طرح پارکینگ حاشیه‌ای

حسینعلی وکیل: ترافیک بلای جان انسان‌ها در محدوده مرکزی شهرهاست.

آلودگی هوا و صدمات جانی آن، تلف شدن وقت انسان‌ها و نابودی سرمایه‌ها، بخشی از مضرات این پدیده قرن بیستم است.

در شهر ما این پدیده علاوه بر مضرات فوق، باعث کم فروغ شدن چراغ حیات و نشاط و فعالیت در بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی شهر یعنی بازار بزرگ شده است .

نتایج اولیه مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کاشان نشان می‌دهد که عامل اصلی ترافیک در محدوده مرکزی توقف وسایط نقلیه است؛ نه حجم تردد وسایط نقلیه. درست برعکس معابری مانند میدان ولی‌عصر(عج) که عامل اصلی ترافیک حجم تردد است.

مدیریت توقف وسایط نقلیه یکی از راه‌های بهبود ترافیک در محدوده مرکزی شهر است.

اکثر محل‌های پارک، توسط تعدادی محدود از وسایل نقلیه در ساعت‌های طولانی اشغال می‌شود .

ولی نتایج اجرای طرح کنترل توقف در چند خیابان مرکزی نشان می‌دهد که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد توقف‌ها کمتر از نیم ساعت است، بنابراین به جای توقف ۱۲ ساعت یک ماشین امکان توقف حداقل ۲۰ ماشین در همان محل فراهم می‌شود.

گر چه اجرای این طرح بخشی از متقاضیان پارکینگ طولانی را متقاعد خواهد کرد که از وسایط نقلیه عمومی مانند تاکسی و آژانس استفاده کنند ، ولی ایجاد پارکینگ به صورت جدی و همه جانبه توسط شهرداری باید پیگیری شود.

اقداماتی مانند احداث پارکینگ رو به روی مسجد آیت اله مدنی که اخیراً با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی شروع شده باید گسترش یابد ، کما اینکه از مجری مرحله دوم طرح خواسته شده که با مالکان زمین‌های خالی در محدوده اجرای طرح وارد مذاکره و توافق شده و امکان پارکینگ بیشتر را فراهم کند.

یکی از نکاتی که لازم است برای شهروندان عزیز توضیح داده شود این است که نگاه مدیریت شهری به این طرح کسب درآمد نیست؛ بعنوان مثال در قرارداد مجری مرحله اول نه تنها هیچگونه وجهی به شهرداری پرداخت نمی‌شود ، بلکه پارکینگ باب الحوایج که توسط شهرداری احداث شده با ظرفیت ۳۰۰ وسیله نقلیه به جهت جبران هزینه اجرای طرح پارکینگ حاشیه ای در اختیار مجری طرح قرار گرفته است.

یکی از ابزار های موفقیت این طرح وجود یک سامانه هوشمند است که همشهریان از طریق آن بتوانند از محل پارک خالی مطلع شده و همچنین امکان شارژ از طریق سامانه برای متقاضی وجود داشته باشد که مجری مرحله دوم طرح متعهد به طراحی و نصب آن شده است تا علاوه بر ارائه خدمات فوق به شهروندان امکان کنترل مدیران شهری را در مورد میزان تراکنش وی انجام شده را فراهم کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.