کاشان بحرانی نیست، اما ظرفیت بحرانی‌شدن را دارد

 فرماندار کاشان در نشست ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شهرستان کاشان گفت: با توجه به مشکلات موجود باید دست‌کم کمیته‌ای (شامل جهاد کشاورزی، دامپزشکی، محیط زیست، تعاونی مرغداران و فرمانداری) تشکیل شود تا در کنار بازدید از واحدهای پرورش مرغ و تولید تخم مرغ، نسبت به تهیه شناسنامه بهداشتی آنها اقدام کنند.

به گزارش کاشان آنلاین، حمیدرضا مومنیان با بیان این‌که هم‌اکنون 15 درصد از ظرفیت پرورش مرغ و تولید تخم مرغ کاشان از دست رفته، تاکیدکرد: باید مراقب باشیم تا از تبدیل کاشان به کانون بحران و شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری شود.

مومنیان ساختار فرسوده، فعالیت‌های غیرمجاز مرغداری‌ها، وضعیت نابسامان تهیه و توزیع کودها، حمل و نقل غیرمجاز تخم مرغ و عدم رعایت اصول امنیت زیستی را از جمله مشکلات موجود در صنعت مرغداری کشور و از جمله شهرستان کاشان عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیز در این نشست از معدوم‌سازی نزدیک به 401 هزار و 117 قطعه مرغ تخمگذار و گوشتی در شهرستان کاشان از زمان شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال 1396 تا کنون خبر داد.   

دکتر شهرام موحدی گفت: وضعیت کاشان بحرانی نیست، اما ظرفیت تبدیل‌شدن به کانون بحران را دارد؛ کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از توان یک دستگاه خارج است و بر اساس ابلاغ دستورالعمل مقابله با این بیماری از سوی وزیر کشور، باید دستگاه ها به طور جد وارد عمل شوند.

موحدی تصریح‌ کرد: بار تامین تخم مرغ کشور را استان اصفهان به‌تنهایی بر دوش می‌کشد و استان‌های قم، قزوین و البرز به ترتیب بیشترین میزان تلفات را در بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشتند.

وی با اعلام این‌که پس از نفت و صنایع وابسته، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در کشور به حوزه کشاورزی به‌ویژه پرورش دام و طیور اختصاص دارد تاکید کرد: مالکان واحدهای پرورش دام و طیور باید خود برای نوسازی واحدها و رعایت استانداردها اقدام کنند چرا که فرسودگی، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و حمل و نقل بی‌ضابطه آسیب‌رسان است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مرغ و به ویژه تخم مرغ، به دلیل تامین پروتئین قشرهای کم برخوردار، کالایی فوق راهبردی محسوب می‌شود و حذف آن از سبد غذایی مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.