تکرار فرصت‌سوزی یا وفاق برای طرحی نو

مهدی آریا: طرح افزایش نمایندگان مجلس که  پس از طی مراحل مختلف به صحن علنی مجلس راه یافته بود با ۱۵۰ رای مخالف و ۹۸ رای موافق و ۷ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس نرسید.

 

با تصویب این طرح، یک نماینده به حوزه اصفهان و یک نماینده هم به حوزه کاشان و آران بیدگل افزوده می‌شد و آران و بیدگل از حوزه کاشان جدا و می‌توانست نماینده‌ای مستقل در مجلس داشته باشد.

 

 

جدایی و تفکیک حوزه‌های انتخاباتی دو شهرستانی که از لحاظ تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، جمعیتی و غیره دارای اشتراکات و در هم تنیدگیهای فروانی هستند با طرح استان اصفهان شمالی که به دنبال همگرایی چندین شهرستان در شمال استان اصفهان با محوریت این دو شهرستان است در تضاد بود و این ابهام و سوال بزرگ را به وجود می‌آورد که بالاخره آقای ساداتی نژاد به دنبال همگرایی منطقه ای هستند یا واگرایی؟!

 

 

اگر به دنبال استان شدن شهرستان‌های شمالی استان به مرکزیت کاشان است، بالتبع باید به دنبال دو نماینده مشترک برای حوزه کاشان و آران و بیدگل می‌بود و با افزایش نمایندگان این حوزه به دو نفر، هم باعث بالا رفتن جایگاه این حوزه بین حوزه های دیگر شمال استان اصفهان که هر کدام از آنها دارای یک نماینده هستند، می‌شد و هم قدرت چانه زنی در سطوح استانی و کشوری را بالاتر می‌برد.

 

باید از آقای نماینده پرسید که با چه استدلال و منطقی هم پیگیر طرح استان اصفهان شمالی بوده و هم پیگیر جدایی نمایندگان دو شهرستان همسایه و کلیدی در طرح استان اصفهان شمالی.

 

نکته دیگر آنکه، طرح افزایش نمایندگان به دلایل متعدد از جمله منافات با اصول قانونی از جمله اصل ۷۵ قانون اساسی و همچنین شرایط کلی کشور با نظر اکثریت قابل توجه نمایندگان مجلس رد شد و طرح تشکیل استان اصفهان شمالی هم که در آستانه انتخابات مجلس و با مانور تبلیغاتی زیاد از طرف وی و حامیانشان در جامعه فریاد زده می‌شود دارای همان اشکالات و موانع است.

به نظر می‌رسد که اگر اشکالات این طرح برطرف نشود به احتمال زیاد، در صحن مجلس به سرانجامی مشابه طرح افزایش نمایندگان دچار شود؛ سرانجامی که می‌تواند فرصت استان شدن کاشان را هم مانند فرصت افزایش نماینده این منطقه بسوزاند.

 

شکست طرح افزایش نمایندگان در شرایط کنونی کشور قابل پیش بینی بود و هر تحلیلگری با توجه به شرایط کنونی کشور، تحریم‌ها و جنگ اقتصادی ابرقدرتها با ایران، به این نتیجه می رسید که دولت و مجلس با طرح های هزینه بر مخالفت می کنند و اینکه چرا آقای نماینده در شرایط کنونی اینگونه عمل کرد، جای پرسش دارد. اما پرسش اساسی تر آن است که آقای ساداتی نژاد برای جلوگیری از شکست احتمالی طرح استان شدن چه چاره ای اندیشیده است؟ آیا قرار است همچنان با ایجاد هیجان اجتماعی و مانور گسترده تبلیغاتی همان راه سابق را در پی بگیرد و در آخر هم با زدن توئیتی که من می خواستم بشود ولی دولت و نمایندگان مجلس مخالفت کردند تقصیر را به گردن دیگران بیندازد و یا برنامه ای جدید دارد.

 

به نظر نمی رسد اینبار مردم کاشان و آران و بیدگل، به سادگی از هزینه شدن فرصت آرزوی دیرینه شان در استقلال و جدایی از استان اصفهان بگذرند. باید نشست و دید تصمیم نماینده چه خواهد بود؟ ادامه مسیر شکست یا طرحی نو همراه با وفاق عمومی و بهره گیری از نظرات صاحب نظران از همه جریانها و گروه های مردمی و سیاسی دو شهرستان.

2 نظرات
  1. سلمان می گوید

    اصل 75 قانون اساسی با این قانون منافات ندارد بلکه هر طرحی باید معلوم باشد از کجا باید هزینه اش تامین شود.
    استان کاشان برای خودش بودجه دارد.
    همین درآمدهایی که با آب خنک اصفهان همراه میشود همان بودجه استان کاشان خواهد بود.

  2. کاشانی می گوید

    🔴 تاریخ همیشه برای حسرت خوردن جای خالی دارد

    🔸در روزهای نخست هفته جاری بالاخره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس که براساس اصل 64 قانون اساسی هر 10 سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها می توان حداکثر 20 نماینده به تعداد نمایندگان اضافه کرد و در سال 95 تحویل هیات رئیسه داده شده بود در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از نقد و بررسی برای پنجمین بار با مخالفت دولت با رأی نمایندگان به سرنوشت مشابه دوره‌های گذشته روبه رو شد.

    🔸در این طرح به دلیل استقلال حوزه انتخابیه آران و بیدگل از کاشان در صورت تصویب، با موافقان و مخالفانی در دو منطقه همراه شد. از یک طرف عده ای حمایت کرده و تصویب آن را موجب پیشرفت و توسعه منطقه می دانستند و گروهی با برداشتن علم مخالفت آن را فرصتی مهیا برای حمله به نماینده مردم که به دلیل درخواست دیرینه موکلانش پیگیر این موضوع شده بود دانستند.

    🔸اخیرا نیز فردی با گرفتن ژست نقد با حمله به دکتر ساداتی نژاد استقلال آران و بیدگل از کاشان را مانع استان شدن کاشان عنوان کرده و با داستان سرایی در صدد اختلاف افکنی میان دو شهرستان برآمده است!

    🔸در پاسخ به این منتقد که معلوم نیست چرا هر وقت نماینده مردم کاری انجام می دهد حتما باید با آن مخالفت کند و تا دیروز علیه طرح استان شدن کاشان قلم می زد؛ باید عنوان کرد برعکس آن چیزی که در نوشته خود مطرح کرده است نه تنها استقلال آران و بیدگل از کاشان مانع استان شدن آن نیست بلکه می تواند این مهم را سهولت نیز ببخشد.

    🔸فراموش نمی کنیم در چند ماه اخیر که طرح استان اصفهان شمالی در مجلس اعلام وصول شد چه تعداد مصاحبه ها که از نماینده های شهرستان های دیگر توسط همین رسانه هایی که یادداشت این فرد را منتشر کرده اند بازنشر داده شد و از مخالفت آنان با این طرح خبر دادند.

    🔸حتی در مصاحبه ای به گزافه عنوان شد تنها دکتر ساداتی نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل پیگیر این موضوع است و اوست که فقط موافق این طرح است. حال باید از این جناب پرسید آیا اگر آران و بیدگل نماینده ای مستقل در مجلس داشته باشد نمی تواند در رایزنی ها و پیگیری ها کمک رسان نماینده کاشان باشد که دیگر شاهد چنین تیتر زدن هایی از جانب رسانه های همفکر ایشان باشیم؟ یا به گونه ای در استان توسط مخالفان ارتقا منطقه مطرح شود که تنها کاشان است که خواهان جدایی از اصفهان است و دیگر شهرستان ها با آن مخالف هستند.

    🔸این به اصطلاح منتقد گویا حس نقد و خنثی کردن زحمات نماینده، او را دچار پارادوکس شخصیتی کرده است. چرا که از یک سو کاشان را شایسته استقلال از اصفهان به دلیل آن چیزی که بی توجهی استان به کاشان و سنگ اندازی های آن در برابر پیشرفت و توسعه کاشان می داند، ولی خود نسخه ای مشابه رفتار استان در برابر کاشان، برای آران و بیدگل می پیچید و پیشنهاد می کند، حال آن که آران و بیدگل به جایگاهی رسیده است که قانون اساسی کشور حق استقلال و اعطای نماینده مستقل برای آن شهرستان قائل شود و این مطالبه 20 ساله مردم آن است و نماینده نیز سخنگو و پیگیری کننده مطالبات بحق مردم در مجاری قانونی است.

    🔸به جناب منتقد پیشنهاد می شود به جای توصیه به ادامه کینه ورزی ها که به نوعی رفتار اصفهان در برابر شهرستان های اطراف را یادآوری می کند این چنین فرصت سوزی نکند و با کوبیدن بر طبل نفاق و اختلاف در این فرصت بی نظیر به دست آمده برای پیشرفت هر دو شهرستان، عامل سنگ اندازی در برآورده شدن هر دو آرزو نشوند چرا که تاریخ همیشه برای حسرت خوردن جای خالی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.