افزایش مبادلات‌ چکی در استان اصفهان

سعید غفاری : آمار بانک‌ مرکزی از چک‌های مبادله‌ای در طول تیر‌ماه بیانگر رشد‌ مبادلات استان اصفهان است؛ البته طی ماه‌های گذشته‌ همیشه بیشترین چک به ترتیب در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بود؛ ولی در خرداد ارزش چک‌های مبادله‌شده‌ در استان اصفهان کمتر از دو استان‌ دیگر بود؛ درحالی‌ که در تیر‌ماه سال جاری استان اصفهان هم از نظر تعداد چک‌های مبادله‌شده و هم از نظر ارزش آنها پس از استان تهران در رتبه دوم کشور جای می‌گیرد.
استان اصفهان‌ برخلاف استان تهران از نظر چک‌های برگشتی رکورد بالایی در کشور‌ ندارد و از این نظر نمره قبولی از بانک‌مرکزی دریافت می‌کند. تیرماه 98 حدود 7.8 میلیون فقره چک در کشور مبادله شد که ارزش آنها برابر با 1006هزار میلیارد ریال است. استان تهران از نظر تعداد و ارزش چک‌های صادر‌ شده در رتبه اول جای‌ می‌گیرد و استان اصفهان نیز رتبه دوم را در اختیار دارد. در مدت موردبررسی از نظر تعداد 10 درصد از کل چک‌ها و از نظر ارزش 7.3 درصد چک‌ها مربوط به استان اصفهان بود که نسبت به خرداد رشد داشت.
خرداد 98 حدود 9.9 درصد از تعداد چک‌ها به ارزش 5.9 درصد از کل چک‌های ایران در استان اصفهان‌ راهی بانک‌ها شده‌بود که این آمار در طول تیر رشد‌داشت؛ البته به صورت کلی آمار ‌نشان می‌دهد که چک‌های مبادله‌ای کشور در تیرماه نسبت به خرداد‌ رشد داشته است. چک‌های تیرماه نسبت به خرداد از نظر تعداد 18.5 درصد و از نظر ارزش 19.5 درصد افزایش یافته‌است.
تعداد چک‌های مبادله‌ای استان اصفهان از نظر تعداد و ارزش طی دو ماه خرداد و تیر در جدول  آمده است:
تیر ‌98 در کشور هفت‌میلیون فقره چک به ارزش 894هزار میلیارد ریال وصول شد‌ تا درنتیجه کمتر از 10 درصد چک‌ها برگشت خورده‌ باشد. استان تهران از نظر میزان چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌ها، در رتبه اول کشور قرار دارد و‌ رتبه‌های بعدی متعلق  به استان‌های گیلان، البرز و رشت است؛ درحالی‌ که استان اصفهان در جایگاه‌ بالایی از نظر چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌های صادر شده قرار نمی‌گیرد. 89.7 درصد از  تعداد چک‌های اصفهانی‌ها در طول تیر‌ماه وصول شده که از نظر ارزش  معادل 86.9 درصد از کل چک‌های مبادله شده در استان است؛ همچنین آمار‌ چک‌های وصولی استان اصفهان نسبت به سایر استان‌های کشور‌ نشان می‌دهد استان اصفهان از نظر تعداد 10 درصد از کل‌چک‌های کشور و 9.8 درصد از چک‌های وصولی را در اختیار دارد. چک‌های وصول شده‌ در استان اصفهان در مدت موردبررسی 7.1 درصد مبلغ چک‌های وصول‌شده‌ در کل کشور بود.
تیرماه 98 حدود 998هزار فقره چک‌رمزدار به مبلغ 2126هزار میلیارد ریال وصول شد‌ که نسبت به خرداد افزایش محسوسی داشت. در طول تیر‌ماه 48.5 درصد از کل‌چک‌های رمز‌دار کشور مربوط به سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بود که سهم استان اصفهان برابر با 7.9 درصد است. از نظر ارزش نیز 3.8درصد از ارزش چک‌های رمز‌دار تیر‌ماه در استان اصفهان راهی بانک شدند.
ازطرفی، چک‌های برگشتی تیرماه کل کشور براساس آمار بانک‌مرکزی برابر با 717 هزار فقره بود که ارزش آنها 112هزار میلیارد است. چک‌های برگشتی تیر نسبت به خرداد از نظر تعداد 16.3 درصد و از نظر مبلغ 19.2 درصد رشد داشت. تهران با 223 هزار فقره چک‌برگشتی در  صدر  استان‌های کشور قرار می‌گیرد و کردستان‌ و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
تعداد چک‌های برگشتی استان اصفهان در طول تیر98 حدود 11.1 درصد از کل‌ چک‌های برگشتی کشور بود که نسبت به خرداد 0.1 درصد افزایش یافته‌است. مبلغ چک‌های برگشتی استان اصفهان در  تیر‌ماه 8.6 درصد از مبلغ کل  چک‌های برگشتی کشور را تشکیل می‌داد. اصلی‌ترین دلیل برگشت چک، فقدان موجودی حساب است؛ ولی عوامل دیگری مانند عدم‌ تطابق امضا، مغایرت‌تاریخ، مغایرت مبلغ حروفی یا عددی  یا مسدودبودن حساب یا چک نیز از دلایل برگشت هستند که آمار چک‌های برگشتی استان اصفهان از نظر علت در جدول عنوان شده است.
تیرماه از نظر تعداد 96 درصد و از نظر ارزش 93.6 درصد از کل چک‌های برگشتی به‌دلیل فقدان یا کسری حساب بود. در شهر اصفهان‌ چک‌هایی که به‌دلیل عدم موجودی برگشت‌ خورده‌است 9351میلیارد ‌ریال است و تنها 251‌ میلیارد ‌ریال چک به‌دلیل مشکلات دیگر برگشت‌ خورده‌است.
.
منبع: روزنامه اصفهان زیبا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.