اقدامات چهل ساله در روستاها نتیجه بخش نبوده است

مشکات آنلاین: فرماندار اردستان گفت: اقداماتی که در چهل سال گذشته در روستاها انجام شده نتوانسته اهداف و نتایج مورد نظر کشور را برآورده کند.

 حمیدرضا تاملی  در جمع دهیاران و اعضای شورای بخش مرکزی اردستان در روستای هندوآباد اظهار کرد: زمانی روستاها کانون تولید در کشور بودند، اما اکنون روستاها جمعیت و مرکزیت تولید خود را از دست دادند در حالی که خدمات در دستگاه های اجرایی هیچ گونه تغییری نکرده است.
فرماندار اردستان گفت: اگر نگاهمان به روستا ایجاد یک زندگی شبه شهری است، از ریشه این نگاه اشتباه است. در چهل سال انقلاب بیش از 1500 میلیارد دلار نفت فروختیم که بخش زیادی از آن در روستاها هزینه شده ولی نتوانسته هدف هایی که داشتیم را محقق کند.
تاملی با بیان اینکه امروز باید بدانیم هدف از تشکیل شوراهای روستا چه بوده است؟ تصریح کرد: تمام خدماتی که در طول چهل سال انقلاب شده نتیجه آن را می توانیم در سرشماری ها ببینیم. در سرشماری سال 1327 جمعیت اردستان 154 هزار نفر، در سرشماری 1355، 48 هزار نفر، در سال 1395 ، 43 هزار نفر بوده است که باوجود تمام خدماتی که انجام شده، اما جمعیت شهرستان کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: در حوزه روستاها هدف گذاری مشخص است و باید در بخش هایی خدمت دهیم که جمعیت موجود را حفظ و تولید ایجاد کند و جمعیت ساکن را نگه دارد.
فرماندار اردستان با اشاره به موضوع کمبود زمین که از سمت روستاییان مطرح می شود، گفت: جمعیت روستاها در سرشماری مشخص است و ادارات متولی موظف هستند به استناد این آمار، خدمات ارایه دهند ولی ظاهرا در اردستان اینگونه نیست و رویه ای که تاکنون انجام شده اشتباه بوده است. اعتباری که دستگاه های دولتی از خزانه کشور دریافت می کنند به استناد جمعیت ساکنی است که سرما و گرما شهرستان را تحمل می کند.
فرماندار اردستان با اشاره به مشکل آب شرب روستاییان گفت: مشکل آب شرب در روستاها وجود دارد و باید به سمتی برویم که آب شرب پایدار را در روستاها استقرار کنیم.
تاملی با بیان اینکه حفظ و نگهداری راههای روستایی شهرستان با توجه به وسعت اردستان بسیار هزینه بر است، گفت: در بخش راه روستایی مشکل داریم اما حدود ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی امسال روکش آسفالت می شود. به طورکلی از مسئولان و تشکیلات اداره راهداری و حمل و نقل حاده ای استان راضی نیستیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد غالب روستاییان شهرستان اردستان کشاورزی است، گفت: در روستاها موضوع قنات بسیار حائز اهمیت است که با پیگیری های به عمل آمده تاکنون وزیر کشور ۱۵0 میلیارد ریال برای اردستان و نظنز در نظر گرفته شده که امیدواریم در سال جاری تحقق پیدا کند.
منبع: ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.