بی‌توجهی به قواعد تنظیم خبر قاعده‌ای در رسانه‌های امروز

بی‌توجهی به قواعد حرفه‌ای تنظیم خبر کم‌کم دارد به یک اپیدمی پذیرفته‌شده در رسانه‌ها، خصوصا رسانه‌های رسمی که بیش از «دقت» به «سرعت» توجه دارند تبدیل می‌شود.

این اتفاق شایع شوربختانه شامل حال رسانه‌هایی بیشتر می‌شود که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و احتمال می‌رود به ظرافت‌های کار حرفه‌ای و حساسیت‌های آن آشنا نیستند یا شاید برایشان مهم نیست که یک خبر یا مطلب قرار است تاثیر بگذارد یا نگذارد.

خبرگزاری تسنیم دفتر کاشان روز گذشته خبری منتشر کرده که با گذشت بیش از ۳۰ ساعت از زمان انتشار، ظاهرا خبرنگار مستقر در کاشان هم متوجه ایراد سخت‌افزاری خبر و اشکال در رسم‌الخط نشده و یاد‌آوری نکرده است که این ایراد را اصلاح کنند. اشکال ظاهری سخت‌افزاری در خبر تسنیم
گویا اصلا مهم نیست که خبر پس از انتشار خوانده یا به اصطلاح رسانه‌‌ای‌ها «دبل‌چک» شود. همین‌که خبری رسید و دکمه انتشار زده‌شد تمام. در بالا تصویر این خبر پر از علامت «؟»‌های اضافی که  تحریر و ظاهر خبر را به‌هم ریخته و پس از گذشت نزدیک به ۲ روز اصلاح نشده را مشاهده می‌کنید.

در خبری دیگر در همین روز از قول نماینده محترم مردم کاشان نوشته شده که کاشان ۵۵ هزار دانش‌آموز و ۵ هزار معلم دارد.

عددنویسی در خبر جزء درس‌‌‌ها و واحدهای آموزشی ابتدایی است و مشخصا و با ذکر دلایل کافی توضیح داده می‌شود که به چه دلیل باید برخی از اعداد به عدد، برخی به حروف و برخی را ترکیبی از عدد و حروف نوشت.بی‌توجهی به قاعده عددنویسی در تسنیم
اما در این خبر تسنیم و البته سایر خبر‌های این خبرگزاری، ابدا توجهی به این ریزه‌کاری‌ها نمی‌شود و چنان‌که پیش‌تر هم گفته شد، در اغلب رسانه‌ها سرعت و کمیت، بیش از صحت و کیفیت مورد توجه و عنایت است و البته آن چیزی که اصلا مهم نیست، هدف غایی از کار رسانه و خبر و اطلاع‌رسانی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.