یافته‌های باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد رونمایی شد

بخشی از یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی نوش‌آباد (اویی) در موزه ملی کاشان واقع در باغ فین به نمایش درآمد.

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد دوشنبه ۳۰ مهرماه در آیین رونمایی از این یافته‌ها گفت: نمایش‌گاه کنونی شامل ۲۵ قطعه سفال از قرن پنجم تا هفتم هجری قمری و اثرهایی از دوره زندیه تا قاجاریه است که در پنج فصل کاوش اویی بین سال های ۸۳ تا ۹۳ به‌دست آمده است.

زهرا ساروخانی افزود: برخی از این اثرها مربوط به آب‌خوری‌های سفالی با تکنیک نقش‌کنده و چند قدح با تکنیک سیاه قلم مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری، عطردان شیشه‌ای، ملاقه، قاشق مسی، مشته و کاسه‌های سفالی ساخته‌شده با تکنیک پوشش گلی است.

وی اضافه‌کرد: همچنین گلدان سفالی دوره اسلامی، بشقاب سفالی با نقش زیرلعاب مربوط به قرن هفتم ه.ق، پیه‌سوز سفالی قرن هفتم تا ۱۳ه.ق و تنگی سفالی از دیگر یافته‌هایی است که به نمایش گذاشته شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کاشان یکی از مرکزهای مهم سفال‌گری بوده، سفال‌های کشف‌شده از اویی نوش‌آباد در برگیرنده همه روش‌های ساخت سفال در دوره های اسلامی (از صدر تا دوره قاجار) است که اهمیت این مجموعه در مطالعات باستان‌شناسی و تاریخ ایران را نشان می‌دهد.

اویی با سه طبقه از بزرگ‌ترین سازه‌های دستکند در دوران باستان و به عبارتی بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی دستکن جهان است.
پیشینه این شهر به دوره ساسانیان باز می‌گردد که پس از کشف در سال ۸۵ به فهرست اثرهای تاریخی ملی اضافه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.