جشنواره‌های فرهنگی هنری، گامی به سوی شهر خلّاق

محمد نظافتی: در گذشته شهرها با تعداد کارخانه‌های بزرگ و کارگاه‌های صنعتی شناخته می‌شدند، اما امروزه مساله تغییر کرده است، توجه به ارزش‌های فرهنگی و محیط زیست جایگزین‌های مناسبی برای نگاه کالبدی به شهرها شده‌اند.

 

یونسکو از سال ۲۰۰۴ اقدام به راه‌اندازی شبکه ی جهانی شهرهای خلّاق کرده که هدف آن «رسیدن به شهرها و مناطق انسانی فراگیر، امن، تاب‌آور و پایدار» با تمرکز بر فرهنگ، هنر و خلاقیت است.

 

در شهرهای جدید دیگر کارخانه‌های صنعتی افتخار نیستند و به جای آن هنرمندان و رسانه‌های خلاق از اهمیت زیادی برخوردارند.

 

جشنواره ی تئاتر مهر از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در تبدیل شدن کاشان به یک شهر خلّاق و ورود به شبکه ی جهانی شهرهای خلاق (با افزایش مشارکت شهروندان در فرایند مدیریت شهری) نقش‌آفرین باشد.

 

البته دست یافتن به این مهم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است که به نظر نگارنده با انسجام بیشتر مدیریت شهری وتشکیل یک گروه توانمند از صاحب نظران وکارشناسان خبره می توان کاشان را به جایگاه اصلی اش بازگرداند.

 

این پتانسیل در کاشان وجود دارد و این شهر در زمره ی شهرهایی ست که می‌تواند به سرعت به دوران شکوهش بازگردد. با نگاهی به تاریخ و پیشینه ی فرهنگی کاشان در می‌یابیم که جان مایه ی اصلی این شهر هُنر و دانش است، مفاهیمی که امروز شاید برای ما بیگانه باشند و یا شاید در هیاهوی سیاست وسیاست زدگی  گم شده باشند، اما درکلام بزرگان ایران زمین دوران اوج و شکوه این خاک هنرخیز هرگز فراموش نمی شود ،آنجا که صائب تبریزی می‌فرماید :

 

این  همه  گوهر  ز دریای  معانی   بر کنار / صائب از شوق سخن سَنجانِ کاشان آورد

 

به هر روی رویکرد جدید مدیریت شهری در جهان بر پایه ی مشارکت شهروندان و با محوریت حوزه‌های فرهنگی و هنریست به شرط آن‌که مجموعه ی  مدیریت شهری بسترهای لازم برای حضور هنرمندان وفرهیختگان واندیشمندان و به تبع آن افزایش مشارکت شهروندان را فراهم آورند و سخن پایانی این‌که:

 

” دهان زخم انسان معاصر باز است تا با سوزنِ هنر همین عصر ـ نه هنر دیروز ـ دوخته شود. “

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.