حوض بی‌سامان تیمچه بخشی

مهدیار زمزم: چند باری آقای اصالت، یکی از حجره‌داران تیمچه بخشی جلوی من را گرفته و از وضعیت حوض تیمچه شکایت می‌کند.

می‌گوید شما که خبرنگاری و اینجا رفت و آمد داری یک کاری بکن. حق دارد.

در دوره آقای ناظم‌رضوی آمدند کف‌فرش تیمچه را درست کردند و حوض را با سنگ‌های دورچینش از زیر خطایی‌ها درآوردند. در دوره آقای ابریشمی‌راد هم با همکادی میراث فرهنگی، بام بخشی اندود شد؛ اما کسی در این سال‌ها سراغ حوض را نگرفت.

هیچ‌کس همت نکرد سنگ‌های سالم، اما جدا افتاده حوض این تیمچه بی‌نظیر را به همدیگر وصله‌پینه کند. قطعا ترمیم این حوض بسیار کوچک‌تر و راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از کاهگل کردن بام، درست کردن رسمی‌بندی‌ها و ترمیم نقاشی‌های این کاروانسراست.

شاید چون این کار کوچک به چشم نمی‌آید و نمی‌شود در بوق و کرنا کردش، کسی به آن محل نمی‌گذارد. آقای اصالت می‌گوید چندین بار وعده داده‌اند که برای درست کردنش می‌آیند و خبری ازشان نشده است.
مسئولان میراث فرهنگی! مدیران شهرداری! من نمی‌دانم علت این تأخیر طولانی در اتمام کار چیست؛ ولی حتما باید سنگ‌ها یکی یکی از بین‌ بروند یا ناپدید شوند تا به فکر بیفتید؟! حوض هست و سنگش هم هست، پس چرا پشت گوش می‌اندازید؟ نکند باید خیرین جمع شوند و مجمع خیران میراث فرهنگی تشکیل شود و… تا سنگ‌ها سر جایشان نصب شوند؟!

در همین بازار کاشان هنوز کاشی‌های زیبا و منحصر به‌فرد سر در حجره‌های کاروانسرای گمرک وجود دارد و هیچ مسئولی به خودش زحمت نمی‌دهد تا بهشان سامانی بدهد.

وقتی برای آن کاشی‌های گران‌قیمت و خاص کار درخوری نمی‌کنند، طبیعی است که سنگ‌های یک حوض هم ارزشی ندارند. ظاهرا مردمی هستیم که تا یک بحران و مسئله پیش نیاید دست به کار نمی‌شویم و البته از اداره‌ میراثی که مدیر قوی نداشته باشد و اکثر کارمندانش با میراث فرهنگی بیگانه باشند، توقعی بیش از این نمی‌رود.

حالا خواهشمندیم نهادهای متولی دست به دست هم بدهند و بعد از گذشت حدود پنج شش سال بیایند و حوض بخشی را با رعایت اصول مرمت صفا بدهند. امید که نخواهند مسئله را با بردن سنگ‌ها به ناکجا‌آباد حل و فصل کنند.

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.