«اکیپ» را ببینید

«اکیپ» داستان چند جوان آشفته‌حال است که به مشهد سفر کرده‌اند. اما با قتل صاحبِ‌خانه‌ای که خانه‌اش را اجاره کرده‌اند، دچار مناقشاتی می‌شوند که هیچ تناسبی با فضای سفر زیارتی‌شان ندارد.

این داستان ساده رئالیستی اما، کم‌وبیش با سبک و سیاقی سورئالیستی به‌ روی صحنه آمده و همین تفاوت فضای کارگردانی با متن، باعث شده تماشاگر خیال کند با قصه‌ای پیچیده و عجیب‌وغریب روبه‌رو است.

حاصل این ناهم‌خوانی، نوعی آدرس غلط برای تماشاگر است و سایر انتقاداتی هم که به آن وارد است – طراحی صحنه و نور و جنس بازی‌ها – از همین ناشی می‌شود.
در یک کلام بهتر بود که کارگردان برای خلق تجربه‌ای از این جنس، متن دیگری را انتخاب می‌کرد.

با این حال «اکیپ» در میان نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه می‌روند، ویژگی‌هایی دارد که می‌شود آن را به عنوان کاری شسته‌رفته و آبرومند، به دوستداران و علاقه‌مندان تئاتر توصیه کرد.

غیر از بازی‌های خوب و انرژیک، تجربه کارگردانی «محسن آقاغدیری» که در این سال‌ها آهسته و پیوسته و بی‌ادعا و بی‌حاشیه بازی‌گری را دنبال کرده تجربه ارزش‌مندی است.

و مهم‌تر از این‌ها برای من، نویسنده جوان و پرتلاشش صادق خیمه‌کبود است که بعد از روی صحنه رفتن اولین کارش باید خودش را جدی‌تر بگیرد و با انگیزه و پشتکار بیش‌تر و پرهیز از پراکنده‌کاری، برای پرکردن مهم‌ترین خلأ همیشه و حال تئاتر –یعنی متن و نمایش‌نامه- بیش‌تر تلاش کند.
جابر تواضعی ــ کانال زیر درختان زیتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.