نه تعدیل نیرو داشته‌ایم نه اخراج

گفت‌وگوی اختصاصی شهردار کاشان با مشکات آنلاین و کاشان نیوز، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه در دفتر شهردار کاشان برگزار شد.

در این گفت‌وگو، شهردار کاشان در پاسخ به پرسش مدیر مسئول مشکات‌آنلاین که پرسید با توجه به وجود نیروی مازاد در کالبد شهرداری، بحث تعدیل نیرو قابل پیش‌بینی بود، اما چرا این تعدیل از پایین‌ترین رده‌ها و نیروهای در سطح شهر آغاز شد و در مورد نیروهای مازاد ستادی تصمیمی گرفته‌نشده‌است گفت؛ در دوره قبل، شهرداری در راستای کاهش تصدی‌گری تصمیم می‌گیرد بخشی از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند. در این راستا فعالیت‌ها در حوزه کنترل و نظارت بر ساخت‌‌و‌سازهای غیرقانونی، سد معبر و … به بخش خصوصی واگذار می‌شود. یعنی نیروهای معبربان، شهربان و نیروهای تنظیف که طبق قراردادی به شرکت خصوصی واگذار و حدود سه سال و اندی هم فعالیت داشته‌اند. این قرارداد در تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۷ تمام‌شده است.

چرا باید بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری به جای خدمات به مردم صرف نظارت بر قانون‌گریزی شود؟
«سعید ابریشمی‌راد» افزود: قبلا ۲۲ اکیب شهربان، در سه شیفت صبح، بعد‌ازظهر و شب، ۱۰ اکیب معبربان در صبح و بعد‌از‌ظهر و ۴ اکیپ پاکیزگی در صبح و بعد‌ازظهر، به‌علاوه اضافه‌کاری‌هایشان شهر را کنترل و نظارت می‌کردند که در سال ۹۶ کمی بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه به شهرداری تحمیل کردند.

شهردار کاشان با تاکید بر این‌که من از اصحاب رسانه و فرهنگ می‌خواهم این پرسش را برای شهروندان به‌طور جدی مطرح کنند که چرا باید بیش از ۶ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری به جای آن‌که صرف خدمات شود، صرف نظارت بر تخلفات شود، و با طرح این پرسش که مگر ما چه بحرانی را در قانون‌گریزی شهروندان داشته‌ایم که به این حجم از هزینه و نیرو برای نظارت و کنترل نیاز داشته باشیم، تاکید کرد: با کار کارشناسی که طی چند ماه، با همکاری مناطق و معاونت‌ها انجام شد، به این نتیجه رسیدم که این اکیپ‌ها کاهش پیدا کند. مناقصه‌ای هم در اسفند‌ماه برگزار شد و برنده آن هم بر اساس ساختار تعریف‌شده جدید آغاز به‌کار کرده که الان هم مشغول کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با این وصف ما نه در شهرداری تعدیل نیرو داشته‌ایم، نه اخراج نیرو.

شهردار در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا در قرارداد تعداد نیرو یا اکیپ‌های به‌کار گرفته، تعرف شده یا خیر تصریح کرد: از مفاد قرارداد قبلی الان اطلاعی ندارم، اما تقریبا سازوکار این‌گونه قراردادها این‌گونه هست که تا حدودی نیرو، امکانات و هزینه‌ها تعریف می‌شود.

ابریشمی‌راد تاکیدکرد: شرکت جدید را تا حدودی موظف کرده‌ایم که نیروها و اکیپ‌های خود را از نیرو‌های شرکت‌های قبلی طرف قرارداد با شهرداری به دلیل آشنایی با فضای کاری انتخاب کنند و برای نیروهایی هم که بیکار می‌شوند، تمهیدات و بسته‌های حمایتی در نظر گرفته‌ایم که تا یکی دو ماه که شغل جدیدی پیدا کنند، دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی که وقتی این نیروها نیروهای شهرداری نبوده‌اند، شما با چه حق و از چه محلی این بسته‌های حمایتی را پرداخت کرده‌اید، تصریح کرد: سنواتی برای آنالیز افراد در نظر گرفته شده و چون قرار‌داد‌ها تا ۲۵ درصد قابل افزایش است، و کارفرما این اختیار افزایش را دارد، مقرر شد شرکت سابق این سنوات را به شکل دو ماه حقوق و بیمه آن‌ها تا یافتن شغل جدید برایشان لحاظ کند.

از شورا خواسته بودم به جای تعدیل نیرو، کاهش هزینه‌ها را بر من تکلیف کنند.
شهردار کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای شورای شهر در جریان چندوچون این قراردادها و تغییرات بوده‌اند؟ با اشاره به نامه‌ی سرگشاده‌ای که ۴ نفر از اعضای شورا خطاب به رئيس شورا نوشته‌اند تاکید کرد: همه اعضای شورا در جریان این تغییرات بوده‌اند، و اکنون آن‌چیزی که برای بنده باعث تعجب شده، چرخش ۱۸۰ درجه‌ای این ۴ عضو امضا‌کننده این نامه است.

ابریشمی‌راد توضیح داد: در جریان بررسی بودجه پیشنهادی سال ۹۷ شهرداری، دوستان شورا و علی‌الخصوص یکی از امضا‌کنندگان این نامه از ما با تاکید می‌خواستند که در خصوص تعدیل نیرو حتما اقدام کنیم. من درخواست کردم که تعدیل نیرو را برای من تکلیف نکنید، و به‌جای آن پیشنهاد یا تکلیف کاهش هزینه را داشته باشید. چون معتقدم با افزایش بهره‌وری و دقت، تا میزان قابل‌توجهی می‌توان از افزایش هزینه و پِرت منابع جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: با این وصف در بند ۷ مصوبه شورا به عنوان تبصره‌ها آمده که شهردار مکلف است حجم نیروی پرسنلی را به میزان ۱۰٪ کاهش دهد.

شهردار کاشان تاکید کرد: بنده در دیدار نوروزی، مصاحبه‌ها و گفت‌وگو‌ها تصریح‌کرده‌ام که استراتژی ما «ارتقا‌ء بهره‌وری» و سیاست ما برای رسیدن به آن؛ خوب کار کردن، عقلانیت، کارایی و اثربخشی است و نتیجه آن قطعنا «کاهش هزینه‌ها» و جلوگیری از پِرت منابع است.

ابریشمی‌راد، مصداق عینی این برنامه خود در سال جدید را افزایش کیفی برنامه‌های پذیرش گردشگر در تعطیلات نوروز، همراه با ارائه برخی خدمات رایگان به گردش‌گران که در سالیان قبل در قبال آن هزینه دریافت می‌شد، عنوان کرد و افزود: با این افزایش کارایی، هم جذب گردشگر داشتیم، هم کاهش هزینه، هم رضایت گردشگران. این چیزی است که ما به دنبال توسعه آن در شهر و شهرداری هستیم.

وی با اشاره به نامه نوشته‌شده به ريس شورا و اظهار تاسف از چرخش مواضع نویسندگان نامه گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که بعضی علاقه به این صف‌آرایی دارند و هرچه ما طی شش ماه گذشته تلاش کرده‌ایم این فضای همکاری و همدلی و یکپارچگی وجود داشته باشد، ظاهرا بعضی علاقه‌ای به آن ندارند.

اصلاح ساختار شهرداری
شهردار کاشان در پاسخ به پرسشی در مورد تعدیل نیروهایی در بدنه شهرداری که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند با ساختار هماهنگ شوند گفت: من خودم را در مقابل ۳۱۰ هزار شهروند کاشان مسئول می‌دانم. و همیشه هم گفته‌ام خط قرمز من «منافع عمومی» است. این از جهت کلی. اما ما از شورای شهر خواستیم تا پایان خردادماه به ما زمان بدهند تا ما یک برنامه «اصلاح ساختار» برای مجموعه شهرداری و سازمان‌ها به شورای شهر بدهیم.
در این برنامه تا پایان خردادماه ما به این نتیجه می‌رسیم که ساختار ما با این فرم، به این تعداد نیرو و با این شکل نیاز دارد. وقتی «کمّیت» مشخص شد، با شاخصه‌هایی به سراغ «کیفیت» می‌رویم. شاخصه‌ها تعریف و دراختیار مدیران هر بخش قرارداده شده که ابوابجمعی خود را با این شاخصه‌ها درجه‌بندی کیفی کنند. امیدوارم تا پایان خردادماه ما این ساختار را تقدیم شورای محترم شهر کنیم، و گرچه مصوبه شورا من را مکلف به تعدیل نیرو کرده‌، اما باز هم من از شورای محترم خواهش می‌کنم که شرط عدد، یا درصد نداشته باشد این تعدیل و اجازه بدهند هرچه که این مطالعه و بررسی درآمد، اعمال شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.