تحکم زمینه ساز تملق است/ باید دید آمار افزایش تحملات چقدر است نه آمار افزایش مراسمات دینی/ اگر غیر از آقای روحانی انتخاب شود، برخواستن از زیر باران و نشستن زیر ناودان است

«آیت الله عرب» در جمع اصلاح طلبان شهرستان های کاشان و آران و بیدگل گفت: آرمان شهر علوی، شهری نیست که در آن آمار اعتکاف و مراسمهای مذهبی افزایش بیابد بلکه شهری است که در آن «تحمل انسان» افزایش بیابد.

 

استاد سطوح خارج حوزه علمیه کاشان که به مناسبت میلاد حضرت علی علیه السلام به سخنرانی پرداخته بود، افزود: خدا آیت الله رفسنجانی را رحمت کند، می گفت برخی ها اعتکاف در ماه رجب را شاخصه جامعه ایده آل می دانند؛ درحالی که اعتکاف قبل از انقلاب هم بود. ایشان می گفت در همان سالها طلبه ها در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام قم اعتکاف می گرفتند.

 

وی با اشاره به سخنان امیرالمومنین علیه السلام خاطرنشان کرد: تراز جامعه دینی و آرمان شهر علوی این است که حضرت می فرماید « لَيْسَ بَلَدٌ بِأَحَقَّ بِكَ مِنْ بَلَدٍ خَيْرُ اَلْبِلاَدِ مَا حَمَلَكَ»؛ یعنی بهترین شهر، شهری است که «تو» را تحمل کند. این شاخص شهر و شهروندی و آرمان شهر علوی است. چقدر تحمل ما افزایش یافته است؟ باید دید آمار افزایش تحملات چقدر است نه آمار افزایش مراسمات دینی. آرمان شهر علوی شهری است که «تو » را تحمل کند و این «تو» به معنای «توی مسلمان» نیست؛ بلکه «توی انسان» را باید تحمل کند.

 

آیت الله عرب گفت: حضرت  در عهدنامه مالک اشتر درس سیاست ورزی به ما داده و آسیبهایی را که هرکسی ممکن است به آن دچار شود با صحابی خود مطرح می کند. او می گوید تکبر و نپذیرفتن نصیحتهای دیگران بنیان هر حکومتی را سست و ویران می کند. به مالک می گوید «إِیَّاكَ وَ الاعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ الثِّقَةَ بِمَا یُعْجِبُكَ مِنْهَا وَ حُبَّ الاطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیْطَانِ فِی نَفْسِهِ » بپرهیز از اینکه از اعمال خودت شادمان  شوی و از کارهای خود اطمینان داشته باشی و فرصت نقد به دیگران ندهی.

 

استاد سطوح خارج حوزه علمیه تاکید کرد: اگر فرهنگ مدح و ستایش در جامعه اسلامی شیوع پیدا کند چه اتفاقی میفتد؟  تحکم از بالا ، زمینه ساز تملق از پایین است و از محکمترین فرصتهای شیطان برای کشاندن شما به سمت و سوی دیگر است. از خسارت بارترین آثار و اندوه بارترین تبعات اینگونه ثناگویی این است که کار نیک دیگران محو شود. حضرت به مالک می گوید مبادا تو به شهروندان خود منت بگذاری.

 

وی در قسمتی از سخنان خود به شرح وصف امیرالمومنین از زبان مخالفان و یا افراد غیر مسلمان پرداخت و افزود: در شرح و وصف حضرت حتی دشمنان او بزرگترین و بهترین شعرها را سروده اند. معاویه و عمر و عاص از دشمنان درجه یک حضرت بودند. در جلسه ای معاویه کیسه زر را در هوا پرتاپ می کرد و می گفت کیست که در وصف ابوالحسن سخن بگوید. مشهور این است که عمروعاص بر می خیزد و در وصف حضرت این اشعار را می سراید «علي الدر والذهب المصفى/ و باقي الناس كلهم ترابا/ هـو الـبـكـاء في الـمحــراب ليــلاً/ هـو الـضـحـاك إذا اشتد الضــراب».

 

استاد حوزه علمیه کاشان با اشاره به آیات قرآن گفت:این آیه قرآن که می فرماید « وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» باید مورد توجه قرار بگیرد. کفار می گویند تو پیامبر نیستی اما ای پیامبر دو گواه بر رسالت خود بیاور. یکی از این دو گواه کسی است که همه علم کتاب نزد اوست. در عظمت او همین بس که خداوند دومین شاهد رسالت پیامبر خود را حضرت امیر قرار داده است.

 

آیت الله عرب ادامه داد: حضرت امیر در اتصال به خدا و حق در حد اعلا قرار دارد که آیه 55 سوره مائده هم همین مطلب را می گوید. او در حال رکوع هم به فکر جامعه و خلق است. به فکر جامعه بودن عین به فکر خدا بودن است و شبهه فخر راضی که می گوید چگونه شیعه در یک جا می گوید پیکان را از پای او بیرون آوردند و متوجه نشد و اینجا می گوید حضرت انگشتر را به فقیر داده، ناشی از تعصب اوست. استغراق در خدا با به فکر جامعه بودن تنافی ندارد چون زکات هم یک نوع عبادت است و اگر قصد ریا بشود ارزش ندارد و همین موضوع وجه تمایز سیره علوی با سیاست بازان دنیاست. او سیاست ورزی را که چیزی جز خدمت به خلق و ترقی اندیشه جامعه نیست عبادت می داند و اگر غیر از این باشد سیاست بازی است.

 

وی در قسمتی از سخنان خود به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده اگر غیر از آقای روحانی انتخاب شود، برخواستن از زیر باران و نشستن زیر ناودان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.