دمام‌زنی ربطی به آیین‌های سوگ‌واری محرم منطقه کاشان ندارد

مهدی عرشی فعال رسانه‌ای در توییتی خواستار توجه بیشتر به آیین‌های سوگ‌واری محلی و جلوگیری از به‌حاشیه‌ رفتن آیین‌های محلی در سایه برجسته‌شدن برخی آیین‌های سوگ‌واری متعلق به دیگر مناطق کشور شد.

عرشی نوشت: «دادستان کاشان در میان مسوولان‌هیئات مذهبی به‌خوبی درباره ممنوعیت‌ها و بدعت‌های عزاداری محرم کاشان سخن گفت. ای کاش برای جلوگیری از مراسم دمام زنی در شهر که مختص جنوب کشور است ولی رواج آن در یک دهه اخیر آیین‌های سنتی و فرهنگ عاشورایی منطقه را در معرض تهدید و تحریف قرارداده نیز اقدام کند.

دَمّام، نماد صدای پای سم اسبان جنگی است. نواختن سنج، دمام و بوق، آهنگی حماسی ایجاد کرده و در گذشته به دلیل نبود بلندگو وسایل صوتی از این طریق عزاداران را به سوی محل برپایی هیئت‌ها فرا می‌خواندند.

پیش‌تر عباس تراب‌زاده، کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان نسبت به رواج بی‌رویه دمام‌زنی در چند سال گذشته و تحت‌تاثیر قراردادن فرهنگ عاشورایی منطقه کاشان هشدار داده بود.

به گفته تراب‌زاده دمام‌زنی توسط گروه‌هایی اشاعه پیدا کرده که هدفشان درآمدزایی بوده و هرسال بیشتر در حال توسعه این آیین مناطق جنوبی کشور در شهرهای کاشان آران و بیدگل و نوش‌آباد هستند.

کارشناس مردم شناسی و اداره میراث فرهنگی کاشان تاکید کرده بود: استفاده از این موسیقی در آیین‌های اصیل منطقه کاشان مانع از ثبت آن‌ها در فهرست میراث معنوی کشور خواهد شد.

دادستان کاشان هفته گذشته در جمع مسئولین هیئت‌های مذهبی خواستار توجه بیشتر به عمق پیام عاشورا و محرم و حذف برخی بدعت‌ها و زوائد از آیین‌های سوگ‌واری شده بود.دمام‌زنی ربطی به کاشان ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.