برجام مسیر جذب سرمایه‌گذار را هموار کرد/ ثواب ایجاد اشتغال از ثواب ساختن حسینیه کمتر نیست/ اگر ایران نبود حادثه بقیع در عراق و سوریه تکرار می‌شد

 

حجت الاسلام و المسلیمن «مجید انصاری» معاون حقوقی دولت روحانی امروز در مراسم «جمعه نشلجی‌ها» در مشهد اردهال کاشان حضور یافت.

 

آیین سنتی مذهبی «جمعه نشلجی‌ها» بیش از هزار سال قدمت  دارد که هرسال در سومین هفته مهرماه برگزار می‌شود. در  این مراسم اهالی   روستای نشلج، به مناسبت سالروز هفتمین روز شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) در آستان مقدس این امامزاده به عزاداری وسوگواری می‌پردازند.

 

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین انصاری  در سخنانی از حضور مستشاری ایران در سوریه دفاع کرد، انگیزه اصلی ایجاد داعش را اقدام علیه ایران دانست، برجام را در راستای به نتیجه رسیدن اقتصاد مقاومتی معرفی کرد، وزیر نفت را به دلیل بازپس گیری حق غصب شده ایران «شجاع» نامید، بر ایجاد اشتغال تاکید کرد و ثواب ایجاد اشتغال برای جوانان حسینی را کمتر از ساختن مسجد ندانست، بر ضرورت معرفی شهر اردهال برای جذب توریست مذهبی تاکید کرد و از مردم منطقه خواست از امکاناتی که دولت برای تغییر الگوی مصرف آب در اختیار آنها قرار می‌دهد استفاده کنند.

 

متن کامل سخنان معاون حقوقی دولت روحانی بدین شرح است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین

و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد

و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین لاسیما بقیة الله روحی و ارواحنا العالمین لتراب مقدمه الفداء

سلام بر حسین، سرور آزادگان، و سلام بر یاران و فرزندان شهیدش. سلام بر حضرت سلطان علی بن محمد باقر، شهید سرافراز و مظلوم این دیار، که همچون جد غریب و شجاعتش ابی عبدالله علیه السلام در مصاف با دشمنان خدا به شهادت رسید و سر او را همچون سر سیدالشهداء به ارمغان جباران فرستادند.

سلام بر یاران شهید حضرت سلطان علی بن محمد باقر، آنان که در رکاب او به شهادت رسیدند. سلام بر مردم شریف و شیعیان و دلباختگان مکتب اهل بیت علیهم السلام به ویژه مردم شریف نشلج، خاوه، اردهال، فین، مردمی که ۱۳۲۱ سال است که از شهادت مظلومانة این فرزند پیامبر در این دیار می‌گذرد اما نگذاشتند که گرد فراموشی بر چهرة تابناک این خورشید درخشان جهاد و اجتهاد بنشیند.

 

من از یکایک عزاداران و سینه‌زنانی که امروز به مناسبت بزرگداشت هفتمین روز شهادت این سردار شهید اسلام، این نمایندة دو امام بر حق، یعنی نمایندة امام باقر و نمایندة امام صادق علیهما السلام، این کسی که به درخواست مردم مؤمن و شیعیان ناب این منطقه، منطقة عمومی کاشان به عنوان نمایندة امام آمد در این منطقه حاضر شد و سه سال اقامة جمعه داشت، سه سال اقامة حق و بیان احکام الهی داشت، تشکر می کنم.

 

امام باقر به مردم این منطقه نگاه ویژه داشته‌اند

امام باقر علیه السلام برای اجابت دعوت شیعیان‌شان و محبین‌شان، فرزند دلبند خودشان را به عنوان نمایندة ویژه فرستادند ، در حالی که می‌توانستند یکی از اصحابشان را بفرستند. این نشان می‌دهد که امام باقر علیه السلام برای مردم ایران، برای مردم قم، برای مردم کاشان، به‌ویژه برای مردم این منطقه  احترامی خاصی قائل بودند که فرزند خودشان را که شخصیتی عالم، شخصیتی فقیه بوده است، به این دیار فرستادند.

اگرچه جباران، و پیروان یزید این فرزند برومند امامان را همانند سیدالشهداء به شهادت رساندند. آنها فکر می‌کردند با شهادت او، با فرستادن سر او به عنوان ارمغان به دربار جباران، کار اهل بیت و نام اهل بیت تمام می‌شود. زهی خیال باطل. امروز چه کسی زنده‌تر از حسین در دنیا هست؟ امروز چه حادثه‌ای زنده‌تر از حادثة عاشورا در جهان هست؟ هزار سیصد و چند سال، نزدیک هزار و چهارصد سال از حادثة کربلا می‌گذرد، نگاهی به دنیا بیندازیم، نگاهی به پنج قارة جهان بیندازیم؛ امروز در سرتاسر جهان بیرق حسین بن علی علیه السلام به عنوان پرچم آزادی و آزادی‌خواهی بلند است. نه فقط بین شیعیان، نه فقط بین مسلمانان.

من سالیان سالیان در تهران می‌بینم، دوستان عزیز در یزد، در نقاط مختلف ایران می‌بینید که هموطنان ارمنی برای شفای مریضان‌شان، برای نزدیک شدن به خدا، برای نزدیک شدن به حضرت عیسی بن مریم علیه السلام نذر امام حسین می‌کنند. برای امام حسین مجلس عزا برپا می‌کنند. زرتشتیان ما همینطور.

 

حسین زنده است چوت آزادمردی زنده است

گاندی رهبر آزادی‌بخش مردم هند وقتی که قیام آزادی‌بخش‌اش را علیه استعمار پیر انگلیس شروع کرد گفت من چیز تازه‌ای برای شما نیاورده‌ام، من آنچه که آورده‌ام پیام انقلاب حسین بن علی رهبر نهضت کربلاست. امام حسین زنده است چون راه جهاد و شهادت زنده است؛ چون آزادمردی زنده است؛ چون انسانیت زنده است؛ تا قیام قیامت حسین بن علی و فرزندان او بر قلوب مؤمنین حکومت می‌کنند.

 

من وقتی در تلویزیون شور حماسة مردم این منطقه در روز شهادت شهید سلطان علی بن محمد باقر را با آن شور و هیجان می‌بینم، وقتی که امروز این دستجات ارزشمند نشلجی‌ها دیدم که سر از پا نشناخته از صبح زود برای عرض ارادت به ساحت مقدس این فرزند برومند امام آمده‌اند، به خود می‌بالم که در چنین کشوری زندگی می‌کنم؛ به خود می‌بالیم که در میان چنین ملتی هستیم و باید قدر این نعمت را بدانیم که بحمدالله ملت ایران می‌داند.

 

سلاح داعش از دلارهای نفتی بنی امیه است

عزیزان! برادران! خواهران! امروز همانند سال ۶۱ هجری یزیدیان در برابر حسینیان صف‌آرایی کردند. اگر آن روز اسلام منحرف اموی در برابر اسلام ناب علوی قد علم کرده بود و بر روی فرزندان علی و فرزندان پیامبر تیغ کشید، امروز نیز وارثان یزید و مروجان اسلام آمریکایی در برابر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم ایستاده‌اند. آنها که نتوانستند با ابزار جنگ، با ابزار تخریب مستقیماً ملت اسلام و جهان اسلام را به زانو درآورند مزدوران خشک‌مغز متعصب خشن خود را به کار گرفته‌اند.

امروز داعش از اسرائیل و آمریکا سرچشمه می‌گیرد و تغذیه می‌شود. امروز دلارهای نفتی پیروان بنی‌امیه تبدیل به سلاح  می‌شود و در دست داعشیان علیه مردم مظلوم عراق و سوریه و بر سر مردم مظلوم یمن و دیگر کشورهای اسلامی فرو می‌آید.

 

رسالت حضرت زینب، امروز بر دوش ماست

تلاش دارند چهرة اسلام را، چهرة تشیع را، خشن و منفور جلوه دهند. به نام اسلام جنایت می‌کنند، به نام اسلام می‌کشند، به نام اسلام زیربناهای کشورهای اسلامی را ویران می‌کنند. همان وظیفه‌ای که زینب کبری سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام از گودی قتلگاه پیام انقلاب کربلا را برگرفتند و در سفر پیروز پرمحنت اسارت به گوش تاریخ و به گوش من و شما به زمان رساندند، امروز وظیفة من و شماست به عنوان پیروان مکتب حسینی، به عنوان مروجان مکتب اسلام ناب هر آنچه که در توان داریم در دفاع از چهرة اسلام ناب به کار گیریم. علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی، نخبگان جهان اسلام، مسئولان جهان اسلام، باید دست در دست هم بدهند و این توطئة پیچیدة صهیونیستی، امپریالیستی و ارتجاع را خاموش کنند و ایادی آنها را از کشورهای اسلامی بیرون کنند.

 

ما بسیار خوشحالیم که انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نهضت کربلا در ایران به ثمر نشست. امروز نظام جمهوری اسلامی ما ادامة نهضت کربلاست. اگر امروز کشورهای اطراف ما را ناامن‌اند؛ اگر امروز جهان اسلام در مصیبت خشونت فرو رفته است، اگر امروز حکام دست‌نشاندة استکبار و آمریکا در برخی از کشورهای اسلامی به جای همکاری با اسلام با صهیونیست‌ها پیمان وحدت و مودت بسته‌اند، در جمهوری اسلامی ایران ملتی منسجم، مردمی آگاه و مؤمن، در نظامی اسلامی، با وحدت فرماندهی، تحت لوای فرزند پیامبر و خلف شایستة امام راحل، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، و با همدلی و هماهنگی بین قوای مختلف، با برخورداری از دولتی شایسته، در صدد ایجاد امنیت، نه تنها برای ایران، که برای کشورهای منطقه‌اند.

 

اگر ایران در عراق و سوریه نبود حادثه بقیع را تکرار می‌کردند

ما خدا را شاکر هستیم، با استفاده از همان مؤلفه‌های اوّل انقلاب، یعنی وحدت کلمه، وحدت فرماندهی، ایمان و حضور مردم در صحنه، امروز هم توانسته‌ایم کشوری امن در دنیای ناامن، کشوری پرنشاط و پرامید در منطقة آشوب‌زدة خاورمیانه داشته باشیم. این امنیت به سادگی به دست نیامده است. پشت این امنیت حضور یکایک ملت ایران، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، جانفشانی و هوشمندی نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی ما در مرزهای کشور، و در جای جای میهن اسلامی، و سرمایه‌گذاری عظیم دولت برای تأمین هزینه‌های امنیت کشور است. ما امروز علاوه بر تأمین امنیت خودمان و مردم خودمان به درخواست مردم مظلوم عراق و برای دفاع از عتبات مقدسه در عراق هم خدمات مستشاری امنیتی می‌دهیم. اگر نبود حضور ملت ایران، اگر نبود پشتیبانی دولت ایران، اگر نبود حضور قدرتمند سرداران سپاه اسلام در عراق، داعش همان بر سر نجف و کربلا می‌آورد که اسلاف پلید وهابی آنها بر سر قبور ائمة بقیع آورده بودند در گذشته.

 

بنابر این نگویند که چرا ایران در عراق حضور مستشاری دارد. حضور ما در عراق دفاع از مردم مظلوم آنجا، دفاع از حریم اهل بیت، دفاع از سیدالشهداء، دفاع از عشق مردم است. چه کسی منکر است که مردم ایران در طول قرون عاشقانه قبور سیدالشهداء و شهداء کربلا و امیرالمؤمنین و دیگر ائمه را ساختند.

 

اگر امروز ما خدمات مستشاری در جهت مبارزة با داعش و ایادی استکبار در سوریه حضور داریم، در حقیقت دفاع از حریم بزرگ بانویی است به نام زینب، عصارة کربلا، عصارة اسلام، نیمة دوم نهضت عاشورا که اگر او نبود در کربلا کربلا می‌ماند.

 

داعش را برای ایران درست کردند

دفاع ما از مرزهای خودمان است، همانطوری که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم بارها فرمودند ما در حقیقت از عمق استراتژیک خودمان دفاع می‌کنیم. اگر امروز ما توانستیم داعش را و مزدوران را در سوریه زمین‌گیر و انشاءالله به جهنم بفرستیم به کمک رزمندگان مقاومت و دولت و ملت سوریه، آنان به مرزهای ما خواهند آمد. آنها اساساً داعش را برای ایران و علیه ایران درست کردند. اگر داعش زمین‌گیر شده است. اگر جبهة النصره زمین‌گیر شده است، اگر در ایران نتوانستند هیچ غلطی بکنند، به دلیل همین هوشمندی و حضور به موقع و درک موقعیت بوده است.

 

برای جذب سرمایه باید اعتماد عمومی جذب شود

ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور محترم به شما مردم شریف و عزاداران عزیز، بسیار خرسندم به عنوان عضو کوچک دولت خدمت شما عزیزان هستم. دولت این افتخار را  دارد که برای این‌که کشورِ امام حسین را آنگونه که شایستة نام امام حسین و ملت ایران است بسازد، شب و روز تلاش کند. این کشور به صورت جهادی اداره می‌شود.

 

به فضل پروردگار از زمانی که فرمان اقتصاد مقاومتی صادر شد، تقریباً همزمان با این فرمان برجام به ثمر نشستن. دولت مسیر را هموار کرد به این جهت که بتواند اقتصاد کشور را به حرکت درآورد. برای جوانان این مملکت شغل باید ایجاد کرد. کدام خانه است که یک، دو، سه یا چند جوان برومند، دختر و پسر تحصیل کرده نباشد که علاقه‌مند است به کشور خدمت کند و زندگی آبرومندی داشته باشد؟ این امر، آرامش و فضای کسب و کار مناسب می‌طلبد. برای این امر سرمایه‌گذاری باید کرد. برای جلب سرمایه باید اعتماد عمومی در داخل و عرصة بین المللی جذب شود.

 

افزونی صادرات غیر نفتی بر واردات برای اولین بار

یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی این بود که درون‌زا و برون‌نگر باشد؛ یعنی باید ما برای کالاهای داخلی کشورمان بازارهای جهان را شناسایی کنیم. ما نمی‌توانیم برای همیشه واردکننده باشیم. به لطف خدا امسال برای اولین بار صادرات غیرنفتی ما بر واردات افزونی پیدا کرد. به لطف خداوند در شرایطی که کشورهای قدرتمند نفتی، مثل عربستان، ونزوئلا و امثال اینها به دلیل تنش نفتی دچار مشکل شده‌اند، عربستان صد میلیارد دلار از ذخائرش برداشته، در کشورهایی درصد تورم کمر مردم را خرد کرده، ملت ایران توانسته تورم چهل درصدی را به زیر ده درصد برساند؛ تنشِ نفتیِ ایران را خرد کند. توانست رشد اقتصادی منفی ۶ درصد، ۷ درصد را به مثبت ۵ درصد برساند؛ توانست راه‌های مسدود شده‌ای که دشمنان با تحریم‌ّهای ظالمانه علیه آنها تحمیل کرده بودند بگشاید. اگر امروز رئیس‌جمهور به آفریقا می‌رود، به آسیا می‌رود، به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رود، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و گشودن راه‌های بازار جهانی بر کالاهای ساخت ملت ایران و برای هموارسازی سرمایه‌گذاری در داخل کشور است.

 

ثواب ایجاد اشتغال از ثواب ساختن مسجد و حسینیه کمتر نیست

من همینجا باید از مردم شریف و سخت‌کوش شهرستان کاشان و تمام بخش‌ها و روستاهای آن تشکر کنم. مردمی سخت‌کوش و تولید کننده. باید سرمایه‌گذاران داخلی همت کنند، امروز ثواب سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال جوانان کشور از ساختن مسجد و حسینیه کمتر نیست، چون فرزندان حسین در این کشور زندگی می‌کنند، شغل می‌خواهند و زندگی می‌خواهند. حتی از ایرانیان عزیز و کاشانی‌های عزیزی که خارج از کشور هستند درخواست می‌کنم سرمایه‌های خود را به این شهرستان و به ایران گسیل کنند. ما از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استقبال می‌کنیم.

 

وزیرنفت حق غصب شده ایران را پس گرفت

به لطف خداوند، به کوری چشم آمریکا و مزدوران سعودی و اسرائیل ما ظرف هشت ماه گذشته از برجام گذشته است صادرات نفتمان را برگرداندیم به قبل از تحریم، تولید نفتمان را به ۴ میلیون بشکه رساندیم. در اجلاس اخیر اوپک وزیر شجاع نفت ما به پشتیبانی به شما ملت سهمیه و حق غصب شدة نفتی ملت ایران را بازستاند و ما سهمیة ۴ میلیون بشکه‌ای نفت خود را تثبیت کردیم. به لطف خدا این ملت امسال توانست برای ۷۰۰ روز سیلوهای گندمش را از گندم داخلی پر کند در حالی که قبلاً، ۳، ۴ سال قبل ذخیرة گندم کشور برای ۱۸ روز بود.

یازده و نیم میلیون تن گندم دولت امسال خریداری کرد از کشاورزان عزیز. تولید کشور ۱۴ میلیون تن بود. این نتیجة اقتصاد مقاومتی است. این نتیجة توجه ملت و دولت به درون و اقتصاد درون‌زا هست. من به شما مژده دهم اقتصاد کشور بر روی ریل‌های هموار در مسیر شتابان قرار گرفته است.

فرصت نیست شما خسته‌اید، در گرما وقتتان را نباید بگیرم، اما به شما عرض می‌کنم مجموعة سیاست‌هایی که دولت و مجلس و نظام طراحی کرده است برای تقویت بانک‌ها، برای دادن وام مولّد به واحدهای دچار مشکل یا برای ایجاد واحدهای تولیدی کار بزرگی است که اخیرا هم مجلس آن را تصویب کرد.

ما به لطف خداوند متعال برای به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعت و کشاورزی و معدن و گردشگری کارهای بزرگی را شروع کردیم.

 

اردهال ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگران مسلمان دارد

من در پایان عرائضم دو مطلب را می‌خواهم تأکید کنم. مطلب اول این‌که مشهد اردهال و این منطقة مقدس ظرفیت بزرگی برای معرفی شدن به ملت ایران، به شیعیان جهان، به گردشگران جهان اسلام دارد. ضمن تشکر از مراسم ارزشمندی که دارید، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کنم همچنان که در چند سال اخیر همت خوبی به خرج داده‌اند در معرفی شخصیت بزرگ حضرت سلطان علی بن محمد باقر تلاش بیشتری کنید. برنامه‌سازی کنید، با علما مصاحبه بگیرید، بزرگی این مرقد را، بزرگی صاحب این قبر را که از دید من بعد از مضجع منور امام رضا علیه السلام، بعد از مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، سومین قبر و سومین مکان مقدس امام و امام‌زادگان در ایران است به مردم بشناسانند.  البته مرقد منور حضرت احمد بن موسی شاه چراغ در شیراز از همچنین جایگاهی برخوردار است. من از کسانی که در اینجا سرمایه‌گذاری کردند برای ایجاد رفاه و آسایش و امکانات برای زائرین تشکر می‌کنم. باید ظرفیت تقسیمات کشوری اینجا هم انشاءالله ارتقاء پیدا کند.

 

شهید اردهال، خورشید منطقه است

خوشبختانه استاندار محترم جناب آقای دکتر زرگر به من مژده دادند که هفتة گذشته برخی از مشکلات تقسیماتی هم حل شده است، من امیدوارم اینجا با اقدامات مشترک دولت، مردم، و سرمایه‌گذاران تبدیل شود به یک جایگاهی بزرگ وسیع‌تر، بسیار پرشورتر، و به عنوان یک جاذبة گردشگری سیاحتی و زیارتی برای جهان اسلام که هم برای معنویت مردم خوب و هم برای اشتغال مردم و جوانان منطقه خوب است و هم به عنوان یک پایگاه فرهنگی در برابر تهاجمات فرهنگی  است که دشمنان اسلام دارند.

 

خوشبختانه در اینجا بزرگان ادب هم خفته‌اند، قبر مرحوم سهراب سپهری در اینجاست، بزرگان دیگری هستند ولی خورشید درخشان این منطقه شخص شخیص حضرت علی بن محمد باقر و شهیدان در رکاب اوست.

 

کمک ویژه دولت برای تغییر الگوی آبیاری

نکتة دومی که می‌خواهم تأکید کنم و عرائضم را با سلامی به محضر سیدالشهداء خاتمه بدهم این است که کشور ما در بحران بی‌آبی است. منطقة ما در منطقة کم آب و بی‌آبی است. خشکسالی‌های اخیر هم این مشکل را تشدید کرده است. باید همة دست‌اندرکاران، اعم از کشاورزان و مسئولان و عامة مردم برنامه‌ریزی ایفا کنند و اجرا کنند که از قطره قطرة آب به حداکثر استفاده، استفاده شود. با این آبی که حکم حیات دارد نباید به شیوة گذشتة غرقابی تولید محصولات کرد. گاهی هزینة مصرف آب برای برخی از محصولات ده‌ها برابر از قیمت محصولی است که برداشت می‌شود. این قابل قبول نیست. حتماً تلاش شود با تغییر الگوی کشت، با استفاده از کمک‌های مجانی که دولت در اختیار می‌گذارد شیوة آبیاری را تغییر بدهیم، شیوة مصرف آب را در صنعت و حتی منازل تغییر بدهیم. بازچرخانی آب را، فاضلاب را، چند بار انجام بدهیم تا این کشور همچنان سرسبز و خرم بماند.

 

با تشکر مجدد از همة سروران، هیأت‌های محترم، مداحان عزیز، روحانیون عالیقدر، امام جمعة معزز، فرماندار و بخشدار و مسؤولین دیگر، و از عزیزان و نیروهای نظامی و انتظامی که در حفظ نظم و امنیت این مراسم و مراسم هفتة گذشته تلاش کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از خانوادة معزز شهدا، از ایثارگران عزیز که هر چه داریم از آنان است صمیمانه سپاسگذاری می‌کنم.»

 

مجید انصاری پس از پایان مراسم در سر قبر سهراب سپهری حاضر شد. او سپس برای شرکت در آیین نماز جمعه به کاشان رفت.

 

انصاری پیش از حضور در اردهال با آیت الله نمازی، امام جمعه کاشان دیدار کرده و سپس با حضور در گلزار شهدای کاشان به مقام شامخ آنان ادای احترام کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.