بیانیه‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان در مورد لغو مجوز سخنرانی فاطمه صادقی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان، دقایقی قبل با صدور بیاینه‌ای به لغو سخنرانی «فاطمه صادقی» در این دانشگاه واکنش نشان داد.

 

متن این بیانیه بدین شرح است:

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ (مائده/1)

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد

لغو شد!! دو کلمه‌ای که برای مسئولین دانشگاه همین دو کلمه است. اما برای ما که ده‌ها ساعت کار و فعالیت بی‌چشم‌داشتِ ده‌ها نفر از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان را از هماهنگی با مهمان و بروکراسی دانشگاه گرفته تا طراحی پوستر و پخش تراکت دیده‌ایم، مفهومی متفاوت دارد. شاید اگر آنها می‌توانستند مسأله را از زاویۀ دید ما ببینند، پیشنهاد نمی‌کردند که ما خود داوطلبانه از اجرای مراسمی که مجوزِ قانونی آن را دراختیار داشتیم سر باز بزنیم.

 

گذشته از نامُوجه بودنِ استدلال‌های هیئت، این هیئت پیش از تایید مجوز سخنرانی، برای «بررسی جوانب مختلف» و جمع‌آوری «اطلاعات تکمیلی»، یک ماه فرصت داشته است و اصل موضوع یعنی لغو مجوز قانونی که این هیات خود صادر کرده است مطابقِ مصوبهِ «شیوه نامه اجرایی تشکل های دانشجوییِ» وزارت علوم، هیچ توجیهی ندارد و عملی غیرقانونی است. طنز تلخ ماجرا آنجاست که لغو برنامه تنها ساعاتی پس از تأکید وزیر کشور مبنی بر برگزاری برنامه های مجوزدار رخ داد.

 

این که جریان‌هایی معلوم‌الحال با شروع فرآیند تبلیغات برنامه‌، اقدام به تخریب انجمن اسلامی و میهمان برنامه کنند امری مسبوق به سابقه است و انجمن اسلامی به عنوان ریشه‌دارترین تشکل دانشگاهی هرگز به این تخریب‌ها توجهی نداشته و نخواهد داشت و با بی‌توجهی به هوچی‌گری‌ها و سمپاشی‌ها به مسیر پرافتخار خود ادامه می‌دهد اما مایه تأسف و شرمساری است که هیئت نظارت دانشگاه تحت تاثیر چند پست تلگرامی با لغو مجوز صادره، اعتبار خود را زیر سوال ببرد.

 

انجمن اسلامی دانشجویان، این عمل را امتداد سنت سیئه و ناصوابی می‌بیند که اقتدارگرایان در طی سال‌های گذشته با ممنوعیت انتشار دیگر سلیقه‌ها در دانشگاه پایه‌ریزی کردند و پایان یافتن این شیوه غیرقانونی را تنها راه تحقق استقلال دانشگاه می‌داند.

اگر نخبگان جامعه از ابتدا در مقابل رویه‌های این چنینی موضع محکمی اتخاذ می‌کردند، امروز شاهد این نمی‌بودیم که مسئولین دانشگاه با مثال زدن لغو سخنرانی علی مطهری نائب رییس مجلس در مشهد عمل خود را امری عادی و بی‌اهمیت و مطابق با واقعیت‌های جامعه جلوه دهند.

 

شورای مرکزی انجمن اسلامی با توجه به مسئولیتی که در قبال شورای عمومی این تشکل و دوستداران تفکر اصلاحی‌گری بر دوش خود احساس می‌کند حق پیگیری حقوقی و شکایت رسمی از هیئت نظارت دانشگاه به هیئت نظارت مرکزی وزارت علوم را برای خود قائل است و تمامی شیوه‌های ممکن را برای احقاق حق از دست رفته خود و اطمینان حاصل کردن از عدم تکرار چنین اتفاقات ناگواری در فضای دانشگاه به کار خواهد گرفت.

 

در پایان ما به عنوان اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان ضمن هشدار در مورد عواقب سوء گسترش روندهای فراقانونی در کشور که متاسفانه دامنگیر دانشگاه‌ها نیز شده است بازگشت به قانون و قانونگرایی را که در سخنان رئیس جمهور نیز نمود بارزی دارد مطالبه می‌کنیم و امیدواریم که در سال منتهی به انتخابات، با بازتر شدن فضای نقد و گفت‌وگو نفس تازه‌ای در کالبد فضای سیاسی کشور دمیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.