش علاوه بر احیاء بخشی از میراث فرهنگی این شهر تاریخی، به تاسیس کتابخانه، حوزه علمیه، بیمارستان صندوق خیریه مبادرت کرد. وی همزمان با رسیدگی به امور فقرا، در مبارزات انقلاب کاشان نیز نقش اساسی داشت و پس از پیروزی انقلاب نیز از طرف امام خمینی به عنوان اولین حاکم شرع کاشان در امور قضایی منصوب شد.

 

وی  سرانجام در روز عرفه‌ی سال 1382 در کاشان دیده از جهان فروبست.

 

«جواد دقیق» یکی از همسایگان و همراهان آن عالم ربانی است. او در گفت‌وگو با مشکات‌آنلاین به روحیه جوان‌گرایی آیت الله صبوری اشاره کرد و گفت: برخی مواقع ایشان مورد اعتراض اطرافیان واقع می‌شد؛ مثلا در برخی مباحث سیاسی و از بُعد اینکه در مسجد به جوانان بسیار اهمیت می داد. برخی افرادی که به لحاظ فکری، روشن یا به روز نبودند، به آقا اعتراض می کردند که چرا به ورزش اهمیت می‌دهید یا چرا به جوان‌ها آنقدر میدان می‌دهید؟ جوانان ما، مأمن و پناهگاهشان مرحوم آیت اله صبوری بود.

در دروران حیاتشان چند تیم ورزشی را حمایت کردند و در مسجد ایشان تیم‌های ورزشی زیادی فعال بود.

 

دقیق گفت آیت اله صبوری در مباحث سیاسی بسیار صریح و شفاف بودند و هرجا حرف حقی بود می گفتند. ضمن اینکه روزنامه ها را هر روز حتماً مطالعه می کردند و برای همین به اخبار روز کاملاً آشنا و واقف بودند.

 

او آیت الله صبوری را «رهبر مبارزات کاشان» نامید و گفت: ایشان از سال 1342 که نهضت امام خمینی(ره) آغاز شد، محور فعالیتهای انقلابی بودند و در همان دوران قبل از پیروزی انقلاب، شخصیت‌هایی سخنور و انقلابی همچون نواب صفوی ها را برای سخنرانی به مسجد شان دعوت می کردند.

مرحوم آقا در اکثر تظاهراتهای مردمی در صف اول بودند.

در سال 1356 مرحوم آیت اله صبوری در کاشان برای مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی مجلس چهلم گرفتند که حتی خیلی از آقایان جرات نکردند در این مراسم حضور پیدا کنند.

 

در آن دوران، اکثر تظاهرات‌های مردمی از مسجد ایشان (مسجد باباولی) آغاز می‌شد. اینجا پایگاه جوانان متعهد و پرشور و انقلابی بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت اله صبوری به عنوان اولین حاکم شرع دادگاه های انقلاب در کاشان، از حضرت امام(ره) حکم گرفتند.

 

آیت الله صبوری فقط یکبار به حج رفت

او پشتکار و تلاش آیت الله صبوری را مثال زدنی دانست و گفت ایشان فقط یکبار به حج رفتند. معتقد بودند نباید درس و مسجد را تعطیل کرد. تا آنجا که امکان داشت درس‌ها تعطیل نمی‌شد. حوزه علمیه بعد از نراقی‌ها رو به زوال بود که ایشان دوباره به حوزه کاشان رونق داد.

 

دقیق شاگرد پروری را از ویژگی‌های بارز آیت الله صبوری دانست و گفت در کاشان ما عالمان زیادی زیسته‌اند اما کمتر عالمی دیده شده که این مقدار شاگردان موثر به جامعه تقدیم کند. مرحوم آقای صبوری ، فردی کاملاً به روز، عالمی عامل و شاگرد پرور بودند که بسیاری از همشهریان ما که در تهران یا در کاشان منشا خدمات هستند در مسجد ایشان رشد کرده اند یا طلبه ایشان بوده اند.

 

او نگاه ویژه آیت الله به فقرا را از جمله مواردی دانست که در محبوبیت ایشان تاثیر زیادی داشته است. دقیق گفت آقای صبوری فقرا را شناسایی می کرد و مخفیانه و یا از راه کاملا آبرومندانه به آن‌ها رسیدگی می‌کرد. ما بعد از ارتحال ایشان فهمیدیم که چه مقدار از فقرای این شهر توسط ایشان تامین می‌شده‌اند.

 

دقیق صراحت لهجه و صداقت را از ویژگی‌های آیت الله صبوری دانست و گفت ایشان اصلا اهل مرید پروری نبودند. بسیار صداقت و صراحت داشتند و از گفتن حرف حق ترسی نداشتند. فقط خدا مد نظرش بود. من کمتر کسی را با این روحیات سراغ دارم. برایش مهم نبود که اگر این حرف را بزند این فرد از اطرافش می رود. حرف حق را می گفت.

 

نوع مدیریت آیت الله صبوری در مصرف وجوهات یکی دیگر از مواردی است که جواد دقیق به او اشاره کرد. وی در اینباره توضیح داد: مرحوم آقا در مصرف وجوهات هم دید بازی داشت و منحصر به موارد خاصی نمی کرد. از احداث بیمارستان و درمانگاه تا مدرسه وکتابخانه. حتی به طلاب کاشانی مقیم قم شهریه می دادند. ایشان در سال 42 در مسجدشان کتابخانه‌یی را احداث کرده بودند که بعداً در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب در محیط بزرگتری، کتابخانه‌یی مجهز را احداث کردند و به بهره برداری رسید و اکنون از بزرگترین مجموعه‌های شهر محسوب می شود. این به دلیل بصیرت فرهنگی و توجه خاص ایشان به این نوع مباحث بود.چون دید وسیعی داشت، جامع نگر و آینده نگر بود.

 

او گفت محله‌ی باباولی از محلاتی است که در مقطع حضور ایشان، آمار بزهکاری، خلاف، مشکلات خانوادگی و…. در آن کم بود.

 

همسایه قدیمیِ آیت الله تلاش او برای احیاء آب‌ابنارهای متروک شده کاشان را ستود گفت بسیاری از این آب‌انبارها در محله بابا ولی تا دروازه فین با تلاش ایشان احیاء شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.