یازدهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه «آب» در کاشان برگزار شد

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: یازدهمین جشنواره سراسری فراگیری نخستین واژه «آب» همراه با نواختن زنگ آب در مدرسه پیله‌وریان کاشان و هم‌زمان در سراسر کشور آغاز شد.

این مراسم صبح روز چهارشنبه، هشتم آبان ماه، با حضور سیدجواد ساداتی‌نژاد (نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل)، محمد خلیلی پیر (مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور)، محمدرضا اسدی (رئیس شرکت آب و فاضلاب کاشان) و همچنین حسین مقنی (رئیس آموزش‌وپرورش کاشان) برگزار شد.

در این برنامه که به همت شرکت آب و فاضلاب و همچنین اداره آموزش‌وپرورش کاشان برگزار شده بود، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» گفت: آقای اسدی و دوستانشان در حوزه صرفه‌جویی آب در کاشان بسیار تلاش کرده‌اند.

ساداتی نژاد ضمن اشاره به اینکه صرفه‌جویی در آینده ما تأثیر بسیار مثبتی دارد گفت: اقدام قابل‌تقدیر و خوبی آغاز شده است. امیدوارم شما بچه‌ها، آینده‌سازان شهر باشید.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ادامه گفت: در بین ادارات کاشان، اداره‌ای که با آن هیچ مشکلی نداریم، سازمان آب و فاضلاب است. دلیل آن این است که این اداره، مستقل بوده و مستقیم زیر نظر تهران است. اگر مستقل نبود، مطمئن باشید ما سالی چند بار قطعی آب داشتیم. وقتی برای ساده‌ترین کارها باید از اصفهان اجازه بگیریم، نتیجه خوبی ندارد، اما استقلال در ادارات خروجی‌اش مثبت است. شرکت آب و فاضلاب کاشان مستقل است و این جای امیدواری دارد.

او در ادامه ضمن تشکر از اداره آموزش‌وپرورش گفت: خوشحالیم که آموزش‌وپرورش نگاه خوبی به موضوعات اجتماعی دارد. آموزش‌وپرورش می‌تواند فقط در حوزه آموزش فعالیت کند، ولی توجه به امور دیگر هم دارد.

ساداتی نژاد افزود: کوچک‌ترین دانش‌آموزان، فعال‌ترین عضو خانه هستند، آن‌ها در خانه، شاه و شاهزاده‌اند و حرفشان در خانه حرف است. اگر قرار باشد کاشان را بسازیم و کاری انجام دهیم، باید از همین اعضای فعال خانه استفاده کنیم تا در خانه از آب مواظبت کنند.

همچنین در این مراسم «محمدرضا اسدی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان طی سخنانی گفت: چند سال قبل یکی از مسئولان گفت که آینده آب، روشن است. با توجه به کمبود منابع آبی که داریم، با شنیدن این گفته بسیار امیدوار شدم. این حرف بزرگی است.

او گفت: امروز دانش آموزان و معلمان به‌طور خودجوش در خصوص فرهنگ مصرف بهینه آب تلاش می‌کنند؛ اما باید بدانیم که راه سخت و درازی در پیش است و وضعیت منابع آب نه‌تنها در کاشان که در همه جای کشور حال چندان خوبی ندارد. در این خصوص لازم است فرهنگ مصرف آب نهادینه شود.

اسدی اظهار داشت: سالیانه حدود ۱۰ هزار نفر در مدیریت مصرف بهینه آب آموزش می‌بینند و به‌طور سالیانه پنج‌هزار دانش‌آموز از تأسیسات آب‌رسانی بازدید می‌کنند، این یعنی از سنین کودکی فرهنگ استفاده صحیح از آب باید شکل بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خطاب به دانش‌آموزان گفت: تک‌تک شما سفیران ما در مدارس و منازل هستید. اگر ما بزرگ‌سالان سبک مصرفمان از آب، به‌خوبی شکل نگرفته، شما می‌توانید آن را تغییر دهید.

در ادامه این مراسم، «محمد خلیلی پیر»، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:

ما اولین گواهینامه مدرسه دوست‌دار آب در کشور را به مدرسه پیله‌وریان کاشان تقدیم کردیم و قصد داریم این برنامه را در سایر استان‌ها هم اجرا کنیم.

او گفت: ۱۰ سال است که این جشنواره به کمک آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود. ما سالانه ۵۰۰ دانش‌آموز را با مضامین مدیریت مصرف آب آشنا می‌کنیم.

خلیلی پیر ضمن اشاره به اینکه آبفا سه گروه هدف برای آموزش مصرف صحیح آب دارد گفت:

هدف اول ما دانش آموزان هستند. بعدازآن آموزش خانم‌های خانه‌دار و زنان را با عنوان «پویش بانوی آب» مدنظر داریم که در این پویش قصد آموزش به ۱۵۰ هزار خانم خانه‌دار داریم.

هدف بعدی ما روحانیون و حوزه‌های علمیه است. ما هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۵۰ هزار روحانی از تأسیسات آب بازدید کنند و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

او گفت: در حال حاضر انتقال آب حوزه به حوزه تقریباً ممکن نیست و در این زمینه با مقاومت‌های اجتماعی روبرو می‌شویم. پس بهتر این است که مصرف را محلی کنیم.

خلیلی پیر افزود: سرانه مصرف آب در کشور ۱۵۰ لیتر است، ولی امیدواریم با فرهنگ‌سازی بتوانیم الگوی مصرف را به ۱۱۰ لیتر به ازای هر نفر داشته باشیم. اگر این الگوی مصرف نهادینه شود، کاشان تا ۱۰ سال دیگر نیاز به منابع جدید نخواهد داشت.

او در پایان گفت: اگر مردم متقاعد شوند که مشکل آب جدی است، رسیدن به این الگو کار سختی نخواهد بود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.