بهترین خاطره دوران خبرنگاری‌ام، انتخاب نماینده ولی‌فقیه در کاشان و تیتر زدن برای ایشان است

مشکات آنلاین: محمد ملک‌آبادی، روزنامه‌نگار کاشانی، متولد شهریور ۱۳۴۱ است و مدیرمسئول پورتال خبری کاشان.

فعالیت خبری ملک‌آبادی، بعد از پایان جنگ تحمیلی  از سال ۱۳۷۰ شروع شد. او کارش را با هفته‌نامه طوبی در آن زمان شروع کرد و در ادامه در آرمان هم فعالیت داشت. بعدازآن در  خبرگزاری‌های فارس و رسام بوده و اکنون هم در پورتال خبری کاشان مشغول فعالیت است.

او می گوید این روزها چند مناسبت خوب در پیش است؛ تولدش، روز خبرنگار و سیزدهمین سال فعالیت پورتال خبری کاشان. پورتال،  ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ فعالیت خودش را هم‌زمان با روز خبرنگار آغاز کرده است.

به مناسبت روز خبرنگار، از ایشان پرسیدیم:

 

 –  وضعیت روزنامه‌نگاری در کاشان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رسانه‌های مکتوب محلی کاشان مثل آرمان یا سراج و به‌طورکلی رسانه‌های محلی مکتوب به دلیل مشکلات مالی و عدم توجه به بحث رپورتاژ آگهی که باید به آن‌ها بدهند و نمی‌دهند، با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه‌داشته‌اند و کج دار و مریز مشغول فعالیت هستند. بعضی‌ها هم به پایان کار خودشان رسیده‌اند و به خاطر مشکلات مالی چاپ نمی‌کنند.

 

– مهم ترین نقدها به حوزه خبری کاشان را چه می‌دانید؟

چیزی که من در طول سابقه خودم دیده‌ام، عدم کار حرفه‌ای در  رسانه‌های کاشان است. کار حرفه‌ای نه ازلحاظ تخصص؛ تخصص را کم‌وبیش همه بچه‌های خبرنگار دارند، منظور من از عدم حرفه‌ای بودن در کار رسانه در شهرستان کاشان این است که هیچ‌کدام از خبرنگاران شغل اصلی‌شان، خبر نیست یا شغل دومشان است یا عشق این کار را دارند و وارد حرفه‌ای خبر شدند و یا بیکار بوده‌اند.

هیچ‌کدام به معنی واقعی روزنامه‌نگار یا خبرنگار حرفه‌ای که استخدام یک رسانه رسمی باشند و حقوق ماهیانه بگیرند (نه به‌صورت حق‌الزحمه) نیستند و ما خبرنگار واقعی حرفه‌ای نداریم.

تا زمانی که خبرنگار حرفه‌ای در کاشان نداشته باشیم، مشکلات و معضلات در عرصه رسانه شهرستان کاشان همچنان پابرجا خواهد بود. نقد دیگر در حوزه خبری کاشان، عدم تخصص در نگارش خبر است. مؤلفه‌های خبر، متأسفانه از سوی برخی همکاران رعایت نمی‌شود و نیاز به آموزش دارند. کسی که تخصص دارد نیاز به آموزش ندارد، ولی کسی که تازه‌کار است یا مدتی است که شروع کرده حتماً نیاز دارد. حتی کسانی که سال‌ها هم کار کرده اند، نیاز به آموزش دارند، چرا که هر روز سبک و شیوه خبر و خبرنویسی با تغییرات زیادی مواجه است. مثلاً هر رسانه و خبرگزاری، شیوه نگارش خبرش با خبرگزاری دیگر متفاوت است؛ شاید یک خبرنگار از یک خبرگزاری بخواهد به خبرگزاری دیگری برود، پس شیوه خبرنویسی او هم باید تغییر کند. آموزش، برای همه افراد، هم باسابقه هم مبتدی لازم و ضروری است.

 

–  آینده کاشان را در عرصه خبر چطور می‌بینید؟

آینده خبری کاشان را مثل دو سه دهه گذشته، چندان افق روشنی برایش نمی‌بینم، چون تا زمانی که ما خبرنگار حرفه‌ای نداشته باشیم، این عرصه هیچ‌وقت ایدئال نخواهد بود، چراکه خبرنگار تا تأمین نباشد نمی‌تواند همه‌جا حاضر باشد.

 

–  نگاه شما به رسانه‌های جدید چگونه است؟

رسانه‌هایی که در فضای مجازی هستند، دارای ظرفیت‌هایی هستند، ولی مردم به دلیل عدم اعتماد به فضای مجازی، شاید خبرها را بخوانند ولی جدی نمی‌گیرند و خبر را یک خبر تأییدشده نمی‌دانند. اما اگر همین خبر از یک پایگاه خبری و خبرگزاری رسمی و دارای شناسنامه و مجوز دار بخوانند، باور می‌کنند.

 

– یک خاطره شیرین از دوران خبرنگاری خودتان به ما بگویید؟

مهم‌ترین اتفاقی که ما در کار خبری‌مان در کاشان داشتیم، حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کاشان و افتتاح فرودگاه کاشان توسط ایشان بود. اتفاق خیلی خوبی بود. بعدازآن هم افتتاح اتوبان کاشان قم بود در زمان آقای جمالی و محلوجی  اتفاق افتاد و بسیار ارزشمند بود. از همه این‌ها مهم‌تر، خاطره خوبی که من دارم، انتخاب نماینده ولی‌فقیه در کاشان، آیت‌الله نمازی، توسط رهبر معظم انقلاب بود که خاطره خوشی برای من به یادگار گذاشت. آن موقع تیتر زدم که: سفیر ولایت در کاشان.

 

ممنون که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

(حوریه شیوا)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.