بحران آب؛ خشک‌سالی است یا خشک‌مغزی

کشور ایران در منطقه بیابانی و نیمه‌بیابانی جهان قرار گرفته، و همیشه مساله آب مشکلات و غوغاهایی در زندگی شخصی مردمان ایران زمین داشته‌است. از دوره پهلوی دوم، تا کنون دخالت‌های نا بخردانه مسوولان و مشاوران سبک مغزشان، مساله آب را بحرانی کرده است.

چندی است در کشور و به‌ویژه استان اصفهان، بحران آب مشکلاتی را برای مسوولان کشور و شخص استاندار ایجاد کرده‌است و معاون اول رییس‌جمهور و استاندار اصفهان هم عده‌ای را در قالب کارگروه بحران آب دور هم جمع کرده‌اند.
برهمه مبرهن است که این کارگروه‌ها پر هستند از مشاورانی که همیشه تابع نظر مقام مافوق هستند. بیشترین اتلاف منابع آبی در بخش کشاورزی و مصارف خانگی است و صنایع کمترین اتلاف منابع آبی را دارند.

«رسول‌ زرگرپور» استاندار سابق اصفهان، در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد معاون امور آب وزرات نیرو بود. جالب این است که او با تخصص بالای خود، مساله بحران آب را محصول کارخانجات، صنایع آب‌بر در استان اصفهان معرفی کرد و افاضه فرموده بودند که من تمامی صنایع فولاد اصفهان را با یک شاخه گل تقدیم می‌کنم.

او با تجاهل، مساله بحران آب را به بخش صنعت مربوط کرد که کمترین مصرف را دارد. او یک دهه برای آب کشور و استان اصفهان تصمیم‌گیر بود. آیا «محسن مهر علیزاده» هم خلف صالحی برای رسول زرگرپور است؟

برای برون‌رفت از مساله بحران آب چند راه‌کار منطقی و زودباز ده وجود دارد که عبارتند از:
1 – تمامی چاه‌های غیر مجاز ضمن پلمپ، و تخریب گردند. تعداد بسیار زیاد چاه‌های غیر مجاز در بخش کشاورزی و در کارحانجات صنعتی غیر مرتبط با آب حفر شده‌اند. کار خانجات صنایع فرش و ریسندگی و بافندگی در شهرهای کاشان و آران و بیدگل نمونه‌های مستندی از وجود این چاه‌های غیر‌مجاز هستند.

2 – مزارع کشاورزی که تبدیل به مناطق مسکونی شده‌اند باید تبدیل به روستا شوند و چاه کشاورزی آنان پلمپ و تخریب گردد. مزرعه «مسلم‌آباد» و «یحیی‌آباد» واقع در میدان ارغوان آران و بیدگل، جنب ریل راه‌آهن کاشان با تلاش مسوولان وزرات کشور و فرمانداری آران وبیدگل نمونه اول این طرح می‌توانند باشند. مسوولان تقسیمات کشوری وزرات کشور باید از فربهی به چالاکی روی بیاورند.

3 – مزارع کشاورزی در حریم و محدوده‌های شهری تبدیل به سکونت‌گاه های غیرمجاز و بعضا جرم‌خیز شده‌اند. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ضمن شناسنامه‌دار کردن این سکونت‌گاه‌های غیر‌مجاز باید مقدمات پلمپ و تخریب چاه کشاورزی آنان را فراهم کنند. در اطراف اکثر شهرستان‌های کشور تعداد زیادی از مزارع به محل‌های نامناسب تبدیل شده‌اند.

4 – مدیران و کارکنان ستادی معاونت امور آب وزرات نیرو و سازمان‌های آب منطقه‌ای در چالاکی نیروهای ستادی وزرات کشور و شورای امنیت ملی و شوراهای تامین استان و شهرستانها کشور می‌توانند نقش فعالی داشته باشند. و چاه‌های غیر مجاز را به این مراکز تصمیم‌ساز کشور معرفی نموده و شرح فعالیت خود را رسانه‌ای کنند. تا اتهام سستی و سهل‌انگاری و فربهی را از خود بزدایند.

5 – رصد اطلاعاتی دستگاه‌های موازی وزرات اطلاعات که با شناسایی مطلوب جاسوسان محیط‌زیست که با مطالعات حول محور بحران آب و خشک‌سالی قصد آسیب به کشور داشتند، باز‌داشت کردند، این بار می‌توانند تور اطلاعاتی خود را برای شناسایی چاه‌های غیرمجاز در کارخانجات صنعتی غیر مرتبط با آب و چاه‌های غیرمجاز کشاورزی پهن کنند و خیانت‌کاران به کشور را ضمن رسوایی به مجازات برسانند.
حسن خوش چشم آرانی / عضو هیئت علمی دانشگاه و رونامه‌نگار. وبلاگ جوان کویر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.