مهمترین نقشه آمریکا ناامید کردن مردم است/ با سیاه‌نمایی در زمین دشمن بازی نکنیم/ کمبود آب، مهمترین محدودیت توسعه کاشان است/ دانشگاه کاشان شهرت جهانی دارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه کاشان، کمبود آب را مهمترین چالش پیش روی ایران و کاشان دانست و گفت چاره‌ای جز استفاده از پساب‌ها برای توسعه صنعت نداریم.

جهانگیری صبح امروز (97/10/23) در سفر به کاشان پس از افتتاح سه طرح صنعتی، با حضور در دانشگاه کاشان در جمع مسئولان و فعالان سیاسی و اجتماعی این شهرستان به سخنرانی پرداخت.

معاون رئیس جمهور گفت یکی از مهمترین اهداف آمریکا در شرایط فعلی ناامید کردن مردم نسبت به آینده نظام و آینده کشور است.

وی افزود: آمریکا مانده با ایران چه کند. هشت ماه است جنگ اقتصادی را آغاز کرده‌اند. به همه کشورها فشار وارد کردند و بعد از یک مدت به این نتیجه رسیدند که این کار نگرفته و باید بروند در یک کشور اروپایی نشست برقرار کنند.

آمریکا برگردد، همه چیز درست می‌شود

معاون رئیس جمهور گفت: نیاز به این کارها نیست. شما با ملت ایران گفت‌وگو کردید و به نتیجه رسیدید. امروز هم راه اشتباهی را که رفته‌اید برگردید، دوباره همه چیز درست می شود.

وی افزود: ما باید با همراهی پیش برویم تا این دوره را پشت سر بگذاریم. باید ببنیم چگونه می‌توانیم روشی را طی کنیم که زندگی مردم و اشتغال را با هم پیش ببریم و آمریکا را ادب کرده و سر جایش بنشانیم.

جهانگیری گفت: آمریکا فکر می کند اگر روز به روز عرصه را بر ما تنگ‌تر کنند اقتصاد ما تمام می شود و زندگی مردم از هم می‌پاشد و بر همان اساس فشار وارد می کند. می‌خواستند صادرات نفت را متوقف کنند؛ اما نفت ایران صادر می‌شود، می‌خواستند مانع واردات کالا شوند؛ ولی ما کالاهای مورد نیازمان را وارد می‌کنیم.

انتقاد از انتشار سخنان دروغ‌ در رسانه ملی

معاون رئیس جمهور با انتقاد از برخی اقدامات داخلی برای ناامید کردن مردم گفت: گاهی ناخواسته در همان زمینی بازی می‌کنیم. فقط سیاه نمایی خوب نیست. وقتی مردم و نسل جوان نسبت به آینده کشورش ناامید شوند دست به حرکاتی می زند.

وی افزود: در شرایطی که مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند عده‌ای گمان می کنند که باید فقط به بیان مشکلات بپردازند. حالا اگر این حرفهای منفی حرفهای درست و منصفانه باشد مشکلی نیست. وقتی دردآور و نگران کننده است که انسان می بینید که یک مجموعه مطالب دروغ و خلاف واقع از زبان یک مقام داخل در مجموعه نظام، از رسانه‌های مختلف، حتی رسانه سراسری گفته می‌شود.

مردم وقتی این سخنان را می‌شنوند می گویند کشور را در همه سطوح فساد گرفته و کارها هم پیش نمی رود و آمریکا هم که دست از دشمنی بر نمی دارند.

جهانگیری تصریح کرد: نباید با دشمن همراهی کرد. به مشکلات واقفیم و می دانیم که در شرایط دشواری هستیم؛ اما باورداریم که می توانیم با تدبیر و امید به سرانجام خوبی برسیم.

باید با کشورهای نفتی مقایسه شویم، نه کشورهای اروپایی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در سفر به کاشان محدودیت آب را مهمترین مانع توسعه دانست

معاون رئیس جمهور گفت: انقلاب به خاطر اهداف و آرمانهایی که داشته به دنبال آزادی و استقلال و رفاه مردم و استقرار حاکمیت اسلام بوده است. اگر منصفانه ببینیم حتما با وجود دشمنی هایی که بوده نمرات قابل قبولی را هم کسب کرده ایم.

وی افزود: ما باید با کشورهای اطراف خودمان مقایسه شویم نه با کشورهای اروپایی. ما یک کشور نفتی بودیم و کشورهای نفتی دیگر هم بوده‌اند. امروز وقتی توانمندی صنعتی کشورهای نفتی را نگاه می کنیم با توانمندی صنعتی ما فاصله معنا داری دارند.

قبلا از جاهای مخلتف برای اجرای نیروگاه کمک می گرفتند و می گفتند کلید در دست نیروگاه را تحویل می دهیم و چندسالی هم از آن بهره برداری می کنیم؛ اما امروز به معنای واقعی یک کشور نیروگاه ساز شده‌ایم. در مناقصات بین المللی برای ساخت نیروگاه شرکت می‌کنیم. امروز در همین نیروگاه کاشان تقریبا صد در صد از تولیدات ایران استفاده شده است. کارهای طراحی و مهندسی آن در ایران انجام شده است.

در کشور خودمان و در کشورهای دیگر کارخانه سیمان و آهن می زنیم. اوایل که وزیر صنایع بودم سکوهای 2000 تنی ساخته می شد و بیش از آن، از خارج از کشور وارد می شد. در سال‌های بعد از برجام که توتال در پارس جنوبی برنده شد یک سکوی 20 هزارتنی داشتیم. گمان می شد که این سکو باید به خارج واگذار شود. وقتی که بررسی شد گفتند حتی اگر مناقصه هم برگزار کنیم ایرانی‌ها آن برنده می شوند. توتال مناقصه برگزار کرد و شرکت ایرانی برای ساخت آن سکوی 20 هزار تنی برنده شد.

 

تمجید از دانشگاه کاشان

جهانگیری کمبود آب را مهمترین محدودیت توسعه کاشان دانست و گفت: آب مهمترین محدودیت توسعه کاشان است. برای ایران هم آب مهترین محدودیت است. باید در مصرف آب با دقت عمل کنیم. بازچرخانی آب اصلی ترین پروژه هایی است که باید انجام شود به ویژه در مناطق کویری.

وی افزود: یکی از مهمترین خاطراتم در کاشان، انتقال آب زاینده رود به این شهر بود. خدا آیت الله هاشمی و آیت الله یثربی را رحمت کند. در سفر به کاشان در قمصر جلسه داشتیم. یک روش تامین مالی پیشنهاد کردم و گفتم اگر اجازه بدهید با این روش هم آب زاینده رود را به کاشان می‌آورم و هم اتوبان تهران را به اصفهان می رسانم و آن سفر نقش موثری در توسعه کاشان داشت.

معاون رئیس جمهور گفت: مدل جدید تصویه خانه کاشان می تواند کمک کند که صنعت به نتیجه برسد. هیچ آبی برای صنعت مطمئن تر از پساب شهر نیست. چون این فاضلاب باید استفاده شود.

جهانگیری گفت: دانشگاه کاشان در زمره دانشگاه های جهانی قرار گرفته و باید به شما به عنوان یک شهر تاریخی و تمدنی و دانشگاهی تبریک گفت.

وی افزود: کاش توفیق داشتیم خدمت مردم عزیز آران و بیدگل می رسیدیم. توفیقی بود که سالی یک بار به قمصر می آمدیم اما الان پنج سالی است که این سفر را هم نداشته ایم.

معاون رئیس جمهور گفت: مسیر توسعه کشور با سرعت خوبی در حال پیش رفتن است. روند اقداماتی که در راستای توسعه فیزیکی کشور درحال اجراست مثبت است. هفته گذشته در استان سیستان و بلوچستان و هفته قبل از آن هرمزگان بودم به اقصی نقاط کشور و استان‌ها می رویم تا درجریان مسائل استانها قرار بگیریم و از مدیرانی که با تمام وجود کار می کنند تشکر کنیم.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.