کتاب‌خانه‌ها کتاب مناسب کودک ندارند

برگزیده چهارمین جشنواره روستای دوستدار کتاب گفت: پژوهش‌های علمی می‌گوید باید از همان دوران کودکی بچه‌ها را به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند کرد تا کتاب‌خوانی برای آن‌ها یک عادت شود.

سعیده‌سادات حسینی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر کتاب‌خوانی در خانواده عادت بزرگ‌ترها شود، می‌توانند از دوران کودکی فرزندان خود را نیز به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کنند به‌گونه‌ای که وقتی کودکی کتابی را خواند به والدینش بگوید که من یک داستان دیگر می‌خواهم.

وی افزود: وضعیت اقتصادی، مشغله کاری، رسانه‌ها و فضای مجازی از جمله عواملی هستند که مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان را به خود مشغول کرده و تا حد مؤثری جای کتاب و کتاب‌خوانی را گرفته‌اند.

مسئول کتاب‌خانه عمومی روستای سن سن تصریح کرد: توجه مادران به گفتن قصه برای فرزندان، می‌تواند هم کودک و هم مادر را به مطالعه علاقه‌مند کرده و زندگی آن‌ها را هدف‌مند کند و با این هدف، طرح مادران قصه‌گو را طی چهار سال گذشته در این روستا اجرا کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به اهمیت سازمان‌های مردم نهاد در اهداف توسعه‌ای جامعه، گفت: مسجد و حسینیه به عنوان تشکل‌های مردمی روستا می‌توانند برای تشویق افراد به‌خصوص کودکان و نوجوانان به مطالعه و عضویت در کتاب‌خانه‌ها، نقش مؤثری ایفا کنند.

برگزیده چهارمین جشنواره روستای دوستدار کتاب، گفت: مشکل اساسی جامعه این است که این روزها کمتر کسی برای تفریح کتاب می‌خواند و کتاب‌خانه‌ها کتابی مناسب کودکان ندارند. کتاب برای کودک نباید به عکس و تصاویر رنگی اکتفا کند، بلکه باید محتوای شاد و خوبی داشته باشد.

وی با بیان این‌که خانواده‌محوربودن مطالعه، یکی از ضرورت‌های ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه است اضافه‌کرد:  اجرای زنگ کتابخانه در مهد کودک با حضور مادران با این هدف پیگیری و اجرا شده است.

حسینی تأکید کرد: طرح پیوند مدرسه و کتاب‌خانه، زمینه‌ای برای همکاری مدرسه با کتاب‌خانه و فراهم‌کردن فرصتی برای بالابردن مطالعه کتاب‌های کتاب‌خانه در کنار مطالعه درسی دانش‌آموزان است که در روستای سن‌سن اجرا شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.