آغاز طرح مبارزه با مخزن بیماری سالک در نوش‌آباد

کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت نوش‌آباد از آغاز طرح مبارزه با مخزن بیماری سالک در شعاع یک کیلومتری محدوده مناطق مسکونی این شهر با مشارکت شبکه بهداشت آران و بیدگل و داوطلبان بسیجی خبر داد.

به گزارش مشکات آنلاین به نقل از ایسنا «حمیدرضا غلامیان» گفت: اجرای طرح به صورت مبارزه با موش صحرایی به روش لانه کوبی و طعمه‌گذاری انجام می‌شود که پنج مرحله عملیات طعمه‌گذاری تا شهریورماه ادامه دارد.

وی افزود: لانه‌کوبی نخستین اقدام پیشگیرانه در مبارزه با سالک است و برای از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک، لانه‌کوبی و جونده‌کشی با کوبیدن لانه‌ها آغاز می‌شود و پس از آن لانه‌هایی که توسط موش‌ها دوباره بازگشایی شده است با گندم آغشته به سم، طعمه‌گذاری می‌شود.

این کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت نوش‌آباد، تصریح کرد: موش صحرایی، مخزن بیماری سالک است و این بیماری توسط پشه‌ها به انسان منتقل می‌شود. گزش پشه یا حیوان از خرداد تا شهریور انجام می‌شود و در یک بازه سه تا شش ماه طول می‌کشد تا انگلی که وارد پوست انسان می‌شود، رشد پیدا کرده و تبدیل به زخم شود.

وی افزود: پسماند زباله‌ها، نخاله‌ها، کود حیوانات، دامداری‌های در مزارع نزدیک شهر، مخروبه‌های بدون تعیین تکلیف، فاضلاب‌ روباز از جمله علت‌های گسترش و شیوع بیماری سالک است که در این شرایط استفاده از توری‌های آغشته به سموم و رعایت بهداشت به ویژه در فصل گرم سال ضروری است.

غلامیان تصریح کرد: پاکسازی مسیر چاله نخاله در جاده فیض‌آباد توسط بسیج آران و بیدگل و بهسازی مخروبه‌های سطح شهر با مشارکت شهرداری نوش‌آّباد، از جمله برنامه‌های موفق کنترل بیماری سالک در سال گذشته بود.

وی گفت: کارگاه‌های آموزشی با مشارکت بانوان نوش‌آباد و توزیع یک هزار اسپری دفع حشرات از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی کاشان از دیگر برنامه‌ها برای کنترل بیماری سالک بود که آمار ابتلا تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

غلامیان درباره اهمیت توجه شهروندان برای کنترل بیماری سالک تأکید کرد: شهروندان باید این بیماری را جدی بگیرند، زیرا سالک هرگز ریشه‌کن نخواهد نشد، اما می‌توان با اقدام‌های پیشگیرانه، رعایت نکات بهداشتی به خصوص در زمینه تخلیه نخاله و زباله و نگهداری دام در مزرعه، آمار را به حداقل ممکن کاهش داد.

پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مخزن شیوع بیماری سالک در منطقه کاشان ۳۲ کانون فعال دارد که ۹ کانون، مربوط به شهرستان کاشان و بقیه متعلق به بخش شمالی شهرستان آران و بیدگل است که مبارزه با ناقل و مخزن‌های بیماری سالک در سطح ۴۱ هزار هکتار از مناطق آلوده انجام شد.

«مهدی دلاوری» افزود: بیماری سالک یکی از مشکلات مهم شهروندان منطقه کاشان به خصوص ساکنان مناطق مجاور کویر است و برای مقابله با این بیماری لازم است دستگاه‌های مربوط با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کاشان اقدام لازم را انجام دهند.

 

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام / تلگرام  / ایتا / بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.