خسارت ۱۲۸ میلیاردتومانی به محصول پسته در تاریخ آران و بیدگل بی‌سابقه بوده‌است

رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: تنها ۳۰۰ هکتار از سه هزار و ۷۰۰ هکتار باغ پسته در آران و بیدگل تحت پوشش بیمه است.

هادی یغمائیان در گفت‌و‌گو با مهر از وارد‌آمدن خسارت ۱۲۸ میلیاردتومانی به باغ‌های پسته آران و بیدگل خبر داد و اظهار داشت: این خسارت در تاریخ آران و بیدگل به عنوان تولید‌کننده برتر استان اصفهان بی سابقه بوده است.

وی ابراز داشت: گرمای زودرس هوا در روزهای میانی زمستان و سرمای مجدد در فصل بهار موجب خسارت ۹۰ درصدی به باغ‌های پسته آران و بیدگل به عنوان قطب تولید محصول پسته استان اصفهان شده است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل با توجه به خسارت زیاد وارد‌شده و عدم پوشش بیمه بسیاری از سطوح زیر کشت، درخواست کرد مسئولان استانی و کشوری با اعطای وام‌های بلاعوض بخشی از خسارت باغ‌داران را حل کنند.

وی به اجرای برنامه تغییر الگوی کشت در آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: از حدود ۱۰ سال قبل تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از سطوع زراعی شهرستان به باغ‌های پسته و محصولات با نیاز آبی کم تبدیل شده، بنابراین حمایت از بخش باغداری را با توجه به خسارت ناخواسته می‌طلبد.

یغمائیان با اشاره به کم‌آبی شدید در شهرستان کویری و خشک آران و بیدگل گفت: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۴ قرار است بیش از هزار هکتار از مزارع شهرستان به محصولات باغی با نیاز آبی کم تبدیل شود.

آران و بیدگل ۱۴ هزار هکتار باغ و مزرعه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.