خاطره‌بازی فوتبالی با پرشی به طول ۴۳ سال

نوشتنِ نخستین بارم درباره سوژه‌یِ این عکس و انتشارش در یک روزنامه ورزشی سراسری به ۱۰سال پیش بر می‌گردد. گرفتن یک کهنه مجله ــ البته تر و تمیز ــ از کیهان ورزشی سال ۵۴ از یک هوادار قدیمی پرسپولیس همان و رؤیت این عکس بر روی جلد مجله و قلقلک نوشتن برای سوژه داخل عکس با تحریک آقای هوادار، همان!

چند روز پیش اما تماشای دوباره این عکس در یک کانال تلگرامی فوتبالی، به صرافتم انداخت تا دوباره خودم و شاید دیگرانی را به چند جرعه خاطره‌بازی در حوالی فوتبال میهمان کنم!

این عکس متعلق به «تیم فوتبال شهباز تهران» است که گویا در یکی از روزهای سرد سال ۵۴ گرفته‌شده، و کیهان ورزشی هم آن‌را بر روی جلد چاپ کرده. به تاریخ امروز می‌شود ۴۳ سال پیش.
تیم فوتبال شهباز تهران۴۳ سال پیش در این تیم پرستاره‌یی که حاصل زجر و زحمت روانشاد مرحوم دکتر «عباس اکرامی» جهت احیای شاهین بزرگ و منحل‌شده بود، و در لیگ‌های ۵۶ و ۵۷ تخت‌جمشید نیز حضور داشت، چهره فوتبالیستی ۲۱ ساله از کاشان نیز به چشم می‌خورد. او را در این عکس، ایستاده در سمت راست و در کنار مرحوم «غلامحسین مظلومی» مهاجم گلزن و جداشده «تاج» در آن روزگار می‌بینیم.

«حمید آذربایجانی» ۲۰ ساله بود که در رقابت‌های مهارت‌های فنی فوتبال کشور بعد از «محمد زادمهر» مهاجم اسبق پرسپولیس و «مجید توتونچی» بازی‌کن سابق «برق شیراز» به‌عنوان سوم رسید.

گویا ستاره اقبال او چنان درخشیدن گرفت که همان سال یا سال بعد روانشاد دکتر اکرامی و مهندس «حسین کلانی» ـ شاهینی‌های اصیل ــ بازی‌های او را در کاشان می‌بینند و برای بازی در «شهباز» دعوتش می‌کنند.

شاید اگر علاقه مؤسس شاهین به کاشان در بین نمی‌بود، حمید آذربایجانی به‌عنوان اولین فوتبالیست کاشانی، در ۲۱ سالگی فرصت حضور و بازی در پایتخت نصیبش نمی‌شد. دکتر اکرامی بنیان‌گذار شاهین بزرگ، در اواخر دهه ۲۰ بود و چون در دبیرستان البرز و فیروزبهرام دبیر بود و به فوتبال هم علاقه داشت، بازی‌کنان تیمش را از بین محصلان نخبه و نمونه از حیث اخلاق و نظم انتخاب می کرد. سهراب، سیاوش، سیامک، هرمز و خسرو غفاری ـ محصلان دبیرستانی ــ نیز که کاشانی‌الاَصل بودند و با حسین کلانی اسطوره بااخلاق و فرهیخته فوتبال ایران هم نسبت فامیلی نزدیک داشتند، هم در این تیم عضویت پیداکردند تا کاشانی‌ها به شاهینِ اصیل رنگ و بوی دیگری بدهند.

..و بدین ترتیب اکرامیِ بزرگ که در اواسط دهه ۵۰ توانسته بود مجوز تشکیل یک تیم جدید با نام” شهباز ” به جای شاهین منحل‌شده را از سیستم بگیرد در سفری به کاشان به اتفاق حسین کلانی، آذربایجانی را پسند می‌کنند تا نامش برای حدود ۲ سال در تیم «آلن راجرز» ثبت شود.

حمیدآذربایجانی که امروز ۶۴ ساله است و بسیار تا بسیار از دنیای فوتبال دورشده را در این عکس در لابه‌لای تیمی پرستاره می‌بینیم. از «ناصر حجازی» و «مهراب شاهرخی» گرفته تا «نصرالله عبدالهی» و غلامحسین مظلومی که هر چهار نفر جداشده‌های تاج و پرسپولیس بودند و در تیمی کمی شبیه به «استیل‌آذین» دور هم جمع شدند تا ذیل نام بزرگ‌مردی همچون دکتر عباس اکرامی، قطب جدیدی به فوتبال ایران اضافه کنند.

از حمید آذربایجانی به عنوان اولین لژیونر داخلی فوتبال کاشان نوشتیم و بد نیست اگر از کاشانی‌های دیگری مثلمحمود زیدآبادی، «جلال زیارتی» و «مصطفی چترآبگون» نیز یاد کنیم که اگرچه در فوتبال پایشان به آن سوی آب‌ها باز نشد، اما سالیانی بعد از آذربایجانی، توانستند در تیم‌های مطرح داخلی کشور «ملوان» و «پاس همدان» به فوتبال بپردازند.

سالیان چندی است که فوتبال ایران درگیر معامله‌ها و زد‌و‌بندهای پشت‌پرده‌یی شده. از فلان مربی پرافتخار لیگ برتر که از بیشتر قهرمانی‌هایش بوی گندِ زد‌وبند و تبانی به مشام می‌رسد و دیگر باصطلاح مربیانی که عطش گرفتن شیتیل از قِبَل جابه‌جایی بازی‌کن کار هر روز و شب‌شان شده تا رئیس فدراسیونی که به‌خاطر قدرت‌طلبی و کسب بیش از پیش منفعت نامشروع حاضر نیست پست ریاست را به خاطر بازنشستگی رها کند، همه و همه حقایقی است تا به بهانه این مطلب نوستالژیک به روان اسطورها و بزرگ‌مردانی اخلاق‌مدار، درست کردار و تا ابدماندگار از جنس روانشاد دکتر عباس اکرامی درود بفرستیم.
مهدی سلطانی‌راد ــ کاشان آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.