نجوم ما را به هدفمان در ترویج علم می‌رساند

همایش هفته‌ی جهانی نجوم عصر روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در مجتمع فرهنگی هنری شهر برگزار شد. این همایش از سری برنامه‌های هفته‌ی جهانی نجوم بود که به همت انجمن نجوم سپهر کاشان و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان اجرا شد.

در این برنامه نخست، مجتبی مصفا مدیریت انجمن نجوم سپهر کاشان گزارش کوتاهی از فعالیت‌های انجمن ارائه کرد و در راستای شعار هفته‌ی جهانی نجوم در کاشان، « کاشان، شهر آسمان» ، در مورد تشکیل کمیته‌ی آلودگی نوری انجمن در سال ۹۳ و دلایل متوقف شدن فعالیت این کمیته صحبت نمود و تأکید کرد چنانچه مدیران و مسئولین شهری همکاری کنند امکان فعالیت مجدد این کمیته فراهم می‌شود.

آلودگی نوری و انواع آن، ضررهای آلودگی نوری برای انسان و موجودات زنده و نورپردازی شهری از سرفصل‌های ارائه شده توسط امیررضا مهندس بود.

مجموعه ای از مباحث نجومی از آلودگی نوری تا دستیابی بشر به فضا محور اصلی صحبت‌های محمدرضا (پژمان) نوروزی مهمان ویژه‌ی برنامه بود که با زبان ساده و گویا و روایت‌گونه برای شرکت‌کنندگان بیان شد.

نوروزی دانش‌آموخته‌ی دکترای میکروبیولوژی و دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی است و علاوه بر تدریس علوم و نجوم، در زمینه‌ی ترویج علم و طراحی فضاهای آموزشی، علمی، رصدخانه‌ای و موزه‌ها فعالیت می‌کند و نیز مشاور تخصصی-علمی رصدخانه‌ی زعفرانیه و بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات ملی و کارشناس و مجری صدا و سیما در برنامه‌های علمی است.

نوروزی درباره آلودگی نوری گفت: ما نمی‌گوییم از نور استفاده نکنید می‌گوییم به طور صحیح استفاده کنید. کاشان و اطراف کاشان از نظر آلودگی نوری شرایط بدی ندارد اما خوب هم نیست و مردم و مسئولان شهری در کنار هم باید به بهبودی این شرایط کمک کنند.

در بخش پایانی همایش از نفرات برتر مسابقه عکس شهروندی «کاشان، شهر آسمان» تقدیر شد. نفرات برگزیده بدون در نظر گرفتن رتبه و در یک سطح بودند : فاطمه کریم‌زاده ، علی‌رضا اسدی و محمد زاهدی.

در پایان برنامه دکتر نوروزی درخصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد علمی و مخصوصاً علم نجوم و اثرگذاری آن‌ها اذعان داشت: هدف من نجوم نیست، در واقع نجوم آن کاری را که من دوست دارم برای من انجام می‌دهد. اگر زمانی به این نتیجه برسم که علم دیگری من را به هدفم می‌رساند به سراغ آن می‌روم. خیلی از شاگردان من هستند که با نجوم شروع کرده‌اند، اما در نهایت زیست‌شناس یا پزشک شده‌اند. چیزی که در نجوم وجود دارد این است که بسیار زیبا، بسیار با‌شکوه و حیرت‌آور است و ریشه‌های عمیقی با اجتماعات بشری بخصوص در ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام دارد.

وی افزود: هدف ما که کارمان ترویج علم است، تنها پرداختن به نجوم نیست، بلکه ما دنبال این هستیم که شاگردان‌مان چطور خوب ببینند، خوب بپرسند و خوب جواب بدهند و نجوم دقیقاً این کار را برای ما انجام می‌دهد. گروه‌های مردم‌نهاد علمی هم کم و بیش همین کار را انجام می‌دهند و نقطه‌ی قوتی که دارند این است که در بند دولت و سازمان‌های دولتی و امکانات آن‌ها نیستند و حتی از جیب خود برای کارشان هزینه می‌کنند و چون دور از بوروکراسی‌های اداری هستند با مردم ارتباط نزدیک دارند؛ اما همین نقطه قوت باعث می‌شود که سختی‌هایی هم متحمل شوند. اینکه جا و مکانی برای برنامه‌هایشان ندارند و به دلیل اینکه در چارت هیچ سازمانی نمی‌گنجند به رسمیت شناخته نمی‌شوند؛ در حالی که خیلی خیلی مؤثر هستند. وقتی شنیدم بیش از یک دهه از فعالیت انجمن نجوم کاشان می‌گذرد، چشمانم برق زد. خیلی خوب و ارزشمند است که یک گروه نجومی این همه سال فعال مانده است.

لازم به ذکر است که انجمن نجوم سپهر کاشان از سال ۱۳۸۱ به عنوان مرکز جامع خدمات نجوم و هوا و فضا به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌دهد.
فهیمه استادیان کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.