چاووش‌خوانی به شیوه واصف بیدگلی به ثبت ملی رسید

آیین سنتی مذهبی «چاووشی‌خوانی به شیوه استاد واصف بیدگلی» با بیش از ۱۵۰ سال قدمت، در فهرست آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

به گزارش شبستان، آیین سنتی مذهبی «چاووشی‌خوانی به شیوه استاد واصف بیدگلی» هیئت سقایی علی‌اکبری محله درب مختص‌آباد آران و بیدگل که با پیشنهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سلیمان صباحی بیدگلی در جلسه ۲۸ آبان‌ماه شورای ثبت میراث ناملموس کشور، پرونده آن، به عنوان یکی از آئین‌های زنده و در حال اجرا مطرح شده و پس از اجرای زیبای نغمه‌خوان‌ها، این آئین به نام بنیان‌گذار این سبک، شاعر با اخلاص اهلبیت استاد واصف بیدگلی به شماره ۱۶۸۳ ثبت رسید.

این آیین در آغازین روزهای ماه شوال هر سال قمری، و سه ماه مانده به محرم با تجمع نوحه‌خوان‌ها و نغمه‌خوان‌هابه همراه بزرگ و بابا و مرشد هیئت و با حضور پیر و جوان در تکیه خانقاه شروع شده و طی هفته‌های متوالی تا ماه محرم، روش‌های اجرای نغمه‌خوانی مرحوم واصف مورد تمرین قرار گرفته و جوانان در کنار ریش‌سفیدان، روش نوحه‌خوانی را آموزش می‌بینند.

با شروع و در سپیده دم آغازین روز محرم، بر بالای بام تکیه شیپورزنان مردم را برای برگزاری آئین دعوت نموده و یک نفر به‌صورت منفرد در کوچه و برزن اشعاری با مضمون شروع محرم قرائت نموده و مراسم از ساعت‌های ابتدایی صبح شروع می‌شود.

چاووش‌خوانان در مراکز تجاری و بازارها و گذرهایی که سابقا محل تجمع مردم بوده، حضور پیدا می‌کنند، و تجار و مغازه‌داران با تعطیل‌نمودن مغازه‌ها به استقبال دسته چاووش می‌روند.

در این آیین برخلاف تمامی دسته‌جات عزاداری، از وسایل و ادواتی چون زنجیر و علامت و غیره استفاده نمی‌شود و حتی اذکار سینه‌زنی هم مورد استفاده قرار نگرفته و تنها با نوحه‌خوانی، خبر آمدن محرم در صبح روز اول و در مکان‌های پر تجمع شهر به مردم داده می‌شود.

در این آیین، تنها اشعار شاعر با اخلاص اهل‌بیت مرحوم واصف بیدگلی خوانده می‌شده و کسی بجز اعضای دسته چاووش، توانایی اجرای سبک را نداشته و نام‌گذاری اجرای این شیوه بنام این شاعر بااخلاص درخور این زنده دل نامی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.