برجام تصميم نظام بود*

عباسعلی منصوری آرانی: براي پاسخ به اين سوال كه چرا با 1+5 مذاكره كرديم و آيا برجام تصميم نظام بود يا خير، بايد يك گام به عقب ‌برداريم و شرايط كشور را در آن مقطع در نظر بگيريم. در آن زمان كشور با فشارهاي آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي، پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شد.

از آن‌جايي كه آژانس در گزارش خود ايران را تهديدي عليه جامعه بين‌الملل معرفي كرده‌بود، شوراي امنيت قطعنامه‌هايي را عليه ايران صادر كه مهم‌ترين آن قطعنامه 1929 بود كه به موجب آن شديدترين تحريم‌ها عليه كشور ما تصويب شد. بعد از آن بود كه مذاكراتي بين ايران و 1+5 (يعني پنج عضو شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان) صورت گرفت كه فراز و نشيب‌هاي بسياري داشت و نهايتا يك متني به دست آمد.

مقام معظم رهبري به علت اعتمادي كه همواره به مجلس داشته‌اند، فرمودند اين توافقنامه به تصويب مجلس برسد و از طريق كار كارشناسي كه در خانه ملت انجام مي‌شود تصميم نهايي اتخاذ شود. در اين راستا جلسات بسياري در كميسيون امنيت ملي با حضور اعضاي وزارت خارجه برگزار شد.

در كنار اين جلسات كميسيون ويژه نيز تشكيل شد تا يك كار گسترده بر اين موضوع انجام شود كه 15 نفر از نمايندگان در اين كميسيون انتخاب شدند كه از همه طيف‌ها و جناح‌ها در اين كميسيون حضور داشتند. ساعت‌ها جلساتي در اين كميسيون برگزار شد كه بخشي از اين مذاكرات از صدا و سيما پخش شد. در نهايت گزارشي به مجلس ارايه شد كه سخنگوي كميسيون آن را در صحن قرائت كرد.

سپس مجلس با شروطي توافق را در صحن تصويب كرد. پس از آن بود كه مصوبه برجام به شوراي نگهبان رفت و نهايتا بعد از تاييد شوراي نگهبان، به شوراي امنيت ملي ارجاع شد كه در شوراي عالي امنيت ملي نيز شروطي بر شروط مجلس اضافه و نهايتا تقديم مقام معظم رهبري شد. ايشان نيز نظر نهايي خود را با شروطي كه مدنظر داشتند به وزارت خارجه ابلاغ كردند.

بنابراين هم قبل از طرح بحث مقام معظم رهبري برجام را به مجلس شوراي اسلامي ارجاع مي‌دهند و هم پس از آن با شروطي آن را به وزارت خارجه و دولت ابلاغ مي‌كنند. لذا اينكه گفته مي‌شود تصميم اتخاذ شده درباره برجام تصميم نظام بود، حرف درستي است.

به هر حال وقتي تصميمي در مجلس به تصويب مي‌رسد در نتيجه تعامل با تمام اركان نظام صورت مي‌گيرد و مي‌توان آن را به عنوان يك تصميم ملي محسوب كرد.

 

*این یادداشت در صفحه اول «روزنامه اعتماد» چهارشنبه 97/9/21 منتشر شده است.

** نماینده سابق مردم شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.