تلاش شهرداری بازآفرینی قدیمی‌ترین محله مشکات/ آزادسازی 95 درصد خیابان انقلاب

علی پیراینده، شهردار مشکات خبر داد:

شهردار مشکات از تصویب طرح جامع اقدام مشترک بازآفرینی محله مسجد جامع مشکات در ستاد بازآفرینی شهرستان کاشان خبر داد و گفت بر اساس این طرح  هرکدام از ادارات شهرستان موظفند رفع مشکلات این محله را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

علی پیراینده در گفتگو با مشکات آنلاین گفت:  بر اساس این طرح، برنامه‌ای تدوین می‌شود که تمامی جوانب و مسائل آن منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد و همه دستگاه‌های مرتبط برای بازآفرینی اقدام می‌کنند؛ این دستگاه‌ها لزوما دستگاه‌های دولتی نیستند و شامل نهادهای اجتماعی و مردمی نیز می‌شود.

بر اساس گفته شهردار مشکات، از اولین کوچه پس از مسجدالمهدی مشکات تا کتابخانه حضرت ولی‌ عصر(عج) به عنوان محله مسجد جامع شناخته شده است.

پیراینده گفت: بخشی از هزینه‌های بازآفرینی محله مسجد جامع را اداره راه و شهرسازی پرداخت می‌کند. همچنین این اداره مکلف به تصویب نیازهای محله در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای‌ عالی است. اداره میراث فرهنگی نیز مکلف به مرمت و ثبت آثار تاریخی ارزشمند این محدوده شده است. طبق قانون اداره آب باید بودجه مخصوصی را برای جایگزینی لوله‌های فرسوده در این محله اختصاص دهد‌. اداره برق هم باید تیرهای برق را در این محله جابه‌جا کند و سایر ادارات نیز به همین منوال باید به انجام وظایف مشخص شده بپردازند.

شهردار مشکات تاکید کرد: این اقدامات جزء وظایف ادارات است، اما با آمدن آن در این طرح، بودجه اختصاصی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

او گفت: در این برنامه ما به دنبال دریافت تسهیلات ویژه برای احیاء سنتها و هنرهای بومی و محلی منطقه هستیم. همچنین اصلی ترین کار شهرداری در همین راستا این است که خیابانی به عرض ۲۰ متر و طول 600 متر  از میدان بهداشتی تا مسجد جامع، از مسجد جامع تا میدان چهارده معصوم و از میدان چهارده معصوم تا چهارراه خیابان شهیدان باغبانی احداث کند.

پیراینده گفت: احداث این خیابان جزء یکی از برنامه‌های اصلی طرح هادی روستایی نیز بوده و از زمان احداث شهرداری تاکنون به قیمت روز، تقریبا 24 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. اکنون نیز 95 درصد از پلاک‌های این مسیر آزاد شده و تا پایان سال جاری مابقی پلاک‌ها نیز از طریق توافق و یا اقدام قضائی آزادسازی می‌شود.

او ادامه داد: در این دوره 44 متر مربع از حمام ، 1191 متر مربع از ملک آقای سید حسین حسین پور ، 1105 متر مربع از ملک دکتر پارسا ، 28 متر مربع از ملک خانم نرگس قنبر زاده، 145 متر مربع عرصه و 135 متر مربع اعیان از ملک آقای محمد احمدی و خانم فایزه آقایی توافق شده است. 270 متر مربع نیز ملک وراث غفوری رفع خطر و تخریب گردیده و مقدمات توافق با وراث مرحوم روح پیکر به مساحت 300 متر مربع ، وراث شبانی 188 متر مربع و ملک متعلق به آقایان غلامی، عبدالهی، طحانی و فریدونی به مساحت ؟؟ متر مربع و آقای غلامرضا عبدالهی 151 متر مربع ، ملک متعلق به وراث مرحوم سید جلال حسین پور 180 متر مربع و ملک متعلق به وراث مرحوم سید رضا حسین پور 180 متر مربع و ملک متعلق با آقای حسن سلمانی 68 متر مربع مهیا شده و در حال طی مراحل قانونی و امضا است. در مورد دو ملک متعلق با خانم سلمانی و وراث سلیمی نیز اقدام قضایی انجام شده و به محض وصول احکام ، اقدام لازم انجام خواهد شد. با تعدادی از مالکان نیز گفتگو های اولیه انجام شده و ان شا الله توافق انجام خواهد شد.

پیرینده افزود: پس از آزادسازی این خیابان، سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات خود را انجام خواهند داد. پیش‌بینی ما این است که برنامه اقدام جامع مشترک تا یک سال آینده اتفاق بیافتد. البته شهرداری تنها در این محله بسترساز است و این مردم هستند که می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

شهردار مشکات گفت: من اگر شهروند بودم سعی می‌کردم برخی از نیازهای شهر را در این محور پوشش دهم. این محور بر اساس اصول و قواعد ترافیکی جمع کننده و پخش کننده است. بالطبع در این محور تردد افزایش می‌یابد. امکان دارد با اجرای پروژه‌های شهرداری قیمت املاک آن نیز تا سه‌ یا چهار برابر افزایش یاید و این امر ارزش افزوده‌ خوبی برای مالکان این منطقه خواهد داشت.

پیراینده تصریح کرد: متاسفانه پیش‌تر برای احیاء این منطقه، بخش زیادی از بافت تاریخی شهر تخریب شده است. به غلط در سی سال گذشته گمان کرده‌اند که با تخریب این بافت، می‌توانند به مشکات حال و هوای شهری ببخشند. به جرأت می‌توان گفت یکی از بهترین بافتهای عصر قاجار منطقه کاشان در سی سال گذشته در این منطقه تخریب شده است.

وی افزود: احیاء منطقه قدیمی مشکات، به همراهی همه مردم و دستگاه‌ها نیازمند است و طرح اقدام مشترک، فرصت طلایی را برای زنده کردن این منطقه، در اختیار مشکاتی‌ها قرار داده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.