برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان آغاز شد

در شرایطی که فصل برداشت گل محمدی از گلستان‌های گل محمدی در کاشان، عموما از دهه نخست اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شد، امروز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه آیین آغاز گل‌چینی و گلابگیری در کاشان با حضور فرماندار کاشان برگزار و فصل گل‌چینی آغاز شد.

فرماندار کاشان در این آئین در سخنانی اظهارامیداواری کرد امسال افزون بر 9500 تن گل محمدی از سطح 2500 هکتار زمین‌های زیر‌کشت این محصول برداشت شود.

حمیدرضا مؤمنیان با بیان این‌که کاشان بیشترین میانگین تولید گل محمدی در کشور را دارد افزود: از این میزان برداشت گل محمدی، سالانه حدود 15 هزار تن گلاب مرغوب در 1600 کارگاه سنتی، 28 واحد صنعتی و 12واحد نیمه‌صنعتی تولید می‌شود.

مومنیان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می شود از این میزان گل حدود 2200 کیلو اسانس طبیعی به ارزش تقریبی هر کیلو 20 میلیون تومان استحصال شود.

وی با اشاره به 80 هزار نفر روز اشتغال در موسم گل‌چینی و گلاب‌گیری در شهرستان کاشان گفت: زندگی 2800 خانوار به کشت، تولید و برداشت گل محمدی وابسته است و این صنعت حدود شش هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد کرده است.

فرماندار کاشان توسعه کشت‌های کم‌آب‌بر را از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد و یادآور شد: توسعه دشت‌های گل محمدی با کمترین سرمایه‌گذاری از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

مومنیان هم‌چنین کیفیت و مرغوبیت گل محمدی و فرآورده‌های آن در شهرستان کاشان را دارای شهرت جهانی دانست و تصریح کرد: این مهم موجب رونق صنعت گردشگری به خصوص ورود گردشگران خارجی به کاشان در فصل بهار و ایام گلاب‌گیری شده است.

 اقتصاد مناطق کوهستانی کاشان مشتمل بر بخش‌های قمصر، برزُک و نیاسر به عنوان مهم‌ترین مرکز تولید گل محمدی و گلاب در کشور کاملا وابسته به گل محمدی، گلاب‌گیری و عرقیات است که باتوجه به تنوع اقلیمی، فصل برداشت گل محمدی از نیمه فرودین‌ تا نیمه تیرماه طول می‌کشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.