بایسته‌های پرورشی در مدارس

اگر همکاران عزیز ما در آموزش و پرورش در پی مقایسه حقوق و امکانات خویش با دیگر مستخدمان دولتی باشند، نه‌تنها راه به جایی نمی‌برند، که ادامه سال‌های خدمت‌ِشان هم با ناامیدی و افسردگی سپری خواهدشد.

همین که در پرورش و تعالی نسلی از مدیران و نخبگان کشور مشارکت و سهم داریم، به همراه اجر معنوی چنین شغلی کفایت امیدبخشی دارد که با آلاف و الوف قابل ارج‌گذاری نیست.

هیچ‌کس در فداکاری و سخت‌کوشی معلمان تردیدی ندارد، و بی‌شک یکی از حلال‌ترین درآمدها اکنون از آن این عزیزان است. مشکل و چالش کنونی پیش روی معلمان به‌روز نبودن ابزار‌های آنان برای مقابله با سیل شبهات و نفاق‌افکنی‌ها و سمپاشی‌های مغرضانه است.

معلم امروزی بایست با خواندن مرتب و همیشگی کتاب و روزنامه و داشتن تازه‌ترین اطلاعات علمی و تربیتی، نیرویی تازه‌نفس و‌ چابک در مبارزه با آلودگی‌های ناشی از روزمرّگی و هیجان‌های کاذب و اداهای ناشی از روشنفکری دروغین باشد.

این که بتوان مشکلاتی مانند موادمخدر و فساد و ‌… را از سطح جامعه کاملا پاک‌کرد، امری آرمانی و رویایی و تقریبا ناممکن است. اما می‌توان با آموزه‌ها و ابزارهای تربیتی، از رشد وحشیانه این مفاسد پیش‌گیری کرد و برای آنان‌که دل در گرو راستی و درستی سپرده‌اند، حریم امن فراهم کرد.

آموزه‌های تربیتی امام حسین (ع) به‌ویژه در کربلا می‌‌تواند سرمشق همیشه‌ تازه‌ای برای مربیان فرهنگی باشد که به‌رغم شبهه‌افکنی‌ها همچنان قابل دسترس و استناد است.

کوشش امام (ع) در تربیت یارانی با مشخصات ظاهری متفاوت و ناهمگون، اما کاملا آراسته به فضایل معنوی گویای موفقیت امام در پرورش و تربیت یاران خویش است.

عبدالرضا مدرس‌زاده ــ کانال پژواک روشنگری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.