آیین سنتی «چهل‌وهشتم» در بادرود برگزار شد

کاشان – آیینی سنتی چهل‌وهشتم، چهارشنبه ۱۶ آبا‌ن‌ماه ۹۷، همزمان با سال‌گرد رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با حضور زائران و مجاوران آستان مقدس آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) شهر بادرود برگزار شد.

به گزارش ایرنا، برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی، مداحی و خواندن زیارت امین‌الله، زنجیر‌زنی و سینه‌زنی از جمله برنامه‌های این آیین بود.

همچنین تمبر یابود این آیین با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

28 صفر، در بخش بادرود و روستاهای هم‌جوار به «چل‌اشتم» یا «چهل‌وهشتم» مشهور است و روز خاص زیارتی امام‌زادگان آقا علی عباس (ع) و شاهزاده محمد (ع) محسوب می‌شود که 2 سال پیش در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

روایت شده که پس از شهادت مظلومانه امام هشتم توسط مامون عباسی، این بزرگ‌واران نزدیک به 40 روز در بادرود اسکان داشتند و سپس برای انتقام خون به ناحق ریخته برادر ( حضرت امام رضا (ع) )، به همراه جمعی برای رفتن به مشهد راه کویر را در پیش گرفتند.

پس از اندکی طی مسیر، امامزادگان معصوم به دست سپاهیان خلیفه عباسی مظلومانه شهید و پیکر پاک آن‌ها نیز از سوی زنان «خالدآبادی» تشییع و از سوی مردان منطقه در همان مکان جنگ تدفین شد.

همچنین بنابر روایتی دیگر؛ مردم به دلیل مسافت طولانی، نبود وسایل ارتباطی و نقلیه به‌جای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در مناسبت‌ها، به زیارت برادر این امام رئوف در بادرود می‌شتافتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.