باتفکیک زباله از مبدا به به‌سازی محیط زندگی‌مان کمک کنیم

از سال ۹۶ شهرداری کاشان طرح بازیافت از مبدأ را با همراهی پیمانکار منظم‌ اجرا می‌کند. در این طرح به صورت هفتگی، جمع‌آوری پسماندهای خشک در محلات شهر صورت می‌گیرد، و ۲۰ کانکس دریافت پسماندهای بازیافتی در محلات مختلف کاشان فعال شده‌اند.

زباله‌های خشک بر اساس وزن آن‌ها از شهروندان دریافت، و در قبال آن، کیسه زباله، مواد مصرفی یا بن کتاب و در صورت جمع‌آوری مقدار قابل‌توجهی زباله خشک به شهروندان پول پرداخت می‌شود.

ساماندهی پسماندها و بازیافت آن‌ها طرحی است که در اکثر شهرهای بزرگ انجام می‌شود و کمک شایانی به محیط زیست خواهد کرد. اما عملکرد این طرح پس از حدود یک‌سال چگونه بوده است؟ جمع‌آوری پسماندهای خشک در کاشان شامل چه مواردی می‌شود؟ زباله خشک چیست؟

پسماندهای عادی یا خانگی به دو دسته تر و خشک تقسیم بندی می‌شوند:
پسماند تر که به آن پسماند آلی، ارگانیک یا فسادپذیر می‌گویند؛ شامل پسماندهای مواد غذایی، پوست میوه و سبزیجات، روغن‌‏های خوراکی سوخته و فاسدشده، تفاله چای و همچنین پسماندهای باغبانی و فضای سبز است که معمولا در زمان کوتاهی در طبیعت تجزیه‌شده و به چرخه زیست محیطی برمی‌گردند.

پسماندهای خشک شامل انواع دورریزهای غیرآلی مثل پلاستیک، شیشه، فلز، کاغذ و مقوا، منسوجات و ضایعات ساختمانی است که معمولا تجزیه آن‌ها در طبیعت به زمان زیادتری نیاز دارد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کاشان نیز توصیه می‌کند با جداسازی زباله به سلامت خود، کارگران شهرداری و محیط زیست‌ِمان کمک کنیم.

به گفته محمدرضا عبدلی خالدی زباله‌های پر خطر شامل زباله‌های تیز و برنده (شیشه، سر سرنگ، قوطی کنسرو) زباله‌های عفونی (پوشک بچه و…) و زباله‌های سمی (بازمانده باتری و لامپ کم مصرف به دلیل وجود عنصر جیوه در آن) است که با رعایت‌نکردن و جمع نمودن همزمان این موارد باعث بروز لطماتی جدی به خود، کارگران و محیط زیستمان می‌شویم و می‌توان با تحویل زباله‌های خطرناک قابل بازیافت همچون شیشه به مراکز بازیافت در سطح شهر و با جداسازی زباله‌های سمی و عفونی و گذاشتن آن در پلاستیک‌های قرمز به سلامت محیط زیست و خود کمک شایانی کرد.

با این وجود پیمانکار دریافت پسماند چه در کانکس‌ها چه در وانت‌هایی که هفتگی در محلات به جمع‌آوری پسماندهای خشک می‌پردازند، دریافت پسماند را تنها محدود به پلاستیک، فلز و کاغذ می‌کنند و موارد دیگر چون شیشه، باطری و لامپ و… را از شهروندان قبول نمی‌کنند.

ناگفته نماند در دوره محدودی طرح دریافت باطری‌فرسوده در چند مرکز انجام شد. در توجیه این عمل هم یادآور می‌شوند این موارد قابل بازیافت نیست. البته به گفته کارشناسان بازیافت شیشه بسیار هزینه‌بر است و صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر بخواهیم با جمع‌آوری زباله‌های خشک و خطرناک به سلامت کارگران شهرداری نیز کمک کنیم، دریافت شیشه، لامپ و باطری و… لازم است.

به نظر می‌رسد نظارت بر واحد‌های جمع‌آوری پسماندها به خوبی صورت نمی‌گیرد یا معاون خدمات شهری شهرداری از دستورالعمل‌های شرکت پیمانکار مطلع نیست.
مطهره حاجی‌زاده ـ کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.