آیین نخل‌گردانی نیاسر ثبت ملی شد/ تشکر رئیس شورای شهر نیاسر از معاون رئیس جمهور

رئیس شورای اسلامی شهر نیاسر در پیامی از «علی اصغر مونسان» معاون رئیس جمهور، «فریدون الهیاری» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، «محسن جاوری» مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان و «علی ابوالفضلی» سرپرست پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نیاسر به خاطر تلاش‌هایشان در ثبت آیین مذهبی نخل گردانی روز شش این شهر در آثار ملی ایران تشکر کرد.
مراسم نخل گردانی نیاسر در روز شانزدهم محرم برگزار می‌شود. این مراسم از هشت صبح تا غروب شانزدهم محرم ادامه دارد.
در ابتدای این مراسم «نخل حضرت علی اکبر» از هیات حضرت ابوالفضل محله امام به طرف میدان «چال هوجه» محل تجمع هیئات مذهبی به حرکت در می‌آید. در این مسیر به ترتیب نخل حضرت ابوالفضل از هیات حضرت ابوالفضل محله بیدکاب، نخل حضرت قاسم از حضرت قاسمی و نخل حضرت علی اصغر از هیات علی اصغری به این نخل ملحق می‌شوند.
در هنگام ظهر این چهار نخل به مسجد جامع می‌رسند. در این محل عزاداران نماز جماعت می‌خوانند و پس از پذیرایی به طرف میدان چالهوجه (محل تجمع هیئات مذهبی )ودر نزدیکی پایگاه هیات حسینی نیاسر حرکت می‌کنند.
در اصطلاح مردم نیاسر این چهار نخل در این روز میهمان هیئت ونخل حسینی هستند.
پس از رسیدن نخل‌ها به نخل حسینی این پنج نخل به ترتیب مقامی که در باور مردم این منطقه دارند به حرکت در می‌آیند.
نخل حسینی، ابوالفضلی علی اکبری، نخل حضرت قاسم و نخل حضرت علی اصغر به طرف داخل شهر حرکت داده می‌شوند تا به محل هیات علی اصغر می رسند.
در این محل عزاداران به همراه چهار نخل دیگر در اطراف نخل علی اصغر طواف می‌دهند و با تکرار عبارت «ای همسفر زینب رفتی که خدا حافظ» از این نخل جدا می‌شوند.
در ادامه نخل حضرت قاسم، نخل حسینی و ابوالفضلی هم در مراسمی مشابه در محل هیات‌هایشان از این جمعیت جدا می‌شوند تا در نهایت نخل حضرت علی اکبر که مراسم با او آغاز شده بود به محل هیاتش می رسد.

در نیاسر علاوه بر روز شانزدهم محرم در روز عاشورا هم مراسم مشابهی برگزار می شود. با تلاش مسئولان این شهر آیین نخل گردانی روز شانزدهم به ثبت آثار ناملموس ایران رسیده است.

متن پیام تشکر «مهدی تقی پور» رئیس شورای اسلامی نیاسر از مسئولانی که در این زمینه تلاش داشته‌اند بدین شرح است:

«جناب آقایان دکتر مونسان معاون محترم رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کشور
دکتر الهیاری مدیر کل محترم میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان
دکتر جاوری مدیر محترم اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان کاشان
مهندس ابوالفضلی سرپرست محترم پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهر نیاسر
با سلام واحترام اکنون که در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت حضرت ابا عبدالله حسین (ع)،بار دیگر تاریخ معنوی ومذهبی شهر نیاسر قد علم کرده وبه سرمنزل مقصود خود رسیده است از حضرات عالیات که در مستند نمودن وثبت مراسم سنتی،مذهبی وآیینی نخل گردانی روز شش امام حسین (ع) مصادف با 16محرم شهر نیاسر در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره1529 اقدام نموده اید نهایت تشکر وقدردانی را مینمایم.رجاء واثق دارداین حرکت مذهبی شما در طول تاریخ ماندگار خواهد بود وامید است در جوار حضرت حق وائمه اطهار فیض عظیم آن شامل همگان گردد.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.