رسانه‌های یک نفره پدیده جدید حوزه رسانه کاشان است

مشکات‌آنلاین: محمود قامت مدیر مسئول پایگاه خبری پیک سیلک و هفته نامه مردم سیلک فعالیت مطبوعاتی خود را در دهه هفتاد با  با هفته‌نامه آرمان شروع کرد.

او در این سالها علاقه ای نداشت که «خبرنگار» خطاب شود و می‌گوید: « تجربه مستمر و مداوم کاری خبرنگاری ندارم و اکثراً در قالب نوشتن یادداشت و مقاله فعالیت داشته‌ام و تحصیلات مرتبط با این حرفه را نیز ندارم.»

به مناسبت روز خبرنگار با این فعال رسانه ای کاشان به گفت‌وگو نشستیم و از او پرسیدیم:

 

– وضعیت روزنامه‌نگاری کاشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مهم‌ترین  نقدی که به این حوزه دارید چیست؟

مهم‌ترین مشکل امروز در جامعه خبری و رسانه‌ای کاشان، عدم انسجام درونی در این صنف است. تفرق و پراکندگی اعضای این صنف در کاشان از یک‌جهت در تعدد رسانه‌های موجود در کاشان متجلی است.

بدین شکل که با وجود تعداد اندک خبرنگار و روزنامه‌نگار در شهر همین تعداد کم نیز عمدتاً به‌صورت انفرادی و در رسانه‌های یک‌نفره مشغول به کار هستند.  وجه دیگر این پراکندگی، اختلافات داخلی اعضاء با یکدیگر و اثرگذاری عوامل سیاسی و جناحی بر ایجاد رابطه صمیمانه و همدلانه‌ی صنفی است.

متأسفانه تعدادی از خبرنگاران این شهر یا ابزار دست گروه‌های سیاسی شده‌اند و یا نتوانسته‌اند عقاید سیاسی خود را در ایجاد مناسبات صنفی با همکاران مداخله ندهند.

از عوامل شکل‌گیری این عدم انسجام صنفی، خودبرتربینی عده‌ای از خبرنگاران است. این ویژگی در حالی است که ضعف دانش علمی و تسلط و مهارت تقریباً در بین همه خبرنگاران شهر  کم‌وبیش وجود دارد ولی با وجود این نقص، عده‌ای همدیگر را به کم‌دانشی و بی‌سوادی متهم می‌کنند.

وجود این نقاط ضعف در این صنف باعث شده مسئولان و اشخاص سیاسی هم به خود جرئت جسارت و توهین به این صنف بدهند و هم به سو استفاده بیشتر ادامه دهند.

با توجه به سیاست وزارت ارشاد در تسهیل شرایط صدور مجوز رسانه شاهد رشد زیادی در اخذ مجوز رسانه در کاشان بودیم، ولی اکثر این رسانه‌ها یا کار خود را شروع نکردند یا پس از مدت اندکی فعالیت خود را رها کردند. علیرغم این موضوع باز هم عده‌ای به دنبال اخذ مجوز هستند و مشخص نیست با چه برنامه و هدفی به این کار اقدام کرده‌اند. ازاین‌رو در کاشان با پدیده رسانه‌های یک‌نفره مواجهیم که شاید در کشور بی‌سابقه باشد. همگرایی و تمرکز فعالان رسانه در قالب چند رسانه بسیار مؤثرتر از وضعیت موجود و فعالیت منفرد و جزیره‌ای خواهد بود.

البته در این زمینه حرف و سخن زیاد است که ترجیح می‌دهم جزئیات آن‌ها را با صراحت بیشتری در جلسات داخلی صنف بیان کنم. چرا که معتقدم این حرف‌ها باید در داخل خانواده رسانه مطرح و حل‌وفصل شود. متأسفانه این خانواده هیچ‌وقت دور یک میز با هم حرف نزده‌اند و این ضعف بزرگی است. مردم سیلک در سال گذشته از همه خبرنگاران با هر  گرایش حرفه‌ای و سیاسی دعوت کرد تا در جلسه‌ای به بررسی چالش‌های رسانه در کاشان بپردازد که متأسفانه و برخلاف انتظار تعداد بسیار کمی شرکت کردند.

 

– مهم‌ترین  موانع توسعه رسانه در کاشان چیست؟

مهم‌ترین  موانع توسعه رسانه در کاشان را به‌طور خلاصه می‌توان عدم توجه به کار تشکیلاتی و ساختارمند در حوزه رسانه دانست.

کار رسانه‌ای نیاز به ایجاد ساختار و تشکیلات اداری مناسب، اتاق فکر، نیروی انسانی متخصص و ماهر، برنامه‌ریزی اقتصادی و  مالی برای کسب درآمد پایدار و قابل‌اتکا ، مستقل بودن و نیز شناخت نقاط ضعف و مشکلات جامعه با هدف اثرگذاری و جریان سازی مثبت در جهت حل آن‌هاست.

در نبود این عوامل رسانه‌ی موفق در کاشان هیچ‌وقت شکل نخواهد گرفت.

 

– راهکار شما برای حل این مشکلات چیست؟

اول سروسامان دادن به وضعیت خبرنگاران.  از شناسایی و ساماندهی گرفته تا آموزش، بعد از آن پیگیری امور رفاهی خبرنگاران ازجمله کارهایی اجرایی است که می‌توان انجام داد.  اما مهم‌ترین راهکار تغییر نگرش مسئولان نسبت به حرفه خبرنگاری است. در مقابل افزایش سطح دانش و مهارت‌آموزی بین خبرنگاران و ایجاد تشخص و پرستیژ شغلی برای این حرفه و صنف اقداماتی است که خود خبرنگاران باید انجام دهند.

 

– آینده کاشان را در عرصه خبر و خبرنگاری، چطور می‌بینید؟

در صورت حل نشدن مشکلات و رفع چالش‌های رسانه‌ها در کاشان، آینده پیش رو قطعاً از وضع موجود بدتر خواهد بود و شاهد تضعیف موقعیت رسانه و خبرنگاران در کاشان خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.