دانشجوی کاشانی نخستین زبان برنامه نویسی فارسی را طراحی کرد

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان از طراحی نخستین زبان برنامه نویسی ایرانی از سوی یکی از دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

مجید منعم زاده در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: این طرح پژوهشی دانشجوی رشته ریاضیات دانشگاه کاشان رتبه نخست جشنواره ریاست جمهوری (ایران ساخت) و شیخ بهایی را به خود اختصاص داده و عنوان برترین کالای تولید ساخت داخل را در معاونت علمی ریاست جمهوری به دست آورد.
وی بیان کرد: بدون شک یکی از اصلی ترین زیرساخت‌های فناوری در جهان را می‌توان زبان برنامه نویسی دانست زیرا بدون آن برنامه ریزی و اجرای دستورها از سوی رایانه‌ها ممکن نخواهد بود.
سید علی محمدیه، دانشجوی کاشانی تشریح کرد: برای آنکه بتوان از سیستم‌های رایانه‌ای استفاده کرد باید از یک دستور زبان بهره ببریم و این دستور زبان اصلی ترین زیربنای سیستم‌های رایانه‌ای است.
این دانشجوی نوآور کاشانی افزود: همه سیستم‌ها، نرم افزارها و پایگاه‌های اطلاع رسانی در ایران هم اکنون مجبور هستند که از زبان‌های برنامه نویسی غیرایرانی استفاده کنند اما این امکان فراهم آمده تا با پیشرفت و شناساندن این فناوری، از زبانی ایرانی برای برنامه نویسی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد مفهوم ایرانی بودن این فناوری نیز عنوان کرد: بخش زیادی از زبان‌های برنامه نویسی موجود در جهان، مفسری هستند و تنها بخش کمی از آنها توانایی ایجاد فایل اجرایی دارند که شمار انگشت شماری از آنها به زبان‌های دیگر وابسته نیستند.
محمدیه اضافه کرد: در سال‌های اخیر شاهد تغییرهای بسیاری در طرح بودیم که دلیلی برای پیشرفت کار و رسیدن به موضوع‌های جدیدی شدند تا از مستقل بودن ماشین کد بهره ببریم.

وی عنوان کرد: برای این زبان برنامه نویسی، یک هسته پردازشی در نظر گرفته شده که نیازی به استفاده از زبان‌های جانبی دیگر حتی اسمبلی ندارد و می‌توان به صورت مستقیم و خودکفا اقدام به تولید نرم افزار با استفاده از زبان ماشین کد کرد.

این دانشجوی نوآور کاشانی یادآور شد: هفت سال عملی کردن ایده برنامه نویسی به زبان ایرانی به درازا کشید و برای نخستین بار در کشور چنین طرحی به اجرا درآمده که چند سال متوالی در حال پیشرفت بوده است.

به گفته وی، با توجه به ماهیت موضوع و حجم طرح، امکان ثبت اختراع و software patent بین المللی برای آن وجود دارد که از چهار سال پیش پیگیری شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.