تغییر کاربریِ فضای سبزِ پارک آیت الله العظمی مدنی خلاف شرع است/ پیشنهاد دهندگان طرح، نفع شخصی دارند

پس از گذشت بیست و سه روز از آیین کلنگ زنی ساخت فروشگاه زنجیره ای رفاه  در کاشان، فرزند آیت الله العظمی مدنی در نامه ای خطاب به شهردار کاشان، هرگونه تغییر کاربریِ فضای سبزِ پارک آیت الله مدنی را غیر شرعی دانست و تصرف اراضی این پارک را «تصرف عدوانی» خواند.

 

سید «محمد ناظم رضوی»شهردارِ کاشان در هشتم دی ماه، کلنگ ساخت فروشگاه زنجیره ای رفاه را در مقابل دوربین خبرنگاران به زمین زد و گفت: ماههای طولانی حوزه سرمایه گذاری شهرداری پیگیر موضوع سرمایه گذاری این طرح بوده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی مدنی که تولیت پارک آیت الله العظمی مدنی را  بر عهده دارد، اول بهمن ماه، در نامه ای خطاب به شهردار کاشان به وی تذکر شرعی داده و هرگونه ساخت و ساز در این پارک را غیرشرعی و حرام دانسته است.

 

متن کامل نامه فرزند آیت الله العظمی مدنی بدین شرح است:

 

جناب آقای مهندس ناظم رضوی

شهر دارمحترم شهرستا ن کاشان

با توجه به زدن کلنگ احداث فروشگاه زنجیره ای رفاه در محل پارک آیت ا…العظمی مدنی، بر خود لازم می دانم موارد ذیل به اطلاع حضرت تعالی و مردم شریف و متدین شهرستان کاشان رسانده شود.

1-در سال 1375 توسط اهالی محترم زیدی و دیگر اشخاصی که زمین در تصرف آنان بود، زمینی به وسعت 460 متر در 400متر (حدود 16 هکتار) در اختیار مرحوم آیت الله العظمی مدنی قرار گرفت.

 

2-در تاریخ10/1/1385 زمین فوق توسط حضرت آیت الله العظمی مدنی (ره) جهت گورستان وقف گردید و تولیت آن به اینجانب واگذار گردید.

 

3-در تاریخ 14/11/1361طی توافق نامه ای مرحوم آیت الله العظمی مدنی  کاشانی زمین فوق را در اختیار شهردار وقت جناب آقای حاج «محمد کتابچی» قرار دادند. ایشان در قسمتی از نامه واگذاری به شهرداری چنین ذکر کرده اند:

«و بعد چون اراضی معینه لب جاده قم و کاشان و انتهای مزرعه زیدی که محدود و مشخص است وقف نموده ام برای قبرستان مسلمین و صیغه وقف جاری شده و به تصرف وقف داده شده است اما در این تاریخ بعضی موانع روی داده که عملی نمی شود لذا به اداره شهرداری اجازه داده می شود که غرس اشجار یا تصرفات دیگری که مخالف شرع مطهر و منویات واقف نباشد اقدام نماید و مشروط است به اینکه … و کسانی که مانع از عمل به وقف شوند خداوند جزای آنها را می دهد…»

 

و جناب آقای حاج محمد کتابچی شرایط واگذاری را قبول کرده اند:«اینجانب محمد کتابچی شهردار به نمایندگی از شهرداری موضوع را پذیرفتم و ان شاء الله با یاری خداوند متعال طبق نظر مبارک حضرت آیت الله مدنی دستور اقدام خواهم داد. محمد کتابچی 25/11/1361»

 

4- از زمانی که زمین فوق در اختیار شهرداری قرار گرفته با پیشنهاد شهرداران محترم وقت، با احداث بعضی از بناها و کاربریها مثل کتابخانه و نیز شهر بازی به جهت متناسب بودن موضوع با نظر واقف موافقت نموده و مخالفتی نداشته ایم.

 

5-طبق نقشه هایی که توسط فرمانداران و شهرداران کاشان به اطلاع اینجانب رسانده شده است این پارک نه تنها به عنوان کاربری فضای  سبز و پارک در نظر گرفته شده، حتی برنامه توسعه فضای سبز پارک مذکور در فازهای بعدی را نیز داشته اند ولی جای تاسف بسیار است که برخی مسئولینِ شهر، به جای اجرای فازهای بعدی و توسعه فضای سبز قصد امحاءِ چنین فضاهایی را دارند.

لذا در این مقال تاکید می کنم که توسعه و بهره برداری بهینه از فضای سبز پارک و احداث فضاهای فرهنگی –تفریحیِ رایج ،طبق نظر اینجانب است و با هرگونه بی توجهی به پارک و نیز هرگونه عملیات ساختمانی که به روح فضای تفریحی و فرهنگی و یک پارچگی آن لطمه بزند مخالفم و نیز با ایجاد جمعه بازار به صورت موقت جهت رفاه حال مردم شریف  کاشان در پارک مذکور موافق بوده ام و باید شهرداری محترم در مورد تغییر محل آن پیش بینی لازم را داشته باشند و در این فرصت تغییر مکان دهند.

 

6- به نظر می رسد افرادی که تغییر کاربری پارک آیت الله العظمی مدنی را پیشنهاد داده اند، توجیهاتی به نفع و صلاح شخصی خود و سرمایه گذار خصوصی دارند و صراحتا اعلام می دارم که هرگونه دخل و تصرف انتفاعی غیر عمومی و تسخیر، تملیک و تغییرِ کاربردیِ فضای سبز پارک به هر عنوان و شیوه ای از نظر عموم  مردم مذموم و خلاف نظر اهداء کنندگان زمین فوق (اهالی زیدی) و نیز خلاف نظر واقف – مرحوم آیت الله العظمی مدنی (ره) است و خلاف شرع می باشد و هرگونه ساخت و ساز بدون اطلاع تولیت پارک تصرف عدوانی محسوب و غیر شرعی و حرام است.

 

 


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.