جلسه پرسش و پاسخ با شهردار کاشان و حاشیه‌های آن

محمد تکبیرگو در یادداشتی با عنوان «مروری بر حاشیه‌های جلسه پرسش و پاسخ با شهردار کاشان» نوشت: نگارنده این مطالب، فارغ از مرزبندی‌های مخالف و موافق این روزها در اجرای پروژه زیرگذر، بر اساس تجربیات پنج سال فعالیت در شهرداری تهران و نیز شهرداری مشکات، در این مورد اظهارنظر می‌کند. با این امید که در تنویر افکار عمومی هرچند کم، مؤثر باشد.

اجرای طرح زیرگذر بلوار راوند مدخل و کمربندی از ابتدای شروع آن، رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته بود و انجام آن به‌نوعی «برتری جناحی» در اذهان عمومی و خواص تعبیر شد. به‌تبع، موافقین و مخالفین عموماً از دیدگاه‌های غیرتخصصی به این موضوع وارد شده و متأسفانه بر همین روال دسته‌بندی‌ها و فضاهای مثبت و منفی تاکنون نیز ادامه داشته است.

موافقین طرح به‌جای دفاع عالمانه و تخصصی، با جبهه‌گیری نسبت به گذشته شهرداری و رد چند طرح اجرا شده در دوره قبل شهرداری و بی‌فایده قلمداد کردن آن‌ها نتیجه می‌گیرند که انجام این طرح به پیشرفت کاشان کمک کرده و حتی گفته می‌شود که مسیر استان شدن کاشان را نیز هموار خواهد کرد. در مقابل نیز مخالفین اجرا نیز به نمایشی بودن طرح و تبلیغات برای اهداف سیاسی اشاره دارند که البته این نظرات مربوط است به عموم مخالفین و موافقین نه همه آن‌ها.

به اعتقاد بنده، خارج از پشتک‌وارو زدن‌های بعضی مسئولین، این اختلاف که هر روز زیادتر شده و مثل همیشه و اختلافات گذشته در شهرستان آسیب جدی به توسعه کاشان می‌زند، می‌بایست توسط دلسوزان و بزرگان مدیریت شده و کاهش داده شود.

بنده بر این باورم اجرای پروژه‌هایی از این قبیل، محتاج تهیه طرح‌های کارشناسی و همه‌جانبه است. کوتاهی عمر مدیریت‌ها سبب می‌شود که بسیاری از طرح‌ها با دید اجتماعی، سیاسی و حتی لحاظ صرفه اقتصادی تهیه نشده و فقط توجیهی برای اجرا باشند. بر این باورم در این طرح نیز به این مقولات کمتر توجه شده است.

حالا پرسش‌های اساسی در این شرایط اقتصادی این است که آیا طرحی جایگزین و با هزینه کمتر می‌شود انجام داد؟

آیا با اجرای این طرح مشکل ترافیک کاشان حل می‌شود یا با بودجه این طرح می‌شود مشکل سایر گره‌های ترافیکی شهر را حل نموده و به نتایج کلی‌تری در برآیند عملکرد این دوره رسید؟

به اعتقاد بنده حتی در صورت توجیه تمامی هدف‌های طرح، تأمین هزینه اجرای آن از محل سایر منابع مالی شهرداری‌ها نظیر اعتبارات دولتی، تسهیلات، اوراق بهادار و… با دید فرا منطقه‌ای قابل دست یافتن است.

در پایان از شهردار محترم و شورای محترم شهر کاشان به‌عنوان یک شهروند که دغدغه پیشرفت منطقه را دارد عاجزانه درخواست می‌کنم تا با بررسی مجدد طرح و کاستن از ضعف‌های آن و شفاف‌سازی در همه اهداف طرح به‌خصوص توجیه مالی و اقتصادی، به نتیجه‌ی درست در خصوص این امر دست‌یافته و اطمینان سرمایه‌های اجتماعی را بیش از این تخریب نکنند.

ان‌شاءالله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.