پرسش‌هایی که شهردار مشکات باید قبل از اجرای طرح بلوار امام خمینی به آن پاسخ دهد

شهرداری مشکات دارد آرام آرام جدول‌های بلوار امام خمینی را برمی‌چیند تا به اصطلاح طرح دوبانده شدن بلوار را جایگزین طرح چهاربانده کند.

 

شهردار می‌خواهد طرحی را اجرا کند که خودش هم آن را قبول ندارد اما می‌گوید «مرد قانون و مجری مصوبات ابلاغ شده» است.

 

«بهروز بوستانی» انگار تمایلی ندارد که مسئولیت فنی این طرح را هم بپذیرد چرا که در پاسخ این سوال که چرا این طرح را اجرا می کنید می گوید «ارایه نظرات فنی و دفاعیات من قبل از مصوبه می‌باشد و تصویب به عهده کمیسیون فنی مربوطه.»

 

بلوار امام خمینی مشکات یکی از پرخطرترین مسیرهای شهرستان کاشان است که تا به حال قتلگاه چند جوان مشکاتی شده است.

 

این بلوار بارها حاشیه‌ساز شده است. حساس‌ترین حاشیه‌یی هم برای آن ایجاد شد، همان اعتراض گسترده مردم مشکات در روز تاسوعای حسینی چند سال قبل بود.

 

در آن سال یک جوان موتور سوار از پمپ بنزین خارج شد و وقتی که می‌خواست از باند کندرو وارد باند تند رو شود با یک خودرو برخورد کرد و جان خود را از دست داد.

 

صحنه تصادف احساسات بسیاری را جریحه دار کرد و اتفاقی افتاد که نباید می‌افتاد. هرچند که بعدها زمزمه‌هایی شنیده شد که عده‌یی از تصمی‌گیران شهری، از ته دل با آنچه که رخ داده مخالف نبوده‌اند و امام جمعه موقت مشکات هم تلویحا خواستار برخورد با برخی از افراد شد.

 

مردم در آن روز طرح ناقص بلوار را عامل اصلی این تصادف‌ها می‌دانستند و از فرماندار و مسئولان وقت که برای جلوگیری از ادامه اعتراض‌ها به مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام آمده بودند خواستند طرح بلوار را تغییر دهد.

 

این اولین‌باری نبود که بحث تغییر طرح بلوار امام خمینی مطرح می‌شد. پیش‌تر «جعفر محبوبی» شهردار اسبق مشکات، با توقف اجرای طرح بلوار امام خمینی خواستار مطالعه بیشتر درباره‌ی ادامه‌ی طرح و یا تمرکز بر روی اجرای طرح کمربندی مشکات شده بود.

 

او می‌گفت اجرای کمربندی باعث ایجاد امنیت بیشتر بلوار امام خمینی می‌شود اما منتقدان او به سرنوشت کسبه‌یی اشاره می‌کردند که رزق‌شان با همین خودروهای عبوری تامین می‌شد.

 

سرانجام با فشار شورای وقت، محبوبی ناچار شد همان طرح چهاربانده را دنبال کند.

 

کارشناسان می‌گفتند اجرای ناقص طرح، عامل تصادفات است اما بسیاری اصل طرح را عامل تصادفات می‌پنداشتند و برای همین تاکید داشتند که طرح باید تغییر کند.

 

با اعتراض‌های مردمی در آن تاسوعای پرحادثه، نگاه پوپولیستی در مدیریت شهری قوی‌تر شد و نگاه کارشناسانه کم رنگ‌تر.

 

عده‌یی در مجموعه تصمیم‌گیری شهری، به بهانه آنکه مردم چنین می‌خواهند به دنبال اجرای طرح دوبانده کردن بلوار راه افتادند.

 

«بهمن کاظمیان» شهردار وقت مشکات طرح دوبانده را آغاز نکرد. مدیران فنی شهرداری در زمان او طرح چهاربانده را کارشناسی می‌دانستند و از آن دفاع می‌کردند.

 

سرانجام کاظمیان رفتن را بر ماندن ترجیح داد و محمد تکبیرگو جایگزین او شد.

 

تکبیرگو طرح سه بانده کردن را پیشنهاد کرد تا دو باند تند رو به ماشین‌های عبوری اختصاص پیدا کند و یک باند کند رو به صورت دوطرفه برای عبور و مرور محلی باشد. او با وجود مخالفت برخی از نیروهای شهرداری کلنگ تغییر طرح را به زمین زد اما عمر مدیریت تکبیرگو هم کوتاه بود. او پس از استعفا از اعضای شورا خواست یک ماه به او مهلت دهند تا طرحی که آغاز کرده را به سرانجام برسانند اما شورا تصمیمی دیگر داشت.

 

سرانجام بوستانی سکان شهرداری را به دست گرفت.

 

بوستانی خوب می‌دانست که شورای شهر مشکات به دنبال تغییر طرح چهاربانده است اما معتقد بود اجرای طرح دوبانده هم کارشناسانه نیست و هم نسبت به اجرای طرح دیگر پُرهزینه تر است.

 

برچیده شدن جدول‌های بلوار نشان می‌دهد که شهردار به اجرای طرحی تن داده که خودش هم به آن اعتقادی ندارد.

 

او در برابر پرسش خبرنگار ما می‌گوید « برای آبادانی کشور همه به قانون احترام بگزاریم.»

 

هرچند که بوستانی برای اجرای طرح دوبانده شدن بلوار به قانونی بودن آن استناد می‌کند اما به نظر می‌رسد او باید در احترام به افکار عمومی و قبل از اجرای کامل طرح دوبانده، به پرسش‌های مطرح شده جواب بدهد؟

 

  1. کارشناسانی را که از نظر فنی اجرای این طرح را تایید کرده اند به مردم معرفی کنید؟
  2. چرا با وجود مخالفت تعدادی از کارشناسان محلی و کارشناسان شهرداری این طرح اجرا شد؟
  3. مردم در صورت موفقیت آمیز بودن طرح دوبانده، از چه کسی تشکر کنند و در صورت ناموفق بودن آن در خانه چه کسی را بزنند؟
  4. این طرح نسبت به طرح قبلی چه مزیت‌هایی داشت که اجرای آن به قانون تبدیل شد؟
  5. با چه توجیهی شما و اعضای شورای شهر توانستید مدیران بالادستی را برای اجرای این طرح قانع کنید؟

 

دانستن پاسخ این پرسش‌ها حق مردمی است که قرار است از جیب آن‌ها این طرح اجرا شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.