با مشارکت همگانی بازار کاشان شایسته ثبت در فهرست میراث جهانی خواهد شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی شهرستان کاشان:

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی شهرستان کاشان از تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان تمامی صنوف، بازاریان، شهرداری، اداره اوقاف و میراث فرهنگی برای احیا، باززنده‌سازی و رفع مشکلات بازار خبر داد.
به گزارش روابط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، در بازدید احمد دانائی‌نیا از مجموعه تاریخی بازار کاشان و در دیدار با نمایندگان صنوف مختلف، خواهان مشارکت همگانی برای ساماندهی و احیای این مجموعه ارزشمند تاریخی شد.
احمد دانائی‌نیا، در جمع نمایندگان صنوف مختلف بر برگزای کارگاه‌های مختلف آموزشی برای بازاریان و شهروندان تأکید کرد و افزود: تشکیل پایگاه پژوهشی مجموعه بازار تاریخی کاشان امری ضروری است که در حال رایزنی با مدیریت امور پایگاه‌های وزارت متبوع جهت اخذ مجوز هستیم.
وی ادامه داد: قرار گرفتن کاشان در مسیر جاده ابریشم از یک سو و همجواری با دو پایتخت‌نشین دوره صفوی و قاجار در طول تاریخ از سویی دیگر، بسترهای فراوانی را برای کاشان و بازار آن فراهم آورده و همین موضوع سبب شده تا مقیاس آن در سطح بین‌المللی مطرح باشد.
وی با اذعان بر این نکته که وضعیت بازار کاشان نشان دهنده قابلیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‌ در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است، ادامه داد: این بازار در طول تاریخ، حیات داشته اما امروزه به دلایل مختلف با مجموعه‌ای روبرو هستیم که توان لازم را برای ادامه حیات ندارد.
دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر گفت: این بازار هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ منظری و دخل و تصرفاتی که در بعضی از فضاهای آن انجام شده، دچار خسارت‌های فروانی شده و چون امروزه نگرش صرف اقتصادی بر آن حاکم است، هویت های کالبدی و فراکالبدی آن در سوداگری ها دگرگون و در پاره‌ای موارد محو شده است.
عضو هئیت علمی گروه معماری دانشگاه کاشان ضمن ابراز تاسف از اینکه بازار کاشان شأنیت لازم را ندارد تاکید کرد: مشارکت و هم اندیشی برای احیای دوباره این مجموعه ارزشمند تاریخی امری ضروری است.
احمد دانائی نیا در پایان اذعان داشت: برای شروع کار با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، ساماندهی قسمتی از بازار که شامل کف‌سازی، مرمت جداره‌ها، نورپردازی و هرآنچه موجب احیا شود را به عنوان الگو انجام خواهیم داد تا سرمایه گذاران و بازاریان برای مشارکت و سرمایه گذاری رغبت بیشتری داشته باشند.

یادآور می شود: بازار تاریخی کاشان در دوره آل‌بویه و سلجوقی ساخته شده و از قرن هفتم تا اواخر دوره قاجار ادامه داشته اما اوج شکوه و زیبایی آن به دوره صفویه باز می‌گردد. بازار تاریخی کاشان به طول سه کیلومتر شامل بنا‌های مختلف از جمله چند تیمچه (بازارچه)، بازار میانچال، آب انبار، مسجد و مدرسه، راسته اصلی و راسته‌های فرعی، امامزاده، کاروانسرا و حمام است. در مجموعه بازار کاشان علاوه بر راسته بازار‌های اصلی نظیر مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، بازارچه‌های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام‌ها و آب انبار‌های متعددی وجود دارد که هر یک از آن‌ها در دوره‌ای خاص ساخته شده‌اند.
مجموعه تاریخی بازار کاشان با معماری ایرانی – اسلامی در ۸ شهریور ۱۲۸۸ با شماره ۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

انتهای پیام/حسنی

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.