نام برند شما چیست؟

مدتی است چالش انتخاب نام برای محصولات و خدمات در میان صاحبان کسب‌وکار باب شده است. افراد زیادی هستند که در خصوص انتخاب نام برای «برند» خود سؤالاتی دارند. لذا به دنبال یادداشت قبلی‌ام در کاشان نیوز تحت عنوان «برند سازی یا برند بازی»، در این یادداشت اهم مواردی که در انتخاب نام باید مدنظر قرار گیرد را مطرح کردم.

نام مناسب
انتخاب نام مناسب برای برند از گام‌های اولیه در فرآیند برندسازی است. برای ورود کالا، محصول و خدمات به بازار، به «نام» نیاز داریم. نام شما اولین رسانه‌ی ارتباطی شما با مخاطب است. پس نام مناسب، می‌تواند کلید شروع یک ارتباط پایدار با مصرف‌کننده باشد.

به‌زعم کارشناسان بازاریابی، نام یک فرمت از برند شما است که قادر خواهد بود ارزش ارائه‌شده توسط محصول یا خدمت شمارا ارتقا دهد. نام یک برند در کانون فعالیت‌های بازاریابی هر برند و پایدارترین و بادوام‌ترین جزء محصول است.

لوگو، شعار
نام‌گذاری کار سخت و مهمی است؛ اما باید بدانید که نام، مهم‌ترین بخش برند شما نیست. لوگو، طراحی‌های گرافیکی، شعارها و اقلام تبلیغاتی، آگهی‌ها، رویدادها، شبکه‌های بازاریابی و فروش، ارتباطات و بسیار عوامل دیگر در کنار هم برند شمارا می‌سازند.

پس نیازی نیست که حساسیت بیش‌از حد روی انتخاب نام داشته باشید. نامی که در حد معقول برای شما رضایت‌بخش باشد، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب تبدیل به یک برند مشهور شود. بسیاری از برندهای مطرح هستند، که نام مناسبی ندارند، اما توانسته‌اند با هوشمندی در فعالیت‌های بازاریابی خود به جایگاه بالایی دست یابند.

در‌ سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، انتخاب نام بر عهده‌ی واحد مدیریت بازاریابی یا مدیریت برند است. در صورتی‌که این واحد در مجموعه‌ی شما نیست و بودجه‌ی کافی در اختیاردارید؛ می‌توانید سراغ یک مشاور حرفه‌ای بروید و در زمان صرفه‌جویی کنید؛ اما اگر هیچ‌یک از این‌ها را ندارید، نگران نباشید؛ چراکه تاریخچه‌ی نام‌های معروف نشان داده که در حقیقت مسیر از پیش تعیین‌شده‌ای برای انتخاب نام وجود ندارد و شما می‌توانید با رعایت یک سری اصول اولیه، صاحب یک نام خوب برای برند خود شوید.

در گام نخست باید بررسی شود که نام انتخابی قرار است چه پیامی را به مخاطب منتقل کند. تهیه فهرستی از مزایای رقابتی محصولات، خدمات و کسب‌وکار شما می‌تواند در این جهت مفید باشد. چه پیشنهادهایی برای مصرف‌کنندگان دارید؟ ویژگی منحصربه‌فرد محصول شما چیست؟ رقبای شما از چه نام‌هایی استفاده کرده‌اند؟

محدوده مکانی و زمانی کسب و کار
مورد بعدی که در انتخاب نام باید مدنظر قرار گیرد محدوده زمانی و مکانی کسب‌وکار شما است. چرخه‌ی عمر محصول یا خدمت شما چه مدت است؟ در آینده در کدام شهرها یا کشورها فعالیت خواهید کرد؟ آیا برنامه‌هایی جهت صادرات محصولات خوددارید؟ آیا در فضای مجازی هم فعالیت خواهید داشت؟ پاسخ به این سؤال و سؤالات مشابه، با ایجاد چارچوب‌های ذهنی می‌تواند در انتخاب نام به شما کمک کند.

به‌عنوان‌مثال تولیدکننده‌ای که قصد صادرات محصول خود را دارد باید به نحوه نگارش لاتین نام انتخابی خود و نیز معنی آن در زبان‌های دیگر توجه، و با توجه به این‌که امروزه فعالیت در فضای مجازی جزء لاینفک کسب‌وکارها است؛ باید امکان ثبت دامنه برای نام خود را بررسی کند.

البته سلیقه و سمت‌وسوی افکار تیمی که قرار است برای نام‌گذاری تصمیم‌گیری کنند هم از قلم نیندازید و در پایان این مرحله مجوزها و محدودیت‌های قانونی را نیز بررسی کنید.
پیشنهاد می‌شود تمام فرآیند انتخاب نام و برنامه‌ریزی مربوط به آن را مکتوب کنید تا به‌راحتی به آن‌چه در ذهن شما و تیم تصمیم‌گیرنده است دسترسی داشته باشید.

به دنبال غیرمعمول‌ها باشید!
امروزه نام‌های خلاقانه و حتی در بعضی موارد بدون ارتباط به نوع محصول و بدون معنی خاص،طرف‌داران زیادی پیداکرده است. گاهی اوقات یک کلمه‌ی ابداعی می‌تواند ارتباطی ماندگار برقرار کند؛ مانند واژه‌ی ((خندوانه)) که برای یک برنامه‌ی تلویزیونی خلق شد و در مدت کوتاهی توانست ارتباط بسیار خوبی با مخاطب خود برقرار کند. پس به دنبال غیرمعمول‌ها باشید!

تقلید نکنید
از تقلید دوری‌کنید و در برابر پیشنهادهایی که مبنی بر کپی‌برداری از یک نام به شما می‌شود، مقاومت کنید. قرار‌ نیست نام‌ شما برای مصرف‌کننده یادآور برندی باشد که زمانی بهترین یا بدترین برند در حوزه‌ی فعالیت خود بوده است. درگذشته از کلماتی مانند «پوش» و «بافت» برای برندهای پوشاک و «نوش» برای محصولات غذایی آشامیدنی به‌صورت پیشوند یا پسوند، بسیار استفاده می‌شد.

مدتی است که استفاده از کلمات «شهر»، «خانه» و «آقا» برای محصولات، شرکت‌ها و فروش‌گاه‌ها باب شده است؛ اما این تکرارها باعث از بین رفتن جلوه‌ی این اسامی می‌شود. برای به یاد ماندن باید متمایز بود.

به معنی نام‌ها توجه کنید
معنی یک نام بسیار اهمیت دارد. اما به این نکته توجه کنید که مخاطب شما برای پیداکردن معنی نام محصول به فرهنگ لغت مراجعه نمی‌کند و بلافاصله پس از دیدن یا شنیدن نام محصول شما، آن‌را تفسیر خواهد کرد. این تفاسیر بستگی به محیط و بافت اجتماعی، آواها و دانش و تجربه از آن نام یا نام‌های مشابه دارد و ممکن است معنی درک‌شده توسط مشتری کاملاً متفاوت از معنی اصلی باشد. مدتی پیش در خصوص معنی «کارما» پرسیدم که چه چیزی را برای شما تداعی می‌کند؟ در پاسخ‌ها از نام وسیله گرفته تا نام شهر و شکلات به چشم می‌خورد!

ارتباط حسی با نام برند
ارتباط احساسی نام با مخاطب را جدی بگیرید. پیرو نکته‌ای که در مورد انتقال پیام یک نام گفته شد این را هم باید اضافه کرد که احساس دریافتی از یک نام می‌تواند مشوق بسیار خوبی جهت جذب مشتری باشد. گاهی ارتباط احساسی که با نام برند شما برقرارمی‌شود بسیار قوی‌تر از قیمت و حتی کیفیت محصول شما در خرید مشتری تأثیرگذار است.

بهتر است زمانی که به جمع‌بندی اولیه رسیدید؛ فهرست نام‌های منتخب خود را ارزیابی کنید. از کارمندان سازمان خود شروع کنید و از آن‌ها نظرسنجی کنید. می‌توانید از افراد بیرون سازمان هم بخواهید تا به نام‌های شما رأی بدهند و نظرات خود را بیان کنند. حتی ممکن است در میان نظرات آن‌ها به نام جدیدی برسید! و در انتها ارزیابی مالکیت نام را فراموش نکنید. زمانی می‌توانید از نام خود استفاده کنید که به لحاظ حقوقی قابلیت ثبت داشته باشد و مجوز استفاده از آن را داشته باشید.
فهیمه استادیان ــ کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.