زندگینامه حضرت آیت الله سلیمانی به قلم ایشان

اینجانب عباسعلی سلیمانی، فرزند علیجان، دارنده شناسنامه شماره هشت، صادره از سوادکوه در مورخه 1326/3/3 در روستای امیر کلا از منطقه انور در شهرستان سوادکوه در یک خانواده مذهبی سنتی با پیشه کشاورزی، چشم به جهان گشودم. پس از طی تحصیلات ابتدایی بر اساس علاقه وافر والدین، خاصه والده در سن دوازده سالگی در سال 1338 جهت گذراندن تحصیلات حوزوی در معیت برخی از طلاب منطقه، زیر نظر یکی از روحانیون به نام حجةالاسلام سید مهدی ادیانی که از اقوام بودند، به حوزه علمیه قم مشرف شدم. مدت توقف ما به خاطر عدم ثبات این عزیزان در قم، چهار ماهی بیشتر نبود. در مراجعت آقایان به شمال ما نیز که از زندگی پرتوی و تبعی برخوردار بودیم، به ناچار مراجعت کردیم. یک سالی پیش روحانیون منطقه حضور یافتیم، امّا چون تدریس حضرات پایدار و مرتب نبود و سیستم حوزه علمیه و حضور طلاب و همکلاسی و همدرسی و هم مباحثه ای وجود نداشت، فرصت موجود نیز به بطالت گذشت تا آن که در چهارده سالگی؛ یعنی در سال 1339 به محضر آیةالله کوهستانی و به حوزه علمیه کوهستان که از قراء بهشهر بود، شرفیاب و به مدت سه سال، علاوه بر تحصیل پایه های ادبیات، از نفس های قدسی و معنوی این عارف واصل، بهره بردیم. در سن هفده سالگی به حوزه علمیه مشهد مقدس مشرف و در مدرسه سلیمان خان که زیر نظر آیةالله کفائی خراسانی با مقررات سنگینی اداره می شد، اسکان یافتیم. مجدداً جهت مرور بیشتر و دقیق تر بر ادبیات و منطق، به دروس عزیزانی چون واعظی بربری (سیوطی و شمسیه)، هاشمی (مغنی اللبیب و جامی)، صالحی بربری (حاشیه ملا عبدالله) و ادیب نیشابوری(مطول)، حضور یافتیم. در دروس فقه و اصول از محضر اعاظمی چون: مدرسی و محامی (جلد اول و دوم شرح لمعه)، فائقی(معالم الاصول)، واعظ طبسی (قوانین الاصول)، مهدوی دامغانی (رسائل و مکاسب) و همزمان درس تفسیر آیةالله میرزا جواد آقا تهرانی بهره بردیم.

در سال 1346 به قم مشرف و در مدرسه علمیه خان که زیر نظر فرزند برومند آیةالله العظمی بروجردی قرار داشت، مستقر شدیم و برخی از دروسی را که در مشهد گذرانده بودیم به خاطر تفاوت در تدریس و کیفیت بالاتر تدریس قم، دوباره گذرانیدیم و از محضر آیات مصطفی اعتمادی (رسائل)، مشکینی(مکاسب)، فاضل لنکرانی و سبحانی (جلدین کفایة الاصول)متنعم شدیم. همزمان از تفسیر آیةالله خزعلی و منظومه آیةالله محمدی گیلانی و آیةالله محمد یزدی و اسفار آیةالله جوادی آملی و دوره آموزش نویسندگی و آشنایی با قلم از مکتب آیةالله سبحانی و مصطفی زمانی مستفیض شدیم.

سال 1349 در سن بیست و سه سالگی در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام میرزا هاشم آملی، گلپایگانی و وحید خراسانی شرکت کردم. همزمان اقتصاد در نهج البلاغه را از محضر آیةالله نوری همدانی و مباحث کلامی و اعتقادی را از محضر آیةالله مکارم شیرازی، مستفیض می شدیم.

پیروزی انقلاب و ادای وظیفه

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شکل گیری سیستم قضایی کشور جهت تکمیل کادر قضایی، دست نیاز به حوزه علمیه قم دراز شد. بیش از چهارصد نفر از طلاب در آزمون قضایی شرکت جستند که سی و اندی نفر قبول شدیم. از آن جا که بنده از سال 1353 در بابلسر سابقه منبر داشتم و برای دانشجویان آن جا جلسات تفسیر آیات جهاد و مباحث اعتقادی بر پا کرده بودم و نسل جوان ارتباط تنگاتنگی با این جانب داشتند و همچنین به دلیل آن که بعد از پیروزی انقلاب، گروهک ها به ویژه منافقین در آن جا فعال شدند، بزرگانی چون آیةالله العظمی میرزا هاشم آملی و حضرات آیات جوادی آملی، مشکینی و سید جعفر کریمی، مصلحت را در این دیدند که امامت جمعه آن شهر را به من محول نمایند. از این رو، در تاریخ 17/7/1359 به این سمت منصوب شده و یک سال بعد، بدون اطلاع این جانب مسئولیت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه مازندران را بر عهده بنده قرار دادند، بعدها کل آموزش عالی مازندران و گلستان به عهده حقیر واگذار گردید و در سال 1380 سمت امامت جمعه زاهدان و نمایندگی مقام معظَّم رهبری در استان سیستان و بلوچستان و در سال 1382 مسئولیت نمایندگی معظَّم له در امور اهل سنت این استان به عهده بنده گذاشته شد. در نتیجه، رسالت برپایی وحدت و حفظ و رشد آن و ایجاد صلح و صفا و صمیمیت منطقه به عنوان یک رسالت بسیار خطیر و سنگین، بر شانه ام قرار گرفت.

خدمات ارائه شده در بابلسر و مازندران

احداث المهدی با مساحت چهار هزار و دویست متر مربع؛

احداث حوزه علمیه امام هادی(ع) در سه طبقه با مساحت بیش از سه هزار متر مربع که متأسفانه بعد از انتقال بنده به زاهدان، بلااستفاده ماند؛

احداث هشت باب مدرسه به وسیله خیر بزرگواری به نام حاج غلام حسین مطهری زیر نظر این جانب؛

احداث پژوهشکده معلمان ضمن خدمت؛

احداث دانشگاه غیر انتفاعی علوم و فنون مازندران مستقر در بابل در جوار دیگر اعضای هیأت مؤسس و هیأت امناء؛

خدمات ارائه شده در زاهدان

توسعه و تجهیز حوزه علمیه امام صادق(ع) و ترمیم و تجهیز کتابخانه آن و احداث چند باب واحد مسکونی جهت اسکان اساتید؛

تجهیز نسبی مصلای قدس و دیوارکشی عیدگاه المهدی؛

احداث ساختمان اداری نمایندگی ولی فقیه؛

حمایت و پی گیری جهت احداث ده باب مدرسه در مناطق مختلف استان، توسط افراد خیر مدرسه ساز؛

توسعه و ترمیم سالن اجتماعات دفتر….

مسئولیت ها

تبلیغ معارف حقه الهیه از سال 1344 تا کنون در استان های مختلف کشور؛

امامت جمعه و عضو شورای ائمه جمعه استان مازندران از 1359 تا 1380؛

مسئول نهاد رهبری در مراکز آموزش عالی ملی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بابل و مجتمع دانشگاهی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سال های 1360 تا 1375؛

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 3، شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان در سال های 1375 تا 1380؛

عضو هیأت مؤسس دانشگاه غیرانتفاعی علوم و فنون مازندران و عضو هیأت امنای همین دانشگاه؛

عضو هیأت مؤسس مرکز آموزش ضمن خدمت معلمین بابلسر؛

امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان از سال 1380 تا 1397؛

نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان از سال 1382 1397؛

نماینده رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان از سال 1380 تا 1386؛

نماینده ادوار چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری؛

عضو هیأت امنای دانشگاه علمی سیستان و بلوچستان؛

عضو هیأت امنای دانشگاه علوم دریایی چابهار؛

رئیس هیأت امنای دانشکده های علوم قرآنی زاهدان و زابل؛

عضو شورای عالی مجمع التقریب؛

مسئول مؤسسه آموزشی مذاهب اسلامی؛

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.