تعیین منشاء شور شدن آب های زیر زمینی دشت کاشان

پایان نامه دانشجوی دانشگاه کاشان با بررسی منشاء شور شدن آب های زیر زمینی دشت این منطقه در جشنواره پایان نامه های برتر ایران ، جایزه پروفسور حسابی را کسب کرد.

پایان نامه محمد میرزاوند، پژوهشگر برتر، دانش آموخته دکتری تخصصی علوم و مهندسی آبخیزداری گرایش آب دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان با عنوان تعیین منشاء و مکانیسم شور شدن آب‌های زیر زمینی دشت کاشان با استفاده از روش‌های هیدرژئوشیمیایی و ایزوتوپی در جشنواره پایان نامه‌های برتر ایران جایزه پروفسور حسابی (دوره دوم) را کسب و این پژوهشگر به عنوان دانشجوی برتر انتخاب شد.

این پژوهشگر برتر دانشگاه کاشان با بیان اینکه در گذشته منشاء شوری آب‌های زیر زمینی دشت کاشان را دریاچه نمک می‌دانستند گفت: با بررسی نمونه گیری‌ها و آنالیز شوری آب مشخص شد منشاء شوری آب این دشت مربوط به آب‌های زیرزمینی ۱۰ تا ۲۱ هزار سال پیش در شرق مدیترانه است.

محمد میرزاوند با اشاره به حفر چاه‌های عمیق در این دشت و پمپاژ آب از عمق آبخوان‌های این منطقه افزود: با حفر این چاه‌ها آب‌های شور که در عمق ۳۵۰ متری زمین هستند بالا آمده و موجب شوری آب‌های این دشت شده اند.

جشنواره پایان‌نامه‌های برتر ایران جایزه ویژه پروفسور حسابی در انتهای هر ترم تحصیلی دانشگاهی با مشارکت استادان دانشگاه‌های کشوربا هدف انعکاس دستاورد‌های جامعه علمی، آموزشی و صنعتی سراسر کشور، داوری، بررسی و درجه‌بندی پایان‌نامه‌های انجام‌شده در دانشگاه‌های ایران و درنهایت گردآوری و انتشار برترین پایان‌نامه‌های انجام‌شده در دانشگاه‌های ایران در یک مجموعه و به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.