بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی تاریخ شهر کاشان

محور کمربندی بلوار ملاصدرای کاشان به قطب راوندی، از مسیرهای شریانی اصلی شهر و در راستای محور ترانزیت با حجم ترافیک محلی، دسترسی به‌خصوص جا‌به‌جایی بالاست که در اکثر موارد به قول علمای ترافیک دارای حجمی در سطح «سرویس E» به‌خصوص در محدوده بلوار «شهید خادمی» تا تقاطع «شهید معمار» است. (به این معنا که میزان تقاضا به حد ظرفیت می‌رسد و هر نوع گرفتگی و مانع در جریان ترافیک مانند ورود سایر وسایل نقلیه از طریق ورودی‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر کاربرات می‌گردد)

بله! جولان بیس از ۱۰ هراز خودرو سواری در هر مسیری مانند حد فاصل میدان «شهید منتطری» تا میدان ولیعصر، نتیجه‌ای جز ترافیک شدید به‌همراه نمی‌آورد.
به این مشکل ترافیکی دردسر تداخل گردش‌های ورودی بلوار مطهری و میدان ولی‌عصر و همچنین خیابان کارگر در میدان منتظری را اضافه کنید، که طبیعتا با پدیده‌های انسداد مسیر و بالا رفتن آمار تصادفات در این میدان‌ها از یک‌سو، و انتقال ترافیک به معابر منتهی به آن‌ها به‌خصوص ابتدای بلوار قطب راوندی همراه می‌شود.

آن‌چه گفته شد، به نظر دلایل کافی برای یک چاره‌اندیشی در فرایند ترافیک ایجاد می‌کند. یک تصمیم بزرگ برای بازکردن این گره به‌ظاهر کور. ضرورتی که پس از مطالعات مهندسی انجام‌شده و طبق طرح جامع و تفصیلی شهر، پروژه ایجاد مسیر غیرهم‌سطح مبتنی بر محل تقاطع سه‌گانه: بلوار شهید معمار با بلوار قطب راوندی، میدان ولی‌عصر و میدان شهید منتطری را در دستور کار دوره جدید مدیریت شهری قرار داد.
در نهایت مرحله طراحی اجرای زیرگذری به طول ۱۸۰۰ متر از تقاطع معمار، تا ابتدای بلوار خلیج فارس، با رعایت جلوگیری از حرکت‌های سینوسی و عدم تخریب منظر شهری آغاز شد، که در حال حاضر روند مطالعه و طراحی فاز یک طرح به اتمام رسیده و نقشه‌های فاز دو و اجرایی آن در حال انجام است.

در این پروژه، ایجاد یک محور عبوری به‌صورت دو باند رفت، و دو باند برگشت در نظر گرفته‌شده که در میانه مسیر با عرض ۲۱ متر به‌صورت پایین‌گذر و حفظ عرض ۱۲/۵ متر، در هر طرف در محورهای هم‌کف، برای مسیرهای محلی و دسترسی طراحی شده که از امکان پارک حاشیه‌ای در مراکز تجاری نیز برخوردار است. همچنین در دو مقطع، بین میدان ولی‌عصر تا تقاطع شهید معمار و نیز بین میدان ولی‌عصر و میدان شهید منتطری، امکان مسیر دسترسی از کندرو کناری به مسیر زیرگذر و برعکس، با رمپی به عرض ۴/۵ متر وجود دارد.

شاخص‌ترین خصوصیات این پروژه آن است که ضمن حفظ عرض موحود فعلی، باعث افزایش ظرفیت سواره‌رو در پایین گذر به عرض ۲۱ متر می‌شود.
به بیان ساده‌تر، انجام این پروژه، موجب تسهیل دسترسی‌ها و افزایش ایمنی، سرعت طرح، ظرفیت عبوری و همچنین کاهش تصادفات و صدمات ناشی از نقاط تداخلی و گره ترافیکی و تاخیرهای زمانی می‌شود.

در برآورد اولیه، تنها درخصوص تاخیرها و زمان سفرهای صرفه‌جویی شده، سالانه ۵ میلیارد تومان از هرینه‌ استفاده‌کنندگان کاسته شده، و عملکرد بسیار مثبتی در رفع ترافیک کریدور شرقی شهر کاشان خواهد داشت.

البته از یاد نمی‌بریم، انجام این پروژه، تکه‌ای از پازل اجرای رینگ اول ترافیکی شهر کاشان است. رینگی که از محور بلوار معمار شروع‌شده، و در ادامه پس از قطع بلوار قطب راوندی به سمت میدان نوش‌آباد ادامه یافته و در نهایت به رینگ شرقی متصل می‌گردد.
منبع: دوهفته‌نامه سیلک ارگان شهرداری کاشان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.