یک کارگاه شعربافی در کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت و احیاء یک کارگاه شعربافی در قالب طرح توسعه و راه‌اندازی کارگاه‌های هنرهای سنتی کاشان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره، محسن جاوری گفت: مرمت کارگاه شعربافی طالب‌زاده با اعتباری بالغ بر  ۲۰۴ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

جاوری خاطرنشان کرد: مشاغل سنتی که خیلی از آن‌ها این روزها فراموش شده‌اند در بسیاری از کشورها به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار به‌شمار می‌روند و بسیاری از گردشگران دوست دارند از نزدیک با مشاغل قدیمی که روزگاری محل درآمد و همین طور سبک زندگی مردم بوده، آشنا شوند.

وی با تاکید بر این‌که از شعربافی می‌توان به عنوان یکی از کهن‌ترین صنایع دستی کاشان نام برد که قدمت آن به محوطه باستانی سیلک و آثار مکشوف از تار و پود روی سفالینه‌های سیلک بر می‌گردد ادامه داد: شعر به معنی موی باریک و نازک است و به نوعی پارچه گفته می‌شود که از نخ‌های تار و پود باریک تهیه و بافته می‌شود كه از جنس نخ و ابريشم هستند و در آن‌ها به صورت راه‌راه از رنگ‌هاي ديگر استفاده شده است.

فرهادی، مسئول دفتر فنی این اداره،‌ تراشیدن بدنه‌های فرسوده، کندن لایه‌های فرسوده بام و تخیله کوناله‌ها، سبک‌سازی بام، استحکام‌بخشی بام‌ها، اجرای پالانه روی سطوح سقفی، اجرای اندود نهایی بام، اجرای چفت لب بام را از اهم اقدامات این طرح مرمتی اعلام کرد.

کارگاه شعربافی طالب‌زاده با معماری قاجاری در محله تاریخی کوشک صفی قرار گرفته است.این بنای خشتی ارزشمند، با سقف طاق و چشمه‌ای یکی از کارگاه‌های شعربافی فعال کاشان است.

در حال حاضر تعداد 15 کارگاه شعربافی در کاشان فعال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.