نانوایی‌ها صرفه اقتصادی نداشتند

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: «مسعود خاندایی» معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار کاشان از مردم خواست بر عملکرد نانوایی‌ها نظارت کرده و تخلفات احتمالی را گزارش کنند.

وی افزود: مردم اگر در هر مقطعی متوجه شدند وزن شانه نان کم است، نان بی‌کیفیت است یا رعایت نکات بهداشتی نشده، به دستگاه بازرسی ما اطلاع دهند و مطمئن باشند همه اطلاع‌رسانی‌ها ثبت، ضبط و پیگیری می‌شود. اداره تعزیرات پیگیر تخلفات است و ما نیز بر پیگیری‌های آن‌ها نظارت می‌کنیم.

خاندایی درباره افزایش قیمت نان گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجموعه ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان اعلام کرده، گفته ‌شده که با هماهنگی فرمانداران نسبت به افزایش قیمت نان اقدام کنند، چراکه در چهار پنج سال گذشته هیچ افزایشی در قیمت نان در سطح کشور نداشتیم و قیمت نان‌ها ثابت مانده بود و همچنین قیمت آرد هم ثابت بود.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری کاشان ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ به بعد، شاهد افزایش قیمت کالاها بودیم، ازجمله خدمات دولتی مثل آب، برق، گاز و سایر کالاهایی که توسط دولت تأمین می‌شود، به‌تبع حقوق کارگران هم در این مدت افزایش پیدا کرد. نانواها هم از این قاعده مستثنا نبودند. آن‌ها پیش از افزایش قیمت نان، به مرحله زیان‌دهی رسیده بودند. زمانی که یک واحد تولیدی و صنعتی زیان‌ده می‌شود، مجبور است دست به کارهای دیگری بزند. ما پیش‌ازاین شاهد افزایش تخلفات در نانوایی‌ها به شکل کم‌فروشی یا گران‌فروشی بودیم. گفته می‌شد که مجبور به این کار هستیم تا بتوانیم هزینه و درآمدمان را متناسب کنیم.

وی تصریح کرد: نانوایی‌ها به‌عنوان واحدهایی که صرفه و صلاح اقتصادی نداشتند فعالیت می‌کردند؛ اما این بخشنامه، نانوایی‌ها را نجات داد.

خاندایی درباره نرخ مصوب شده نان گفت: ازآنجاکه ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده، نمی‌شد وقتی نان لواش ۲۲۰ تومان است، ۳۰ یا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند و بشود ۲۸۸ تومان یا ۳۰۶ تومان. عدد را به 300 تومان رند کردیم، چراکه بسیاری از نانواها، سنتی فکر کرده و در برابر نصب کارت‌خوان مقاومت می‌کنند. پیش‌ازاین وزن چانه نان لواش، بین 150 تا 170 گرم متغیر بود، اما در حال حاضر وزن چانه را روی 190 گرم بردیم و حالا قیمت نان با وزن چانه همخوانی دارد.

 

پرداخت 3 میلیارد یارانه مستقیم به کاشانی‌ها در هرماه

خاندایی گفت: نان، کالایی صد در صد یارانه‌ای است و با یارانه دولت تأمین می‌شود. قیمت یک کیسه آرد که حدوداً ۳۳ هزار تومان است و بین نانوایی‌های یارانه‌پز توزیع می‌شود، قیمت واقعی‌اش حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، ولی دولت مابقی یارانه‌اش را پرداخت می‌کند. دولت به‌طور متوسط در کاشان ماهانه حدود ۳ میلیارد تومان به‌صورت مستقیم به مردم یارانه می‌دهد.

معاون فرماندار کاشان گفت: به‌طور متوسط، ۴۰۰ واحد نانوایی در کاشان فعالیت دارند و حدوداً ۱۲۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند. نان غالب در کاشان سنگک است و ما نانواها را تشویق می‌کنیم که سمت پخت نان سنگک بیایند.

وی افزود: برای نان سنگک سنتی بین ۷ تا ۱۲ درصد آرد مصرف می‌کنند؛ آردی که سبوس کامل دارد، تافتون هم 12 درصد و نان لواش هم ۱۸ درصد. هرچقدر نان‌ها شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شوند، آردشان ضعیف‌تر می‌شود و نان تیره‌تر بهتر است؛ اما متأسفانه بین مردم جا افتاده که نان شفاف کیفیت بهتری دارد.

خاندایی آرد یارانه‌ای را حق مردم دانست و از آنان خواست در صورت مشاهده تخلف آن را گزارش کنند. وی افزود: باید مردم بدانند، آردی که در سطح شهرستان توزیع می‌شود، سهمیه خود آن‌ها است. فقط دولت آن را به یک نفر داده که در قالب نان پخت کند، مزدش را بگیرد و به آنها بدهد. ما از مردم انتظار داریم نظارت کنند. حمل آرد غیر از شبکه و جابجایی و فروش آرد ممنوع است و جزء تخلفات حساب می‌شود. این آرد حق مردم است و اولویت در هر زمینه مردم هستند. درخواست ما این است که مردم ناظر باشند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.