تا آخر هفته هیچ طرح اشتغالی نباید در بانک‌های کاشان مانده باشد/ رتبه‌های پایین کاشان در طرح‌های اشتغال

نشست كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاری شهرستان كاشان با حضور «محمد علي شجاعی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار اصفهان شنبه۱۳ مرداد‌ماه در سالن جلسات فرمانداری ويژه كاشان برگزار شد.

در اين نشست حمید رضا مومنیان معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان، سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مديران كل استان اصفهان و روسای ادارات، نهادها، ارگان‌ها و بانك‌هاي شهرستان حضور داشتند.

بر اساس اخبار رسیده به مشکات آنلاین معاون منابع انسانی استانداری در سخنانی با بیان این‌که در اشتغال روستایی، کاشان 32 درصد از سهمیه اولیه را جذب کرده و در استان از نظر طرح‌های فراگیر اشتغال روستایی یازدهم است گفت: همین یازدهم‌های شهرستان‌ها تا اول مرداد استان اصفهان را در کشور بیست‌و‌نهم کرده بود که ما هرجا می‌رفتیم خجالت می‌کشیدیم. استان‌های کوچک و غیربرخوردار بهتر از ما بودند.

 

پول نیامده که در بانکها بماند

شجاعی با طرح این‌ پرسش که چرا اول و دوم و چهارم نیستید تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی را که مطرح می کنید مانند چک برگشتی و نداشتن تضمین در همه کشور هست.

وی تاکید کرد: بانک‌ها توجه داشته باشند، مردم دنبال کارند، وضعیت معیشت مردم خراب است. دولت تاییدیه مجلس و اجازه رهبری را گرفته‌ تا از صندوق توسعه ملی پول برداشت کند و کار مردم راه بیفتد، نه این‌که این پول در بانک‌ها بماند و مردم چوب تنبلی ما را بخورند. قرار نیست ما پشت میز بنشینیم و بگوییم کسی نیامده است. وظیفه فرمانداری و بخشداری و دهیاری است که این مسائل را دنبال کند. آن روستایی که از طرح وام 6 درصد و هشت درصد خبر ندارد. باید به او اطلاع‌رسانی کرد.

معاون توسعه منابع انسانی استاندار افزود: در طرح دانشجویی گفته‌شده فارغ‌التحصیلان اگر در جایی جذب شوند، دولت حقوق حداقلی می دهد و حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند. وقتی در استان کسی مراجعه نمی‌کند، یعنی دانشجو از این طرح اطلاع نداشته که مراجعه نکرده است. ما باید تکانی بخوریم تا اتفاقی بیفتد.

شجاعی این‌که استان اصفهان ابتدای مردادماه در سطح کشور رتبه بیست و نهم داشته است را نتیجه نگاهی دانست که می‌گوید ما بنشینیم تا روستایی و دانشجو خودش بیاید از ما کار بخواهد.

وی پرسید: آیا بانکها و سایر دوستان یک بنر در مناطقی که روستاییان فعال‌اند زده است؟ صد بنر برای مکه و مدینه زائران می‌زنید، این یکی هم روی همه.

معاون توسعه منابع انساني استاندار با اشاره به این‌که جمع عملکرد بانک‌های کاشان در این زمینه از عملکرد بانک‌های مشابه در ۱۰ شهرستان پایین‌تر بوده است خاطرنشان کرد: کارگروه اشتغال کم‌کاری کرده و تعداد طرح‌هایی را که برای بانک‌ها فرستاده، بسیار کم بوده است.

شجاعی با تاکید بر این‌که مدیران تا جایی که می‌توانند مراحل بروکراسی را کم کنند. بیان داشت: هیچ طرحی در هیچ بانکی نماند. کارگروه اشتغال را تعریف کنید و سه برابر طرح معرفی کنید تا قدرت گزینش بانک‌ها بیشتر شود. بخشداری‌ها و شرکت تعاونی‌های روستایی فعال شوند.

وی تهدید کرد: اگر جذب نکنید اعتبارات را از کاشان می‌بریم چون شما رتبه استان را پایین آورده‌اید.

کاشان میان تنبل‌ها پنجم است

معاون توسعه منابع انساني استاندار گفت: در طرح اشتغال فراگیر در طول هفت ماه می‌توانسته‌اید 106 میلیارد تومان جذب کنید. پنج و چهار دهم درصد جذب داشته‌اید. این یعنی اوضاع خراب است. کاشان در این طرح ششم است. شاگرد اول شما هم از بیست 10 آورده است. یعنی کاشان میان تنبل‌ها چهارم و پنجم است. شما خودتان در سیستم خودتان چه کرده‌اید؟ اگر همه 100 درصد بودند و شما با 80 درصد ششم بودید باز خوب بود اما شما با پنج و چهار دهم درصد ششم هستید.

شجاعی تاکید کرد: نگاهتان را به کار عوض کنید. مقام معظم رهبری همیشه از اشتغال سخن می‌گوید و تمام قول‌های دولت برای همین موضوع است. از طرفی مردم مشکل اقتصادی دارند. اما چرا شما پنج درصد جذب دارید؟

وی با بیان این‌که در تسهیلات مشاغل خانگی کاشان چهاردهم است اضافه‌کرد: در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی ، شهرستان کاشان با 71.8 درصد جذب اعتبارات چهاردهم استان است. اما آمار اردستان 115 درصد و آران و بیدگل 101 درصد و بویین و میاندشت 95 درصد است.

شجاعی گفت: طرح کارورزی دانشجویان در سمیرم با نسبت 161 درصد اجرا شده و در استان رتبه اول را داشته است. گفتیم چرا طرح روستایی خوب اجرا نشده، پاسخ می‌دهید شهرستان صنعتی است و روستایی کم داریم. اما این طرح هم صنعتی است و هم دانشگاهی، هم دانشجو دارید و هم صنعت. چرا اجرا نشده است؟ ظرفیت کسبه و تولید سمیرم از شما کمتر است.

وی تصریح کرد: در بهار 96 نرخ بیکاری کشور 12.6 درصد بوده و الان 12.1 درصد است یعنی 0.5 درصد کاهش داشته است.

بهار 96 نرخ بیکاری استان اصفهان16.1 درصد بوده. الان 13.3 درصد است، یعنی ایجاد اشتغال در استان 6 برابر میانگین کشوری بوده است . اما نرخ بیکاری در کاشان 7.8 درصد است. در کاشان پتانسیل آن وجود دارد که از این مقدار هم کمتر باشد. کاشان حتی می تواند در سطح استان و در کل کشور اول باشد. چرا اول نیستید؟

شجاعی تصریح کرد: جلسه و صورت‌جلسه‌ای برای مردم مهم است که برای مدیر تعهد بر اجرای وعده وجود داشته باشد. صنعت، نیروی تحصیل‌کرده می‌خواهد و تحصیل‌کرده کار، و شما باید در یک فرایندی این‌ها را به‌هم وصل کنید.

معاون توسعه منابع انسانی استاندار با اعلام این‌که تلاش می‌کنیم اختیارات مسئولان شهرستان‌ها را افزایش دهیم گفت:‌ کشور در شرایط ویژه‌ای است و باید خوب جمع شود. در این نبودن ارز و مشکلات ارزی دولت می‌گوید برای مردم گوشت قرمز وارد کنیم. گوشت با نصف قیمت وارد می‌شود و رئیس جمهور فکر می‌کند مشکلات مردم حل شده است.

مفقود شدن گوشت دولتی

وقتی که در شهر اصفهان بررسی کردیم دیدم در آن نقطه آخر یعنی جایی که باید گوشت به دست مشتری برسد، اصلا گوشت نبود. نه بنری بود و نه گوشتی؛ گفتند سردخانه است. به سردخانه رفتیم نبود. اگر مدیر تا نقطه آخر کارش را پیگیری نکند به درد نمی‌خورد و مردم از مصوبات ما بهره نخواهند برد.

شجاعی با تاکید بر این‌که با توجه به ظرفیت‌ها کاشان باید یک در کشور باشد نه چهارده و سیزده خاطرنشان ساخت: در کاشان حدود یک و نیم مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید می‌شود. درحالی که در بخشی از استان سازمان‌های دولتی را نشانده‌ایم و پشت‌بام و محوطه را به انرژی خورشیدی اختصاص داده‌ایم.

از وام کمیته امداد کمک بگیرید. پنل‌های خورشیدی سرمایه‌بر است و کاربر. اما کاشان در این حوزه ظرفیت‌های ارزنده‌ای دارد که باید به فعلیت برسد.

2 نظرات
  1. ریحانکار محسن می گوید

    واقعا که….متاسفانه مسئولین کاشان فکر میز و صندلی خودشان هستن.خدایش آقای شجاعی درست میگویند.
    کمی انصاف داشته باشید.یه مشت مسئول قدیمی و که فقط و فقط فکر میز خودشان هستن.آقای فرما ندار مسئولان بی حال و … بدرد شهر نمی خوره.تو رو بخدا به روز باشید.چقدر پارتی بازی و…. کمی به روز باشید تا زیر مجموعه شهری نیز به روز باشد…..والله مردم خسته شدن.اونوقت صحبت استان شدن میزنند.کلا در شهر یه خونه تکونی برا مسئولین بذارین.ببینیم عرضه این کار هست.!!!!!

  2. سبحانی جعفر می گوید

    واقعا که….متاسفانه مسئولین کاشان فکر میز و صندلی خودشان هستن.خدایش آقای شجاعی درست میگویند.
    کمی انصاف داشته باشید.یه مشت مسئول قدیمی و که فقط و فقط فکر میز خودشان هستن.آقای فرما ندار مسئولان بی حال و … بدرد شهر نمی خوره.تو رو بخدا به روز باشید.چقدر پارتی بازی و…. کمی به روز باشید تا زیر مجموعه شهری نیز به روز باشد…..والله مردم خسته شدن.اونوقت صحبت استان شدن میزنند.کلا در شهر یه خونه تکونی برا مسئولین بذارین.ببینیم عرضه این کار هست.!!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.