مدرک گرایی آفت حوزه است

جمعی از اعضای مجمع روحانیون مبارز کاشان  صبح روز گذشته (95/8/29) با حضور در دفتر آیت الله بیات زنجانی با وی دیدار و درباره وضعیت علمی حوزه گفتگو کردند.

 

آیت الله عرب، حجج الاسلام و المسلمین جواهری و اقبالی در این دیدار حضور داشتند.

 

حجت الاسلام و المسلمین «حسن جواهری» در گفتگو با «مشکات آنلاین» هدف از این دیدار را بررسی مشکلات حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: متاسفانه حوزه‌ها از نظر علمی وضعیت مناسبی ندارند و تنزل جایگاه علمی حوزه در آینده می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

 

استاد حوزه علمیه کاشان ادامه داد: برای نمونه می‌توانیم به وضعیت کاشان اشاره کنیم. ما در دوره‌های گذشته در حوزه‌های علمیه کاشان مراجع شاخص و تراز اولی را داشته‌ایم که در سطح جهان اسلام حرف برای گفتن داشته اند اما الان وضعیت حوزه های کاشان را بررسی کنید، ببینید این حوزه‌ها چند مجتهد را پرورش داده‌اند؟!

 

حجت الاسلام جواهری مدرک‌گرایی و برنامه‌ریزی‌ نامناسب را آفت حوز‌ه‌ها دانست و گفت: بخش زیادی از طلبه‌ها مدرک‌گرا شده‌اند. طلبه‌ پژوهشگر بسیار کم شده و بیشتر به دنبال پاس کردن دروس اند. قبل از آنکه درسی به اتمام برسد طلبه درس دیگری را آغاز می کند و به مبحث دیگری می پردازد. درحالی که طلبه با درک صحیح همین درس و بحث ها است که به ملکه اجتهاد دست پیدا می کند.

 

جواهری با ابراز نگرانی نسبت به آینده حوزه علمیه گفت: حوزه سنگر دفاع از دین است و اگر این سنگر ضعیف شود خطرات زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد. ما به عنوان کسانی که این خطرات را از نزدیک لمس کرده‌ایم وظیفه خود می‌دانیم وضعیت موجود را به اطلاع بزرگان برسانیم و بر همین اساس برنامه‌ای را برای دیدار با مراجع عظام تدارک دیده‌ایم.

 

اعضای مجمع روحانیون مبارز کاشان چندی قبل نیز با حضور در دفتر آیت الله موسوی اردبیلی با وی دیدار و گفتگو کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.