آب‌بهای مشترکان پرمصرف افزایش یافت/ برای عبور از بحران جز صرفه‌جویی چاره‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان:

محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت اگر هر کاشانی ده لیتر آب در روز صرفه جویی کند از بحران خشکسالی امسال بدون مواجهه با بی‌آبی عبور می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان با اشاره به وضعیت آب و هوایی یک ماه اول سال جاری گفت: برای اولین بار در پنجاه سال گذشته در فروردین دمای 35 درجه را تجربه کردیم و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد این شرایط ماندگار است و قرار نیست شرایط بهتری اتفاق بیفتد.در کنار این موضوع میزان متوسط بارندگی نیز 40 درصد کاهش یافته است. متوسط دما نیز در بلند مدت نیم تا دو درجه افزایش یافته است. در ازای هر درجه افزایش دما پنج درصد مصرف آب افزایش می یابد؛ یعنی در کاشان ده درصد افزایش مصرف خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این موضوعات در کنار یکدیگر، شرایط تامین آب را بسیار سخت می کند. متوسط مصرف آب هر شهروند در روز حدود 200 لیتر است. این متوسط در تابستان به 300 تا 400 لیتر می رسد. باید کمک کنیم این افزایش مصرف حداقل به اندازه پنج تا ده لیتر کاهش بیابد. اما اگر بتوانیم ده لیتر صرفه جویی کنیم از بحران عبور کرده‌ایم.

اسدی گفت: این صرفه جویی تنها به کمک مردم و اطلاع رسانی دقیق اهالی رسانه امکان پذیر خواهد بود. صرفه جویی از شستن یک استکان تا به اندازه یک دقیقه باز بودن شیر آب را شامل می‌شود. در کاشان نباید حیاط را شست. دورانی که بتوانیم نزدیک غروب تابستان، کوچه را آب پاشی کنیم گذشته است. بحث تامین آب آشامیدنی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکسته شدن رکورد پیک مصرف کاشان در شب عید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: ما فعالیت‌های سازه‌ای خود را از یک سال قبل شروع کرده‌ و در قسمت شهری 12 میلیون لیتر و در بخش روستایی 2 میلیون و 250 هزار لیتر به حجم مخازن ذخیره آب اضافه کرده‌ایم. یعنی در بخش شهری 9 درصد و در بخش روستایی بیش از 10 درصد به حجم مخازن اضافه شده است. در آران و بیدگل نیز در ظرف دو ماه آینده پنج میلیون لیتر به حجم مخازن شهر آران و بیدگل اضافه می شود.

وی درباره تاثیر این افزایش میزان حجم مخازن توضیح داد: در بیست و نهم اسفند سال گذشته بالاترین میزان تحویل آب به شبکه را تجربه کردیم. مردادماه سال گذشته بالاترین مصرف ما حدود 140 میلیون لیتر آب بود اما در بیست و نهم اسفند این میزان به 215 لیتر افزایش پیدا کرد. در زمان پیک مصرف تمام 137 چاه آب را نیز وارد مدار می کنیم و این چاه‌ها به صورت بیست و چهارساعته فعال هستند. اما تنها عاملی که سبب شد مردم در آن شرایط با دغدغه قطع آب روبرو نشوند اقدامات سازه ای بود که در این زمینه انجام شده بود.

اسدی ادامه داد: سال گذشته حدود 40 کیلومتر شبکه آب رسانی اصلاح شد که بخش زیادی از آن در روستاها بود؛ چرا که هدر رفت آب در روستاها بیشتر بود. 49 کیلومتر توسعه شبکه آب رسانی داشتیم و در مجموع 105 میلیارد تومان در قسمت شهری و 36 میلیارد در قسمت روستایی هزینه کرده ایم.

افزایش آب بهای مشترکان پرمصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان از افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: بر اساس تعرفه‌هایی که به ما ابلاغ شده 61 درصد مشترکان آبفا هیچ گونه افزایش قیمتی را شاهد نخواهند بود چرا که این افراد الگوی مصرف در منطقه کاشان را که 14 متر مکعب است رعایت می کنند. اما بر اساس تعرفه جدید یارانه آب مشترکان پر مصرف‌ها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

وی افزود: 29 هزار مشترک تا یک و نیم برابر الگو، مصرف می کنند. کسانی که دو برابر الگوی مصرف استفاده می کنند 11 درصد مشترکین یعنی 15 هزار خانوار هستند. آنهایی که سه برابر مصرف می کنند 6 هزار خانوار هستند.

اسدی با اشاره به جریان خبری سال گذشته درباره افزایش هزینه آب بهای اقامتگاه های غیردائم گفت: متاسفانه سال گذشته موضوع آنگونه که بایسته بود در رسانه‌ها مطرح نشد. تنها هشت و نیم درصد از مشترکان ما دارای اشتراک اقامتگاه غیردائم هستند. آب بهای این اقامتگاه ها به منظور جلوگیری از مصرف بی رویه برخی از مشترکان افزایش یافت. برخی ها در اقامتگاه ها با آب شرب مردم درخت آبیاری می کنند.  آب شرب آب گرانی است. نیاز نیست که به درخت آب تصویه شده داده شود. اما از نظر خبری آنچنان با این موضوع برخورد شد که گویا آب بهای همه مشترکان افزایش یافته است.

 

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.