حجت‌الاسلام و دروازه‌بان

در آستانه فرا رسیدن‌ماه محرم و ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام، در محافل گوناگون اخباری از قراردادهای کلان برخی سخنرانان مطرح و‌ نامدار به گوش می‌رسد که انسان را به درنگ و تامل و البته حیرت وامی‌دارد.

اخیرا شنیدم روحانی دانشمند و خوش‌آوازه‌ای برای دهه اول محرم مبلغی بین سی تا پنجاه میلیون (نقل‌ها متفاوت است) درخواست کرده است و امنای محترم آن هیات هم پذیرفته‌اند.

این سخنران محترم که به مدد فضای مجازی برخی لطایف و اشاراتشان دست به دست می‌شود، گاهی از «پهلوی» اول در کشیدن راه‌آهن به نیکی یاد می‌کند و‌گاهی مدافع نظام است که خود مثل اعلای موج‌سواری و مطابق پسند مجلس _ و نه بر اساس باور خود سخن‌گفتن _ است.

جالب توجه این که وقتی دعوت‌کنندگان از ایشان درخواست تخفیف کرده‌اند، فرموده‌اند: یک‌دروازه‌بان فوتبال برای گرفتن چند توپ، میلیاردی پول می‌گیرد؟ این‌که مبلغی نیست. (شبی چند میلیون برای جلب توجه مردم به اهل بیت‌علیهم‌السلام!!!).
***
دامن سخن خویش را با این چند نکته فراهم می‌چینیم:
۱- چه شده است که پس از چهل سال، ارزش‌مداری اکنون تراز کار روحانی محترمی چون ایشان، دروازه‌بان فوتبال است نه شیخ مفید و نخودکی و راشد و بهجت‌ها؟!
بهتر نبود کاری می‌کردید که آن‌ورزش‌کار هم با اقتدا به روش و سنت دینی شما و امثال شما مجاب می‌شد که به احترام مردم کم‌درآمد، قرارداد میلیاردی نبندد؟

۲- آن ورزش‌کار با قرارداد میلیاردی که با پول خمس و شهریه امام زمان عجل‌الله فرجه‌الشریف درس نخوانده است که اکنون تعهدی دینی ناظم رفتار او باشد.

۳- همچنین این ورزش‌کار عزیز لباس مبارک امام صادق سلام‌الله‌علیه را به تن ندارد و نماد دین‌داری و معنویت‌گرایی و اشاعه‌دهنده روحیه تقوا و قناعت نیست و به قولی از او شاید چندان توقعی نیست.

۴- آن ورزش‌کار عزیز از روز نخست تمرین، در آرزوی همین قرارداد میلیاردی پا به‌توپ می‌شد ولی نمی‌شود گفت روحانی دانشمند ما از اوان طلبگی در حجره‌های حوزه علمیه آرزوی رسیدن به آلاف و الوف را در سر داشته است که کلا نقض غرض است.

۵- از این‌ها گذشته با اخذ این مبالغ کلان قرار است در دهه عاشورا به مردم چه بگوییم؟ بگوییم ای مردم فریب گندم ری نخورید؟ قناعت کنید؟ به شیوه مولای متقیان علیه‌السلام زیست کنید؟
آیا با این مبالغ مصداق این بیت شیخ اجل نخواهیم بود که:
ترک دنیا به مردم آموزند
خویشتن سیم و غله اندوزند

پایان سخن این‌که در روزگاری که برخی ورزش‌کاران و هنرمندان و دیگر افراد تاثیرگذار جامعه در حال تهیه شیرخشک برای کودکان محروم و ساختن خانه برای زلزله‌زدگان هستند (موفق یا ناموفق) درز اخباری این‌چنین، به معنی عقب‌ماندن روحانیت عزیز با همه سابقه درخشان‌و وظایف سنگین از دیگر الگوهای موفق و بزرگ‌نمایی شائبه تنها‌گذاشتن مردم در این برهه حساس و آزار‌دهنده گرانی و بی‌کاری و کم‌درآمدی نخواهد بود؟
به قول حافظ اهل راز
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند
والسلام
دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده کانال پژواک روشنگری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.